Innovatief en betaalbaar vervoer Kop van Noord Holland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Advertisements

Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Heeft u de aap van het verzuim op uw nek?
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Marco Oving Projectleider
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Maatschappelijk Aanbesteden
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Brede School Rotterdam
Loopbaanplein Achterhoek
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Gemeente Amersfoort Aantal inwoners Aantal huishoudens Huishoudens rond soc. minimum ( 8%) Waarvan kinderen tot 16 jaar ca
Zorgcoöperatie Hoogeloon. “Werk maken van ondersteuning” Over de relatie tussen WMO en WWB SRE, PSW en PRVMZ Carlton De Brug 5 oktober 2006 Zorgcoöperatie.
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Zorg nieuwe stijl.
Doe-Mee-Pas. Waarom? Kinderen doen mee Twee kwetsbare groepen in samenleving kans geven om deel te nemen aan sport en culturele activiteiten.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
OPC studiedag Ontsluiting van het platteland Hendrik Bouwknegt Goudappel Coffeng 18 september 2009 ÝOPC Studiedag.
En de WMO TOEGEPASTE MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING.
Samen verder!.
Hervorming langdurige zorg
Gemeente Ede.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Regie over eigen leven..
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Tafel dagbesteding gemeenten
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Stichting vrienden van ‘t Keetje Voorzitter, Paul Wagenaar Secretaris, Inge Deen Penningmeester, Kim Ooteman
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Presentatie. Wie zijn wij? Sun & Wind energy solutions B.V. Geschiedenis Vestigingen CO 2 -neutraal Project: Benut je ZON.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Financiering van de zorg
Markconsultatiedag 29 november
Markconsultatiedag 29 november
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Financiering van het zorgstelsel
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Transcript van de presentatie:

Innovatief en betaalbaar vervoer Kop van Noord Holland. Belbus OV - Anders

Ons project: Gratis vervoer primair voor kwetsbare groepen in de samenleving. Systeem van belbussen. Gebruik via eigen chipkaart pasjes systeem. Klanten panels. Als vereniging geen Europese aanbesteding nodig.

Belbus concept. Herkenbaar. Comfortabel. Goede in- en uitstap. Voordelig. Service gerichte chauffeurs. Spits ondersteuning buurtbus. 8 Personen waaronder 4 voor rolstoel gebruik. Alleen voor leden.

Exploitatiekosten. Verrassend laag. Bestaande wettelijke en financiële regelingen zo goed mogelijk benut. Bundeling doelgroep vervoer.

Onze tarieven Voor 65+ Kinderen tot 12 jaar. WMO’ers. Jongeren tot 25 jaar. van 26 tot 65 jaar. Leden zonder abonnement. - gratis voor 2/3 van hun budget € 450,00. - abonnement € 150,00. - abonnement € 200,00 - - € 1,70 (3 zones)

Deur tot deur. Rijdt op bestelling. Op verzoek naar Zieken-,verpleeg- en verzorgingshuizen. Budgettair neutraal voor toeristenvervoer. Alternatief voor verdwijnen bibliobus.

Re-integratie. Stage mogelijkheid chauffeurs. Herintreders uit de WAO, WW. Vluchtelingenwerk. ISD. (Intergemeentelijke Sociale Dienst) CWI / UWV.

De volgende stap: Bespreken met Provincie en gemeenten. Samen met de buurtbus lijnen “de Noordkop”, “Westfries”, “H’karspel - Zijpe”.

Andere pluspunten Goed voor milieu. Jongeren eerder geneigd om deze vorm van vervoer te kiezen. Kwetsbare groepen hebben de mogelijkheid om op een eenvoudige manier de arbeidsmogelijkheden te vergroten. Stimulans voor jongeren om als chauffeur of monteur in opleiding deel te nemen aan het vervoersproject.

Ontsluiting platteland. Totale mobiliteit voor het platteland in de kop van Noord Holland. Belbus van ‘s morgens 06:00 uur tot ‘s avonds 24:00 uur. Dienst mogelijk uitbreiden met speciale service, bv fiets meenemen.

Kwaliteit en veiligheid Vervoer wordt uitgevoerd door professioneel bedrijf. Alle belbusjes aangestuurd door deskundige centrale die de regio op z’n duimpje kent. Vervoerder staat garant voor kwaliteit en veiligheid. Samenwerkingsverband met: Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD). Centrum voor Werk en Inkomen. (CWI).

Mobiliteit. Sociaal-maatschappelijke hoofddoelstelling. Zo efficiënt mogelijk- , vergroten van mobiliteit van mensen zonder auto in de kop van Noord Holland. Ondersteuning van vervoersstromen richting stations en reguliere buslijnen. Het OV Anders vervoer bevindt zich als het ware in het hart van de regiomobiliteit.

Kwetsbare groepen. Door nieuwe openbare vervoermogelijkheden. Kwetsbare groepen gestimuleerd door (gratis) gebruik. Werkloze chauffeurs weer aan een baan geholpen. Qua mobiliteit en werkgelegenheid heeft dit project vele voordelen.

Voordelen op een rij. Werk –, woongebieden beter bereikbaar. Beter vervoer naar medische voorzieningen. (arts, ziekenhuis enz) Beter vervoer naar zorgcentra. Bibliotheek, Bank enz. Beter vervoer voor scholieren. Van deur tot deur. Bevordering arbeidsparticipatie. Extra mogelijkheden toeristen vervoer.

Laat de bonnetjes maar waaien Belbus OV Anders is goed nieuws voor iedereen met een budget. U hoeft geen bonnetjes bij te houden want belbus OV Anders stuurt u een overzicht van de ritten die u gemaakt heeft. Dat overzicht gebruikt u bijvoorbeeld als declaratie aan uw werkgever of gemeente. Overigens kunnen wij ook het declareren voor u verzorgen.

Organisatie structuur nu Omni vervoervereniging Noord Holland Noord Buurtbus vereniging “De Noordkop” Buurtbus vereniging “De westfries”

Organisatie structuur Toekomst Omni vervoervereniging Noord Holland Noord De Noordkop De Westfries Zijpe-Harenkarspel Bergen Oostwoud Venhuizen Belbus OV anders

Routes buurtbussen.

Begroting Inkomsten Uitgaven Gebruik Deelnem Ab Bedrag Vervoer Org Jongeren 25- 80 € 150,00 € 12.000,00 8 Bel comb 1.576.800,00 25 t/m 65- 40 € 200,00 € 8.000,00 4 bel comb € 175.200,00 Ouderen 65+ 350 gratis Org+kant+Coör € 126.000,00 Wmo ers 4190 € 450,00 € 1.885.500,00 Wmo rolstoel 60 € 27.000,00 Onvoorzien € 110.000,00 Taak comb € 200,00 € 8.000,00 Sub tot € 1.940.500,00 Bijdrage leden 4750 € 10,00 € 47.500,00 Totaal € 1.988.000,00

Kan een besparing geven voor gemeenten. De kop Noord Holland heeft een PGB van € 658,00. De begroting is ca 95% WMO ‘ers Ab. € 450,00. Kan een besparing voor de gemeenten geven van € 884.000,00 (P.P. € 5,90 op 150.000 inwoners)

Doel van de buurtbus en OV Anders Stimuleren openbaar vervoer. Plattelands ontsluiting naar behoefte van de inwoners. Alternatief omdat het lijkt dat er nog maar weinig mogelijkheden zijn. Alternatieve financieringsbronnen en/of kleinschalig. Alternatief in de zin van inzet vrijwilligers. Klantvriendelijk vervoer.

Aansluiting op regulier openbaar vervoer Wij willen steeds blijven proberen aan te sluiten op het regulier openbaar vervoer. Aantonen van nieuwe behoefte Aantonen rendabiliteit. Professioneel openbaar vervoer op termijn ons initiatief te laten overnemen.

Intensivering samenwerking met Concessiehouder onder regie van Provincie Niet als concurrenten maar als partners samen werken. Gezamenlijk criteria vaststellen. Vastleggen wie welke vorm van openbaar vervoer in de regio uitvoert. Ter wille van continuïteit afspraken 3 jaar laten gelden. Gezamenlijk onderzoeken. Evaluatie moet uitwijzen welke veranderingen in de afspraken nodig zijn.

Gezamenlijk onderzoek en evaluatie Gezamelijke 3 jaarlijkse evaluatie op basis van onderzoek. Bepalen welke factoren de oorzaak zijn. Waar en wanneer het omslagpunt is bereikt. Specifieke regiokennis noodzakelijk.

Onderlinge uitwisseling van vervoersvormen Daar waar vervoersaanbod rendabel blijkt, professioneel vervoer mogelijk maken. Daar waar vervoersaanbod niet meer rendabel,kan geëxperimenteerd worden door onze organisatie.

Oplossing voor de huidige Problematiek : OV Anders Daar waar Connexxion zonder overleg een deel van onze buurtbuslijnen dreigt over te nemen. Dit zonder heldere criteria, moment en wijze waarop alternatief vervoer wordt ingewisseld voor regulier O.V. Reden op spitstijden grotere aantallen passagiers, dan wij kunnen vervoeren met onze busjes. Andere oplossing is dat wij extra materieel en menskracht inzetten voor gelijk blijvende kosten. (Zie ons concept projectvoorstel Belbus OV Anders)

Einde Presentatie : Piet Heneweer. Penningmeester Omni vervoervereniging Noord Holland Noord. Samenstelling Power Point : Henk Pas, coördinator. copy@Omni.