Regionale aanpak Medicatie Overdracht Hanneke van der Haar
Agenda Context van de opdracht Opdrachtomschrijving Highlights uit rapport
Landelijke richtlijn Medicatie Overdracht Bij elk contact met een voorschrijver is er altijd een actueel medicatieoverzicht beschikbaar waarop het medisch handelen wordt gebaseerd Bij een spoedopname is er zo snel mogelijk, maar zeker binnen 24 uur, een actueel medicatieoverzicht beschikbaar Bij overdracht naar de volgende schakel is zo snel als nodig is voor verantwoorde zorg, maar zeker binnen 24 uur, het actuele medicatieoverzicht beschikbaar
Onderdelen Medicatie Overzicht Alle medicatie die is voorgeschreven, ter hand gesteld, toegediend en gebruikt; de sterkte, dosering en de toedieningsvorm; de gebruiksperiode en of met een geneesmiddel voortijdig is gestopt Gebruik van alcohol en/of drugs (omvang, duur en soort) De reden van starten/stoppen/wijzigen van medicatie en de initiator hiervan Eerste voorschrijver en actuele voorschrijver Welke apotheken de geneesmiddelen hebben verstrekt Patiëntgegevens: naam, geboortedatum, geslacht, adres en BSN Afgeleide of indien beschikbaar contra-indicatie onderdeel co-morbiditeit Afgeleide of indien beschikbaar contra-indicatie onderdeel geneesmiddelallergie/intolerantie en ADE (ernstige bijwerkingen) Op aanvraag kunnen de volgende gegevens worden verstrekt: Laboratoriumgegevens Indicatie, indien nodig om de dosering te kunnen beoordelen
Actueel medicatieoverzicht
Opdracht bestuur Drechtzorg Aanleiding: voldoen aan richtlijn Medicatie Overdracht kan alleen in gezamenlijkheid met regio. Nu alleen nog enkele bilaterale initiatieven Doelstelling: beeld geven van haalbaarheid in termen van benodigde stappen organisatorische en technische implicaties kosten risico’s
Uitgangspunten Gebruik maken van landelijke infrastructuur Rekening houden met toekomstige uitwisseling van andere gegevens Streefdatum afronding project 1-7-2014 (dan netwerk OZIS van de apothekers uit de lucht) Uitvoering door kleine projectgroep (begeleid door VZVZ Servicecentrum), toetsing door brede adviesgroep Presentatie rapport aan bestuur op 21 mei
Landelijk Schakelpunt (LSP) Beveiligd netwerk voor uitwisseling medische gegevens Geen centrale opslag, maar opslag bij bron (zorgverlener) Toestemming patiënt nodig Uitwisseling tussen huisartsen, huisartsenposten, apotheken en ziekenhuizen van: Medicatiegegevens, waaronder verstrekte medicatie en ICA (intoleranties / co-morbiditeit / allergieën) Huisartswaarneemgegevens, waaronder de professionele samenvatting en het waarneembericht Beschikbaarheid 24 uur per dag, 7 dagen per week Regionale schotten (adherentiegebied) Voor alle communicatie met het LSP is een UZI-pas op naam nodig
Highlights uit rapport (1) Uitbreiding aantal soorten zorgaanbieders op LSP -> op initiatief van de koepels! (Nu bv. nog niet mogelijk voor psychiatrie, specialisten ouderengeneeskunde en artsen verstandelijk gehandicapten) Viewer als tijdelijke oplossing Fasering baseren op zsm verkrijgen van kritische massa
Highlights uit rapport (2) Gezamenlijke communicatie rondom opt-in (toestemming patient voor inzage gegevens) Afspraken nodig op 5 niveau’s: Organisatie (samenwerkingsstructuur en regie) Zorgprocessen (wie moet wat wanneer doen) Informatie (wat wordt wel/niet overgedragen) Systemen (organisaties zonder LSP moeten communiceren met overige) Techniek (aanschaf viewer?)
Samenstelling projectgroep Janet Vos, manager stichting Drechtzorg Walter Abeling, informatiemanager Albert Schweitzer ziekenhuis Ton de Lange, vertegenwoordiger van de openbare apotheken Martijn van Buchem, senior applicatiebeheerder Yulius Arno Meijs, teamleider ICT ontwikkeling Yulius Christian Verhoeven, vertegenwoordiger ouderenzorg Irma Jongeneel, implemenatiemanager VZVZ Servicecentrum Hanneke van der Haar, projectleider