Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort Informatiebijeenkomst voor omwonenden
Doelstellingen van de avond U informeren over: Procedures Werkzaamheden Voorgenomen maatregelen Horen wat uw belang is, wat uw zorgen zijn
Programma 19.00 – 19.30 Inloop 19.30 – 20.30 Presentaties Frans de Kock, Projectmanager Ambitie van Rijkswaterstaat op de A28 Utrecht-Amersfoort Joost van der Hart, Projectleider planstudie A28 Utrecht-Amersfoort Planstudie wegverbreding A28 Utrecht-Amersfoort Pauze, gelegenheid voor stellen van vragen Patricia Hol, Omgevingsmanager Aanpak werkzaamheden A28 Utrecht-Amersfoort Geluidmaatregelen Amersfoort, Leusden 20.30 – 21.30 Informatiemarkt
Ambitie van Rijkswaterstaat op de A28 Utrecht-Amersfoort Frans de Kock, projectmanager Spoedaanpak Ambitie Probleemstelling
Spoedaanpak: 30 projecten versneld uitvoeren Minister Melanie Schultz van Haegen, Infrastructuur en Milieu
Spoedaanpak(2)
Ambitie A28 Utrecht - Amersfoort Eind 2012 wegverbreding en spitsstroken openstellen inclusief alle geluidmaatregelen Resultaat Goede doorstroming A28 + minder sluipverkeer + minder geluidoverlast + onderhoud op orde
Probleemstelling Tweeledig De A28 tussen Utrecht en Amersfoort moet op korte termijn verbreed worden De onderhoudsconditie van de weg is slecht 1 oplossing A28 Groot Onderhoud en voorbereiding wegverbreding Meerdere procedures voor nodig (Ontwerp-) Wegaanpassingsbesluit (Omgevings) vergunningen
Planstudie A28 Utrecht-Amersfoort Joost van der Hart, projectleider planstudie A28 Utrecht-Amersfoort Wegverbreding Procedure, inspraak en onderzoek Maatregelen (niet geluid)
Nut en noodzaak van de wegverbreding 1 van de 30 projecten File top 50 nr 16 Weg zit aan capaciteit start
Wegverbreding A28 Utrecht - Amersfoort tussen Utrecht en Leusden-Zuid extra rijstroken in beide richtingen; van twee naar drie rijstroken (spitsstrook vervalt) tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken spitsstroken en weefstroken in beide richtingen in knooppunt Hoevelaken extra rijstrook op de afslag richting Apeldoorn
Hoe worden (uw) belangen geborgd? Procedure en onderzoek(1) Hoe worden (uw) belangen geborgd? Uw belangen? Doorstroming (langere termijn) Sluipverkeer verminderen Geluidoverlast Maatregelen voor de natuur, landschap, beschermde diersoorten Kan er nog iets veranderd worden? 1 alternatief: verbredingsalternatief versus 0-alternatief Fouten, verkeerde afweging? Mer
Onderzoek en maatregelen (Ontwerp)Wegaanpassingbesluit (OWAB) Beschrijft maatregelen, ondermeer geluid Wegaanpassingbesluit (WAB) Beschrijft maatregelen, ondermeer geluid Procedure en onderzoek(2) Aanleg (geluid) maatregelen Onderzoek en maatregelen openstelling extra capaciteit Milieueffectrapport (MER) Inzicht in effecten van de wegverbreding Uitzondering natuurcompensatie 13 13
Procedure (planning onder voorbehoud) Procedure en onderzoek(3) Procedure (planning onder voorbehoud) Maart 2011 September 2011 2012 OWAB&MER ter visie Indienen beroep bij Raad van State Behandeling beroep bij Raad van State Aanleg (Geluid)maatregelen RWS informeert Beroepsperiode WAB & MER Openstelling extra capaciteit Uitzondering natuurcompensatie RWS stelt Nota van Antwoord op Indiening Zienswijze Bij CPP* Eind 2012 *Centrum Publieksparticipatie 14 14
Maatregelen (niet geluid) Effecten en maatregelen(2) Maatregelen (niet geluid) Bodem en water Waterhuishoudkundig plan in afstemming met waterschap Natuur, landschap Compensatie Ecologische Hoofdstructuur in afstemming met Provincie Utrecht, Noord-Holland Instandhouding ecologische verbindingen Compensatie bomenkap (landschapsplan) Luchtkwaliteit Jaarlijkse monitoring en maatregelen door de overheid
Aanpak van de werkzaamheden Patricia Hol, omgevingsmanager Waarom nu aan de slag? Aanpak Vergunningen Inspraakmogelijkheden Handige telefoonnummers en adressen
Waarom nu aan de slag? conditie wegdek niet op orde noodreparaties max 90 km per uur veel files
Aanpak (1) Gecombineerde aanpak Tijdens de onderhoudswerkzaamheden wordt asfalt aangelegd waar het verkeer overheen kan rijden tijdens de werkzaamheden aan de andere rijstroken. Dit asfalt kan in gebruik worden genomen als extra rijstrook zodra het Wegaanpassingsbesluit is vastgesteld, de geluidmaatregelen zijn aangelegd en niet eerder.
Voordelen van de gecombineerde aanpak 2 rijstroken beschikbaar in beide richtingen werk aan betonbaan: - korter - overdag 1 keer de weg op snel uitbreiding van de weg
Wat hebben we hier voor nodig: vergunningen Vergunningen voor aanleg van faseringsstroken en vernieuwing viaducten in Amersfoort omgevingsvergunning Zeist, Soest & Amersfoort Vergunningen voor (onderhouds) werkzaamheden en voorbereiding verbreding watervergunningen verleggen kabels en leidingen sloopvergunningen
Vergunningen (2) Nog meer vergunningen Vergunningen behorend bij het OWAB (= uitvoeringsbesluiten) voor maatregelen om de effecten van de wegverbreding weg te nemen bouwvergunning geluidschermen sloopvergunning oude geluidschermen kapvergunningen
Mogelijkheid voor inspraak en beroep bij de vergunningen Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Gemeente (zienswijze) Bestuursrechter (Beroep*) Raad van State (Hoger Beroep) Bevoegd gezag (bezwaar of zienswijze) Centrum voor Publieksparticipatie - * Alleen mogelijk als u heeft ingesproken heeft in ronde 1
Hoe weet ik wanneer ik kan inspreken? Inspraak Hoe weet ik wanneer ik kan inspreken? Ontwerp-wegaanpassingsbesluit bekendmaking in digitale Staatscourant en regionale en huis- aan-huisbladen door Rijkswaterstaat Vergunningen bekendmakingen in huis- aan- huisbladen ‘gemeentepagina’ door betreffende gemeente of waterschap
Handige telefoonnummers & adressen Handige telefoonnummers en adressen Handige telefoonnummers & adressen www.rws.nl/A28 (schrijf u in op de digitale nieuwsbrief) www.rws.nl/ov-pas www.rws.nl/A28minderhinder www.vanAnaarBeter.nl www.utrechtbereikbaar.nl Landelijke informatielijn Rijkswaterstaat: 0800-8002 of via 08008002@rws.nl
Situatie geluid Sinds jaren ‘80 Niet overal geluidsschermen Verkeer is gegroeid Geluidoverlast toegenomen Geen stiller asfalt Uitdagingen Snel oplossen geluidsproblemen Amersfoort (specifieke situatie Randebroek, Schuilenburg en Dorrestein) Maximaal rekening houden met toekomst Hoevelaken Geen extra problemen veroorzaken voor Leusden (reflectie door scherm) Uitvoering met minimale overlast voor bewoners en weggebruiker. Geluidsmaatregelen mogen pas na WAB besluit gerealiseerd worden, dus realisatietijd is erg kort.
Hoe komt keuze voor maatregelen tot stand? Schuilenburg, Randenbroek, Dorrestein Situatie zonder geluidsschermen oplossen Maatregel: stiller asfalt, bouwen geluidschermen Soort geluidsscherm is een afweging tussen geluidsreductie, kosten en inpassing Nimmerdor, Rustenburg Stand-still beleid Maatregel: stiller asfalt, terugbrengen geluidsschermen Maatregelen: Geluidsschermen Stiller asfalt Gevelisolatieonderzoek na Besluit
Geluidsschermen Schuilenburg-Randenbroek Nu in 2011/2012 geluidsmaatregelen treffen die geluidsprobleem oplossen Ook rekening houden met de bewonerskant; geen hoge muur maar toepassing groene wanden en glas (sociale veiligheid, inpassing) Inpassing gaat ruimte kosten langs de nieuwe weg, in huidige groenzone park Schuilenburg zal scherm/wal oplossing gerealiseerd moeten worden. Uitvoering zal niet zonder hinder gaan plaatsvinden. (bouwhinder, verkeersoverlast, geluidsoverlast) Nu al opdrachtnemer gecontracteerd om optimale bouwfasering uit te denken en alle mogelijk voorbereidende werkzaamheden zo snel mogelijk op te starten
Bestuurlijke afspraken Vragen Bestuurlijke afspraken Nú: afdoende maatregelen treffen Flexibiliteit maatregelen: Rijkswaterstaat houdt rekening met afbreken, uitbreiden of ophogen Toekomst: bij planstudie knooppunt Hoevelaken opnieuw onderzoeken welke maatregelen dan getroffen worden Geen reflectie van geluid richting bewoners van gemeente Leusden
Geluidsschermen Nimmerdor, Dorrestein Wijk Dorrestein Nieuwe 6 meter hoge schermen 2 meter hoog scherm vervangen langs zuidbaan
Geluidsschermen Randenbroek Schuilenburg Wijken Randenbroek-Schuilenburg - Nieuw 11 meter hoog scherm
Impressie Schuilenburg