Hoofdstuk 2 Het inkoopproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In- en verkoop van goederen
Advertisements

Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Gegevens/Informatie/Kennis
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
Voorraad inventarisatie
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Procestypologie. Inkoop- en crediteurenproces
Deze week: inkoop en verkoop
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Dienstverlenende ondernemingen
Hoofdstuk 7 Stukproductie
Middelweg AG Molenhoek (Lb) The Netherlands
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
H3: Koopgedrag van organisaties
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
Uitleg workflow FINLOG
Balans Schematische weergave
Het verkoopproces Hoofdstuk 6 De verkoopfunctie Het voorraadbeheer
Interne organisatie Functies en processen
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 3 Het magazijnproces
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Hoofdstuk 12 De hrm-functie
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Goederen en inkoop H5 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Filiaalmanager.
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Financiering en inkoop
Purchase 2 Pay Meer controle over uitgaven Vroegtijdig inzicht ‘Nog te besteden’ Verbetering accordering Betere FactFlow.
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Deze week: inkoop en verkoop Probeer de focus te verleggen van het intypen van de voorgeschreven instructies naar de grote lijn.
De kosten van personeel Antwoorden 10.1 tm Bezit Kosten Eigen Vermogen Schuld Schulden.
Byzondere Fin Feiten Uitwerkingen Groothandel Krajicek a. Ontvangst factuur 710 Inkopen Te verrekenen BTW Aan 140 crediteuren
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
13 Enkele bijzondere financiële feiten.. Ontvangst goederen Ontvangst factuur.
Goederenontvangst / verzending
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
De factuur.
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Hoofdstuk 1: Goederenontvangst 1.1: Externe en interne route
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Hoofdstuk 4 Ontvangst controleren
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Touroperator SunShine
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Bedrijfsadministratie
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Het inkoopproces

De fasen van het inkoopproces initiatief tot inkoop; aanvragen en selecteren van offertes; bestellen van de goederen; goederenontvangt; retourzendingen; factuurcontrole en -afwikkeling.

De fasen van het inkoopproces Fase 1: initiatief tot inkoop. Ieder inkoopproces wordt geactiveerd door een impuls. Waarom is een impuls nodig? Wie mag een inkoopopdracht geven? Wat is de aanleiding tot een inkoopopdracht?

De fasen van het inkoopproces Fase 2: aanvragen en selecteren van offertes. Procedure offerteaanvraag: aanvragen, vast te leggen in offertebestand; binnengekomen offertes registreren; gelijktijdig beoordelen; beslissing vastleggen in offertebestand.

De fasen van het inkoopproces Bij leveranciersselectie op basis van offertes wordt gekeken naar: prijsaspecten; kwaliteitsaspecten; bereikbaarheid leverancier; leverings- en betalingscondities.

De fasen van het inkoopproces Fase 3: bestellen van de goederen. Verschillende soorten inkoopcontracten zijn: afroepcontracten afnamecontracten oogstcontracten raamcontracten

De fasen van het inkoopproces Fase 4: goederenontvangst. Kwaliteitsbewaking is een belangrijk marketinginstrument. Dit gebeurt bij goederenontvangst door: controle ontvangst door de portier; ontvangstmelding en eventueel besluit tot controle van de levering door de magazijnmeester; controle door magazijnmeester dan wel laboratorium.

De fasen van het inkoopproces Fase 5: retourzendingen. Bij retourzending stuurt de leverancier een creditnota. Deze wordt verwerkt in de crediteurenadministratie.

De fasen van het inkoopproces Fase 6: het afwikkelen van de inkoopfactuur ontvangst van de factuur door administratiefactuur vastleggen en nummeren; factuur controleren met bestelopdracht, ontvangst, eventueel contract (prijscontrole); crediteur opboeken; factuur betaalbaar stellen; factuur betalen.

Operationele informatiebehoefte Informatie nodig voor de uitvoering van het inkoopproces: hoogte van de voorraden; leveranciersgegevens; assortiment van de leveranciers; contractgegevens.

Tactische informatie Gericht op de beheersing van het proces. Leveranciersbeoordeling (Leveren ze gemiddeld op tijd? Hoeveel procent van de leveringen klopt met de bestelling?): ontwikkeling inkoopprijzen; werkelijke kosten t.o.v. gebudgetteerde kosten; kosten retourzendingen.