Download de presentatie
GepubliceerdRené van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoofdstuk 1: Goederenontvangst 1.1: Externe en interne route
Goederen en voorraad Hoofdstuk 1: Goederenontvangst 1.1: Externe en interne route
2
Introductie RFID Maak de opdracht
3
1.1 Externe en interne route
Voor een artikel de winkel bereikt, heeft het artikel al een hele weg buiten de winkel afgelegd. Externe route begint bij: de leverancier tot aan de magazijn of DC (distributie centrum). Interne route begint in het magazijn waar de aritkelen worden geleverd tot aan de plaats waar de consument het artikel pakt.
4
Inkoopcombinatie Deze kopen gezamenlijk (collectief) in voor het MKB (midden en klein bedrijf). Winkeliers kunnen nu goedkoper hun producten inkopen. Bijvoorbeeld:
5
Voorraad samenstellen
Inkoopafspraken Productieproces Artikelen gereed voor transport Transport Artikelen ontvangen op DC Opslag artikelen
6
De externe route Is de bestelling geplaatst dan wordt de externe
route in gang gezet… DC Albert Heijn Bestelling Bestelling ontvangen en samenvoegen Laadplaats en route Picklijst Route van orderpicker bepalen Aanvullen van pickvoorraad Verzamelen van goederen Goederen naar expeditieruimte Goederen in vrachtwagen Bestelling wordt afgeleverd DC C&A
7
Inkopen rechtstreeks van de leverancier
Hierbij ga je afspraken maken over: Kwaliteit Prijs Transport Transportkosten Levertijd Leveringscondities Betalingscondities Verpakkingen verpakkingseenheden
8
Transportmogelijkheden
Eigen vervoer Vrij vervoer Contractvervoer
9
Interne route De weg die goederen binnen de winkel afleggen. Het begint bijvoorbeeld bij het lossen van de goederen en loopt tot het moment dat de klant de artikelen koopt. Plus deel 1 Plus deel 2 Plus deel 3 Plus deel 4 Plus deel 5 Maak opdracht 1 tot en met 3 (blz. 33)
10
1.2: Aandachtpunten bij de goederenontvangst
Hoe het niet moet Hoe het ook kan.... Wat kan er mis gaan bij de goederenontvangst: Levering komt binnen die niet voor jou is bestemd Aantallen kloppen niet Goederen komen te laat of juist te vroeg Ruimte waar de goederen moeten komen is niet vrijgemaakt
11
Wat moet je doen om fouten te voorkomen?
Wat moet je weten op het gebied van… Leveringen Werkzaamheden Mensen (personeel) Middelen Ruimte Tijd Overige…..
12
Leveringen Controleren van de goederen
Welke goederen komen binnen en hoeveel komt er binnen. Vergeet de goederen niet te controleren op: aantallen, kleur, maat, datum, ….
13
Werkzaamheden Inventariseer welke werkzaamheden gedaan moeten worden voordat de goederen binnen kunnen komen. Denk aan: - Magazijn opruimen - Retouren klaarzetten - Emballage klaarzetten Maak een checklist voor de medewerkers zodat ze niks vergeten
14
Mensen en middelen Er moet voldoede personeel ingezet worden om de goederen binnen te halen Zet de juiste hulpmiddelen klaar die nodig is om te lossen Plan van te voren wie wat doet. (maak een checklist) Stuur bij als er dingen gebeuren die niet goed zijn
15
Tijd Plan op het moment dat de vracht binnen komt voldoende tijd in om met de benodigde mensen in een zo kort mogelijke tijd de vracht te kunnen lossen. Alle voorbereidingen moet klaar zijn voor dat de vrachtwagen binnenkomt
16
Ruimte Reserveer parkeerruimte voor de vrachtwagen
Zorg ervoor dat het magazijn is opgeruimd of dat de goederen direct de winkel in kunnen Houdt rekening met goederen die gekoeld bewaard moeten worden Houdt er rekening mee dat goederen ook gecontroleerd moeten worden voor ze de winkel in kunnen
17
Overige aandachtpunten
Denk aan: Veiligheid Milieu Arbo Veiligheid? Voorkom ook derving en beschadiging door: de winkel en magazijn schoon te houden, juiste hulpmiddelen gebruiken bij transport en de juiste manier van opslag te gebruiken.
18
Achterdeurprocedure Is er om de veiligheid van medewerkers bij het
lossen van de goederen te waarborgen. Door: Toezicht houden bij het laden/lossen door camera’s Medewerkers die alert moeten blijven op de omgeving De deur naar het magazijn zo kort mogelijk open te houden De deur na het laden/lossen ook weer op slot te doen
19
RAAK Gaat er iets mis: Bel 112
Bij een overval houd de RAAK-formule aan.
20
Maak Opdracht 4 tot en met 6 (blz 33)
21
1.3: Goederencontrole Goederen die binnen komen worden:
Kwantitatief gecontroleerd Kwalitatief gecontroleerd Goederenontvangst
22
Kwantitatief Hoeveelheid: Zijn de geleverde goederen in de
juiste hoeveelheid binnengekomen als dat wat je hebt besteld. Controleer de colli op de vrachtbrief met de werkelijk colli Controleer de pakbon met de werkelijke hoeveelheid Controleer later ook de bestelbon
23
Geleidedocumenten Vrachtbrief Pakbon
24
Vrachtbrief Volgens de WGW (wet goederenvervoer over de weg) moeten deze verplicht in het voertuig aanwezig zijn De vrachtbrief
25
Bestaat uit 2 delen Een voor de vervoerder Een voor de ontvanger Colli: meervoud van collo, dit zijn Verpakkingseenheden (5 dozen en 3 paketten met hanggoederen)
26
Informatie op een vrachtbrief
Naam van de afzender Naam van de geadresseerde Aantal geleverde colli Emballage materiaal wat weer mee terug word genomen Naam van vervoerder Handtekening
27
Digitale vrachtbrief Tegenwoordig maakt men gebuik van een digitale vrachtbief Met een pen moet een PDA ondertekend worden. Soms moet er gescant worden. Digitale vrachtbrief
28
Pakbon (paklijst, verzendlijst, verzendbon)
29
Pakbon: stuurt de leverancier met de goederen
mee! Informatie op de pakbrief: Artikelnummers Artikel omschrijving Aantal artikelen Kleur, inhoud, gewicht per verpakking Op de pakbon staan de geleverde artikelen. Vanuit de pakbon wordt de factuur gemaakt!
30
Bestelbon
31
Kwalitatieve controle
Nu controleer je de kwaliteit van de levering - Beschadiging - THT / UVD - Kleur - Materiaal
32
Steekproef Soms is het niet mogelij alles te controleren. Doe dan een steekproef! Om je personeel te controleren kun je ook een steekproef nemen
33
Manco-/breuk-/teveellijst
Wanneer je bij een levering artikelen niet (niet juist) ontvangen hebt. Te weinig Te veel (?) Verkeerde artikelen (kleur, maat, gewicht, kwaliteit)
34
Geef op de manco-/breuk-/teveellijst aan wat:
De naam is van de leverancier Het vrachtbriefnummer is Naam van de medewerker is die heeft gecontroleerd inclusief de handtekening Constateer je een gebrek: neem contact op met de leverancier! Levernacier stuurt een creditnota!
35
Controleer je medewerkers!
Dit voorkomt: - criminele derving - en niet criminele derving Maak een lijst met leveranciers die vaak verkeerd leverd. Dit kan je gebruiken in de leveranciers keuze of bij onderhandelingen!
36
Maken Opdracht 7, 8 en 9 blz. 33
37
1.4 Retourneren, reclameren en emballage
Retourgoederen: Goederen die je terugstuurt naar de leverancier. Te veel geleverd Beschadigd Oude artikelen (kranten / tijdschriften (consignatiegoederen)) Goederen voor andere filialen Seizoensartikelen Ingeleverde artikelen (TV/ wasmachines = oud voor nieuw regeling) Reparatie goederen
38
Retourbon
39
Invullen Geadresseerde Afzender Artikelnummer Omschrijving Aantal artikelen Datum van retourzending Omschrijving reden van retour Kopie van bijv. Retourbon en vrachbrief voor de leverancier
40
Aan de hand van de retourbon maakt de leverancier een creditnota (als dat is afgesproken)
Reparatie goederen worden gerepareerd door de leverancier
41
Leveringsvoorwaarden
Algemene voorwaarden / leveringsvoorwaarden Hierin staan de afspraken die je maakt over de levering. Bijvoorbeeld: - Aansprakelijkheid - Incomplete en beschadigde artikelen - manier van betalen - leveringstermijn
42
Reclamatie Een officiele eis tot teruggave vanwege klachten. Als je om wat voor reden dan ook, ontevreden bent over de goederen die zijn geleverd. Dit melden bij de leverancier. Doel: geld terug of goederen van betere kwaliteit
43
Emballage “geleende” matarialen moeten weer terug naar de leverancier. Zoals: Lege kratten Pallets Jerrycans Karren Voor bovenstaanden is vaak statiegeld betaald. Maak opdracht 10 tot en met 12
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.