Hoe operationaliseer je de geloofsontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
BattleBots The school battle.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Didactische werkvormen
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Human Dynamics.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Het opleidingsprofiel:
Vaardigheid onderwijs
Ervaringen Implementatie in Nederland
Competentiegericht leren vmbo
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Kijk op leerlingen en leren
De basis van ADSL: het constructivisme
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
De levensbeschouwelijke analyse
Inzicht in Leerprocessen
Volksuniversiteit Zwolle
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Opdrachten en eindopdracht
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Coping.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Carla van Boxtel 20 november 2008
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
De juiste route naar het juiste doel
PABO 4 TMS BCDE model.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Activernde didactiek & passende werkvormen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Transcript van de presentatie:

Hoe operationaliseer je de geloofsontwikkeling Godsdienstdidactisch Ontwikkelingspsychologisch 14 maart 2009

Godsdienstdidactische operationalisering Leertheorieën - wat is leren volgens welke theorie? - welke leerstijlen zijn er? Godsdienstpedagogie en die theorieën a. welke leertheorie past het beste bij G-pedagogie? b. Hoe pas je a. toe op leerprocessen en motivatie in G-pedagogie?

Leerprocessen: een complex van verschillende elementen Biologische basis van leren Psychologische aspecten Theorieën over leren Contexten van leren Leerstijlen en vormen van leren Motivatie

1. Biologische basis van leren: Typen van geheugen Sensorisch of onmiddellijk geheugen Korte termijn – max. 15 sec. – STM Lange termijn: ordelijk archiveren > later terugvinden – ezelsbrug / “cue” Prospective Memory: stuurt LTM aan, individu bepaalt wat te onthouden en waar de inhoud op te slaan Belang van structuur en motivatie

Geheugen : Structuur en Wisselwerkingen

2. Psychologische aspecten De ‘leerling’ structureert de info om ze te onthouden en terug te vinden De ‘leraar’ / ‘school’ / het instituut’ wil duurzame verandering in gedrag, zodat mensen gaan handelen naar wat ze geleerd hebben Gevaar voor misbruik: indoctrinatie Ware doel: beter (over)leven

3. Vier theorieën over leren Behaviorisme: stimulus > respons Cognitivisme: verwerking van info tot cognitieve structuren Handelings psychologie : verinnerlijking van materiële daden Humanistische leertheorie: zelfontplooiing > aansluiten bij behoeften van individu

Processen bij leren verhelderd vanuit diverse theorieën Leren als associatie Leren als constructie - belangrijkste Leren als probleem oplossing Leren als informatieverwerking Leren als internalisatie van woorden en handelingen Leren als stimuleren van de volgende haalbare stap – reciprocal teaching

Contructivisme – Piaget Zoeken naar stabiele organisatie van kennis Kennis wordt gradueel opgebouwd, cumulatief Wisselwerking tussen eisen van de omgeving en de eigen structuren Geen overdracht van feiten en weetjes Kennis wordt altijd actief opgenomen Kennis is gereedschap om de werkelijkheid te begrijpen en betekenis te geven De kennis moet steeds worden geconstrueerd, anders geen deel van de betrokkene / wereld.

Concretisatie van constructivisme Betekenisvolle kennis< wisselwerking ts informatie en pers. Referentiekader Omgeving reikt de bouwstenen aan, op een gestructureerde manier en rekening houdend met ontwikkeling Leerling maakt eigen bouwwerk Didactiek: leerling zelf sturend actief: ‘Probleem georiënteerd leren’.

4. Leercontexten Bolhuis 1995 Alledaags: onbewust, imitatie / identificatie Eigen beweging: weloverwogen, persoonlijk Botsing tussen culturen: het nieuw / vreemde ‘dwingt’ mij na te denken – positief: ervaring rijker – negatief: racisme, xenofobie Kritisch leren: afleren, herzien van referentie-kader, paradigmawisseling (Galileo) Noodgedwongen leren: bij ramp of cultuur-omslag Georganiseerd leren: school, bedrijf,vereniging

5. Vormen van leren Stapelen – zonder structuur Onthouden – training van geheugen Door toepassen – gericht op gebruik Afleiden van betekenis: zoekt inzicht en samenhang door plaatsing binnen groter geheel Zelfontplooiing – ontwikkeling van de eigen mogelijkheden.

Leerstijlen volgens Kolb Manier van leren hangt samen met de persoonlijkheid Twee x 2 polen, loodrecht op elkaar Concreet ervaren <> Abstract conceptualiseren Actief experimenteren <> Reflectief observeren 4 stijlen: Doener, Dromer, Beslisser, Denker

Verschillende leerstijlen volgens Kolb

Verwerking van informatie Vijf strategieën Reproductie: memoriseren Analyse: opsplitsen: details Relateren: verbanden leggen Kritisch: argumenteren, meedenken Concreet: verband met werkelijkheid

Reguleren van informatie Drie stategieën Zelfsturing: verzamelen info, zelfcontrole, analyse van tekorten Externe sturing: afhankelijk van docent Stuurloos: geen strategie

Factoren die bijdragen aan (sterke) leerstijl bij leerlingen Leeroriëntatie prestatie, beroep, diploma, interesse Emoties en attributie: aan wie schrijf je succes / falen toe? Eigen concept over wat leren is Doceer strategieën.

5. Factoren bij Motivatie Hoe schat de leerling de eigen bekwaamheid in? Welke waarde kent de leerling toe aan leren? Hoe schat de leerling de eigen kansen op succes in? Formule: M = v · s V = waarde die men hecht, S = Succes dat men verwacht (tussen 0 en 1)

Leerconcept van G-pedagogie Didactische driehoek met 3 punten: leerling, inhoud, vormer (leraar) De leerling is actief subject van leren De vormer geeft niet langer kennis, maar bemiddelt de relevante kennis naar de leerlingen – is dienstbaar Inhoud wordt bepaald door leerling en vormer

Samengaan van constructivisme en G-pedagogisch model Vloet Traditie Explicatieve hypothese Persoonlijke verificatie Constructivisme Inhoud (bouwstenen) Vormer (uitdagen en aandragen bouwstenen) Leerling (eigen huis bouwen)

Referentiekader en verandering Gelovigen houden soms vast aan oude beelden: lijden als straf God Hun referentiekader verhindert het opnemen van nieuwe inzichten Hoe kun je als vormer de blokkade wegnemen? Door de dieptestructuur zichtbaar te maken en de behoeften die spelen

Blokkade wegnemen in 6 stappen Uitdrukken van de spontane beelden en voorstellingen Kritisch bevragen van de uitdrukking Conflict laten zien met andere beelden – aanzet tot ander beeld Nieuwe beeld laten verifiëren door een taak of test Nieuwe beeld persoonlijk laten uitdrukken Terugkijken op gevolgde proces : inzicht bieden in de verandering zelf