Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Samen toch apart Stap voor stap
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
WELKOM OP HET Elde College
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Een lessenserie van drie lessen
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 3 MAVO 20 januari 2014.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Op naar…
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
Samen toch apart Stap voor stap
2e ouderavond klas 3 TL VMBO: 4 jarig 4 leerwegen Theoretische leerweg
2e ouderavond klas 3 TL VMBO: 4 jarig 4 leerwegen Theoretische leerweg
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Voorlichtingsavond TK2
Inhoud en opzet examens VMBO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
Welkom informatiebijeenkomst digitale examens 2016.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Referentiekader rekenen. Uit: /
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Examens leerjaar 4.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Luisteren, hoe hoort het eigenlijk? Workshop onderwijsdag 10 april 2012

Luisteren, hoe hoort het eigenlijk? Een workshop naar aanleiding van het verplichte examenonderdeel Nederlands Luistervaardigheid 2F en 3F voor (V)MBO opleidingen Door: Klim van den Biggelaar Projectleider Taal en rekenen MBO ROC West-Brabant

Ter inspiratie voor deze workshop: LUISTEREN Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven dan doe je niet wat ik je vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij te vertellen waarom ik iets niet zo moet voelen als ik het voel, dan neem je mijn gevoelens niet serieus. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij denkt dat je iets moet doen om mijn problemen op te lossen, dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen. En als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren. Leo Buscaglia

Indeling van deze workshop Luisteren Beroepsspecifiek luisteren Informatie over het generieke examen Nederlands, incl. luistervaardigheid Hoe goed zijn we zelf in luisteren?

Beroepsspecifiek luisteren Vrijwel alle beroepen vereisen luistervaardigheden: Om zo precies mogelijk te onthouden wat een ander zegt (opnemen van een bestelling, bij stukken aan een auto, bij het opvolgen van een werkvolgorde) Om datgene wat je beluistert goed te interpreteren (verkoopgesprek, cliëntgesprek in een zorgsituatie)

Kort overzicht verplichte examinering Nederlands MBO Centraal examen in één examenzitting Instellingsexamen door eigen ROC / college Lezen Luisteren Spreken Gesprekken Schrijven (incl. taalverzorging) Beoordeling: Cijfer van CITO met één decimaal achter de komma Cijfer van instituut/ college met één decimaal achter de komma Eindcijfer (afgerond op heel cijfer): C.E + I.E 2

Niveaus van examinering Ingesteld door commissie Meijerink: 1F: einde basisschool 2F: VMBO, niveau 2 en 3 MBO 3F: niveau 4 MBO en Havo 4F: VWO en HBO (Uitleg S niveaus)

Inhoud van het luisterexamen Zie overzicht uit het referentiekader taal en rekenen van de commissie Meijerink (wordt uitgereikt). Opbouw: algemene omschrijving van het (sub)domein luisteren; taken, die een leerling op het betreffende niveau moet kunnen uitvoeren; kenmerken van de taakuitvoering die aangeven aan welke karakteristieken een taak of een product op het betreffende niveau moet voldoen

Vormgeving van het luisterexamen Het onderdeel luisteren kan kijkluister- en luisterfragmenten bevatten. Het examen wordt digitaal afgenomen. Zakelijke teksten lezen en luisteren worden in één zitting van het examen geëxamineerd. Het examen heeft een maximale tijdsduur van 120 minuten. Het totale examen bevat maximaal 50 vragen. Er wordt één enkele beoordeling van het totaal (lezen en luisteren) gegeven.

Waarom ook kijkluisterfragmenten? Leerpiramide van David Sousa uit: “How the brains learn”

Onze eigen luistervaardigheid Aan de orde komen: Luisterexamens TOA 2F en 3F (luisterfragmenten) www.toets.nl Prototype examens College voor Examens (kijkluister en luisterfragmenten) prototype lezen en luisteren 2F Prototype lezen en luisteren 3F VMBO toetsen Luistervaardigheid (kijkluisterfragmenten) Kijkwijzer vmbo

Conclusie? Vragen?