Florecom en Internet bestel systeem Oktober 2003 Member of
Inhoud Introductie Hamiplant Ontwikkelingen Hamiplant in 2003 Integratie Florecom Vragen.……
Introductie Hamiplant Opgericht in 1986 door Ard Wubben Inkoop alle veilingen Klanten verdeeld over drie segmenten: - groothandel - tuincentra - supermarkten Geografische spreiding: Europa
Feiten en cijfers Hamiplant 2003 Inkoop klok: 20% Inkoop BB: 80% Personeel: 45 Bedrijfsruimte: 5.000 m2
Inhoud Introductie Hamiplant Ontwikkelingen Hamiplant in 2003 Integratie Florecom Vragen.……
Ontwikkelingen Hamiplant 2003 Omzet t/m periode 9: + 8% Inkoop klok: 20% Inkoop BB: 80% IBS omzet: 2000 1% 2001 2% 2002 7,5% 2003 9%
Florecom Ontwikkelingen 2003 Aantal orders via Florecom 2003: - 1 jan t/m 1 oct 15% van de totale BB omzet 40% van de daghandel via BB 40% van totaal aantal transacties - Tijdsbesparing: tussen 50 en 100 telefoontjes per dag
Inhoud Introductie Hamiplant Ontwikkelingen Hamiplant in 2003 Integratie Florecom Vragen.……
Situatie van voor 2003 Bedreiging was een wildgroei van systemen….. Kwekers en veilingen A B C D Handelaren X Y Z W Incompatibility between application software, <R> platforms and data sources create a never-ending story of who needs to adapt to whom And all of this is the result of the fact that the development of tools and systems has been mainly driven by advances in technology and not by the business needs of the retail and consumer goods industry So, Who are the victims of all of this? Who are being squeezed for the last drop of energy and working week-ends because all this data needs to be analysed almost manually? Ladies and Gentlemen, <R> Our dear Category Managers and Category Advisors! And to be quite honest, a lot of consultants too. <R>
Situatie 2003 Kwekers en veilingen Handel Integratie kwekers en handel Florecom wordt ondersteund door alle partijen…. Kwekers en veilingen A B C D Florecom Handel HAMIPLANT Our information sharing vision foresees a “plug and play” environment” to borrow a term from the technology industry. The plug and play concept brings together <R> a range of analytical tools, independently developed and often user specific, a range of data sources, getting data from various points through a middle tier which allows these analytical tools to “talk” to the data sources, as if through an interpreter.
Aandachtspunt: “Intergratie” Waarom Florecom intergreren? “het wordt een verlengstuk van het bestaande bedrijfsproces” “geen dubbele handelingen, dus minder fouten en minder tijdverlies. Stand-alone computer met Florecom?nee “sluit niet aan op eigen bedrijfsprocessen” “dus intern nog steeds veel dubbele handelingen : Integratie Florecom met bestaand systeem: Investeren in maatwerk Florecom moet naadloos aansluiten op intern ICT-systeem zodat personeel het als een onderdeel van het geheel ervaart!
Aandachtspunt: “De inkoper” Hoe werkwijze inkoper veranderen? Toegevoegde waarde Florecom concreet aantonen door het “te doen!” Vereenvoudiging routine handelingen Besparing tijd (kortere inkooplijst voor de klok) Niet minder inkopers nodig, inkoper kan zijn tijd efficienter besteden. kwekersbezoek, product- en marktinformatie. Dus inkopen i.p.v. orders verwerken Gebruik Florecom voor de standaard bestellingen, blijf voor moeilijke zaken gewoon de kweker bellen.
Voordelen gebruik Florecom Florecom maakt de handel persoonlijker! Bestelfrequentie klanten neemt toe en volume per bestelling af. Gevolg: toename routinematige handelingen (afroepen van zelfde orders). Florecom automatiseert routine handelingen Contact met de kweker wordt meer gericht en concreet over nieuwe handel c.q. ontwikkelingen (meer betrokkenheid!) Kweker kan zich ook meer concentreren op nieuwe aanbiedingen (wordt minder vaak telefonisch gestoord)
Internet bestelsysteem Hamiplant Internet verkopen t/m periode 9: 9% Verhoging efficiency: verwerking orders Minder foutgevoelig Tijdbesparing: minder bellen Verhoging service: 24 u / dag bestellen Transparantie in keten: meer inzicht in bestelpatroon / assortiment
Selectie uit florecom aanbod
Specificatie product
Login pagina klanten
Bestellijst
Bestellijst met productfoto en specificaties
Order aanmaken / order bevestigen
Intern I.T.systeem Hamiplant Florecom Internet
Informatie door de Hami-keten Actuele voorraad +LAB LAB EDI (Electronic Data Interchange) E-mail bevestiging Facturering Order historie Order Handling But let’s take a look at the e-commerce solution we have build for Hamiplant. As you could see at the tour this morning, a lot of the plants are bought at the auction house. But also via EDI directly at the growers. All the data about the purchased goods are being delivered to Hamiplant via EDI. EDI is Electronic Data Interchange. All the plants are now, ELECTRONICLY, on stock while the plants itself still have to arrive. But know the plants can be sold directly by the sales people, but more important on the internet as well because the stock pages on the e-commerce site are directly connected to the stock database on the logistics system. That’s the most important aspect of this e-commerce solution, the direct connection with the logistic database. So when customers click on the BUY button the order is also registered directly in the logistics system AND very important nobody else can buy that tray with plants.
Aanbevelingen Florecom Meesturen productfoto’s in het LAB: pas op voor te grote bestanden en dus vertraging van systeem! Betrouwbaarheid en veiligheid: Gebruik het beveiligde florinet netwerk en vermeng dit niet met internet verkeer. Denk hierbij aan virussen en spam!
Inhoud Introductie Hamiplant Ontwikkelingen Hamiplant in 2003 Integratie Florecom Vragen.……