PO1: Persoonlijke ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Studieloopbaancoaching
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Begeleiden van het B-leerproces
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop ‘Competenties’
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Ho 8: Portfolio.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
Doelstellingen formuleren
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Een theoretische verkenning
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Visie & Strategie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studieloopbaanbegeleiding
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Studie Loopbaan Coaching
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Gespreksvaardig-heden
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Studieloopbaancoaching
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

PO1: Persoonlijke ontwikkeling “Vandaag de dag krijgen we per dag net zoveel informatie te verwerken als mensen in de middeleeuwen in hun hele leven”

Waar kan je mij vinden Jochem Herber Kamer 03 A 19 j.herber@hva.nl Aanwezig maandag tm donderdag 020-5236922

Mijn achtergrond Afgestudeerd in Beleid, Communicatie en Organisatie wetenschappen (VU) Gewerkt bij RICOH (Marketing) en bij Draft (Communicatiebureau) (en nog een berg studentenbaantjes)

Mijn passies Reizen Europa, Azië, Z-Amerika Sport Capoeira (na 10 jaar training heb ik sinds Juni 2012 lesbevoegdheid in capoeira)

Programma voor vandaag Afspraken maken Uitleg doelen Toelichting op competenties Toelichting op semesterplanning Opdracht voor volgende week

Afspraken Aanwezigheidsplicht (je mag dus geen les missen) 5 minuten na aanvang = afwezig Fatsoensnormen

Inleveren van opdrachten Deadline = deadline (deadline niet halen is afwezig) Geen losse velletjes (ram er even een nietje doorheen) In koptekst: Naam, klas, datum, naam opdracht Meer dan 5 taalfouten op 1 pagina = onvoldoende

Doelen PO1-4 en daarna Coaching Over vier jaar ben je young professional! Je onderscheid je op de markt op basis van competenties! Wil je die mooie baan? Dan moet je kunnen aantonen dat je competent bent! Je moet jezelf dus ook als persoon gaan ontwikkelen

Doelen PO1 Inzicht in jezelf, jouw gedrag en jouw functioneren. Want ja hoe kan je jezelf ontwikkelen als je geen inzicht hebt in jouw eigen gedrag? Eigenaar worden: De keuze voor een HBO-opleiding is niet niks, je bent nu zelf verantwoordelijk voor jouw keuzes mbt studie, beroep, studeren, functioneren en uiteraard jouw eigen (competentie- ontwikkeling)

Hoe gaat PO jou helpen? Drie speerpunten: begeleiding bij het bewust worden van competentieontwikkeling begeleiding bij het leren leren en reflecteren begeleiding bij het verantwoorden van (bewuste) keuzes en evt. bijstellen van de eigen beroepsvisie

Concreet bij 1 begeleiding bij het bewust worden van competentieontwikkeling: toelichting competenties 0-meting competenties eind semester: nieuwe meting competenties

Concreet bij 2 begeleiding bij het leren leren en reflecteren leren leren in week 4: hoe studeer je op het hbo reflecteren: komt telkens terug in oefeningen, begin volgende week

Concreet bij 3 begeleiding bij het verantwoorden van (bewuste) keuzes en evt. bijstellen van de eigen beroepsvisie portfolio maken bewaar wat je hebt gemaakt, inzicht krijgen in je eigen ontwikkeling persoonlijke studievoortgangsgesprekken

Wat is een competentie? Kennis Vaardigheden Gedrag

Competentie competentie = overlap van de drie onderdelen Kennis Vaardigheden Persoonlijke inbreng/ Gedrag

Competentie competentie = overlap van de drie onderdelen Kennis Vaardigheden Persoonlijke inbreng/ Gedrag

Competentie competentie = overlap van de drie onderdelen Kennis Kennis Vaardigheden Persoonlijke Inbreng

PO1 en competenties wat doen we nou bij PO1 met competenties? bij alle competenties gereedschappen aanbieden voor inzicht in eigen gedrag en gedrag van anderen voor met name: PERSOONLIJKE INBRENG EN GEDRAG in dit studiejaar alle 10 competenties behandelen, 5 per semester

Competenties PO1

Competenties Competentie 10: Ontwikkelingsgerichtheid Omschrijving: is in staat en gemotiveerd om van elke situatie te leren, onderneemt actie na ervaringen en feedback; is gericht op professionalisering van zichzelf als beroepsbeoefenaar

Competenties Competentie 10: Ontwikkelingsgerichtheid indicatoren: reflecterend vermogen zelfsturend vermogen

Competenties Competentie 6: Communiceren Omschrijving: communiceert effectief met personen om gestelde doelen te bereiken; het betreft hier zowel mondelinge als schriftelijke communicatie

Competenties Competentie 6: Communiceren indicatoren: toegankelijkheid sensitiviteit overtuigingskracht

Competenties Competentie 1: Vakkundigheid Omschrijving: signaleert en analyseert beroepsvraagstukken c.q. -problemen en komt tot beredeneerde oordelen en oplossingen, gebruikmakend van relevante en actuele (inter)nationale kennisbronnen en beroepspraktijken, theorieën, modellen, begrippen en technieken

Competenties Competentie 1: Vakkundigheid indicatoren onderzoekend vermogen analytisch vermogen conceptueel vermogen oordeelsvorming

Competenties Competentie 3: Resultaatgerichtheid Omschrijving: is gericht op het bereiken van tastbare resultaten

Competenties Competentie 3: Resultaatgerichtheid indicatoren doelgericht werken oplossingsgerichtheid efficiency

Competenties Competentie 7: Samenwerken Omschrijving: levert in een team een eigen bijdrage aan gemeenschappelijke resultaten, is gericht op positieve werkrelaties, ondersteunt teamleden

Competenties Competentie 7: Samenwerken indicatoren taakgericht teamgericht leiderschap

PO1 met halve klas iedere week 4 uur PO1 eerste twee uur halve klas volgende twee uur andere helft helften wisselen per week, dus een week eerste twee uur, week erop volgende twee uur nu: verdelen op alfabet later: met projectgroepen

Opdrachten en materiaal vind je op http://herberhva.blogspot.com Via http://desktop.hva.nl (inloggen) op de t-schijf (Doorklikken naar Opleiding CO|1CO|PO1)

Opdracht volgende week Let op: Zorg dat de opdracht aan de eisen voldoet! Lees de hand-out van vandaag Lees het opleidingsprofiel CO Vul het Competentie Feedbackformulier in en geef een korte toelichting per competentie Volgende week alle documenten meenemen Niet mee? = Afwezig

Vragen? Praktische vragen of vragen over de opleiding etc.?