Guus Delen ; theorie De SourcingfactorenMonitor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
Renco Bakker BPMConsult
Ondernemen in de praktijk
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Bedrijfspresentatie Promavise
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Workshop creatief brainstormen
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Een startersgids voor innovatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Bgen Leanne van den Hoek Programmadirecteur Sourcing
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ICT in een dynamische context
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
© de vries business consultancy, 2008
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Aanbesteding jeugdteams
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Procesmigratie van ITIL naar ISM
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Transcript van de presentatie:

Guus Delen ; theorie De SourcingfactorenMonitor Motieven voor uitbesteding van ICT Vormen van sourcing

De sourcingfactoren monitor DF1 projectmatige aanpak Vinden van een Win-Win situatie: DF2 Business case ROC DF3 Business case leverancier Processen kunnen uitwisselen: DF4 Ontvlechtbaarheid DF5 Vermogen tot aansturen DF6 Sourcing kennis

3. Aansturen van de leverancier 5. Eigen ICT- dienst- verlening DF1 Projectmatige aanpak 4. Weer in huis nemen 2. Leverancier selectie 3. Aansturen van de leverancier 1. Business case 5. Eigen ICT- dienst- verlening

Motieven voor uitbesteding DF2: Business case Motieven voor uitbesteding % Operationeel Kostenbesparing Behoud/terugkeer kapitaal 35% 5% Tactisch Innovatie Kwaliteitsverbetering Variabele kosten 2% 13% Strategisch Omzetgroei Snellere time to market Focus op kerncompenties

DF4. Ontvlechtbaarheid Uitbesteed proces Inbesteed proces Een Sourceable Unit (SU) is een pakket processen waarvan alle interfaces bekend zijn: 1) ingangsproducten, 2) resourcebeslag, 3) uitgangsproduct (SLA), 4) rapportage en aansturing

DF5. Vermogen tot aansturen Fase V: Excellerend Fase IV: Keten-georiënteerd Fase III: Systeem-georiënteerd Fase II: activiteit-georiënteerd Mdw. Waard Mdw. Waard kl. Fase I: Initieel Leiderschap Strat Processen Eindresultaten Waard Mtsch. Midd Outsourcing vereist fase III tot IV van het INK model

Vormen van sourcing 1. eigen IT afdeling revitaliseren 2. Shared services 3. Outtasking 4. Outsourcing

Eigen IT afdelingen Risico’s: continuïteit kennis

Shared Services Schaalvoordelen met behoud van branchekennis & customer intimacy

Outtasking ? ? Geen overdracht van IT- personeel; Leverancier Geen overdracht van IT- personeel; Maar waar moet dat dan naar toe ?

Outsourcing Overdracht van personeel: kan het zich wel handhaven ? Leverancier Overdracht van personeel: kan het zich wel handhaven ?

Wat bieden de leveranciers? Tips & tricks als je wil uitbesteden Wat willen we bereiken? Wat bieden de leveranciers? Tips & tricks als je wil uitbesteden Floor van der Feltz

Interactief Handen uit de mouwen!! (1) JA NEE Wie hebben er al iets uitbesteed? Wat hebben jullie uitbesteed? Telefonie Technisch beheer netwerken Standaard office omgeving Technisch beheer werkplekken Werkplek/hardware d. Technisch beheer databases e. Ontwikkeling nieuwe applicaties f. Helpdesk g. ROC-specifieke applicaties h. Overig  Bordjes omhoog!

Interactief Handen uit de mouwen!! (2) Wat waren jullie ervaringen met uitbesteding? -- - -/+ + ++ A B C D E  Bordjes omhoog!

Interactief Handen uit de mouwen!! (3) Welk scenario past het beste voor je (ICT) organisatie om de kwaliteit te verbeteren en de toekomstige eisen en wensen te faciliteren? Revitaliseren (= substantieel verbeteren) Outtasking Sharing met andere (onderwijs) instellingen Outsourcing  Bordjes omhoog!

Wat willen wij en wat kunnen de leveranciers? Wat denken de leveranciers te kunnen bieden? Wat willen we bereiken met uitbesteden? Kwaliteitverbetering Kostenbesparing Innovatiekracht Kennisonafhankelijkheid Schaalbaarheid Kostenbesparing Kwaliteitsverbetering Voorspelbare en flexibele dienstverlening 7*24 uur Toekomst voor de medewerkers Toegang tot innovatie Stage plaatsen, gastdocenten etc

Ervaringen met de leveranciers (1) Hebben ruime ervaring met de “exploitatie” van “nuts” ICT diensten Onderscheiden zich van elkaar door : Visie over jullie markt Cultuur binnen de onderneming Profiel bij de beslissers van de Bve sector Ervaring in de onderwijsmarkt Willen erg graag “scoren” Zien de Bve sector als interessante / moeilijke markt

Ervaringen met de leveranciers (2) Het kosten niveau (prijs per PC – prijs per snapshot) is aantrekkelijk Bieden betere toekomstmogelijkheden voor de medewerkers Arbeidsharmonisatie is geen probleem Inpassing (cultuur, kennis, functie) is moeilijk Zijn goed in staat om “het huis op orde te brengen” Begrijpen eigenlijk niet waarom er zo weinig vraag naar uitbesteding is!

Tips & tricks - inhoudelijk (1) Vanuit het ROC/AOC Definieer precies wat je wil uitbesteden Overweeg mensen en middelen in te ruilen tegen diensten Ook de helpdesk Denk aan BTW, zeker bij overdracht eigendom apparatuur Ga Europees uitbesteden Openbaar / niet openbaar Stel een professioneel RFI / RFP op Hanteer objectieve criteria voor selectie rondes Informeer voortdurend de leveranciers Werk zorgvuldig : kwaliteit gaat boven planning

Tips & tricks inhoudelijk (2) Vanuit het ROC/AOC Niet alleen maar ICT “nuts”voorzieningen maar denk ook aan andere diensten (stageplaatsen, gastdocenten, R&D “vijver” etc) Heb visie over de te kiezen leverancier Geef de leverancier de ruimte maar hou zelf de regie Buit de kennis en ervaring uit van de leverancier Profiteer van ervaringen elders Stel een (gedegen) LOI op VOORDAT het Contract wordt afgesloten Transitie mensen  afbouw / opbouw

Tips & tricks procesmatig Actoren, die je “mee” moet hebben : CMR/OR (instemming / advies) Bonden (hun rol / verantwoordelijkheid CvB Raad van Toezicht In aanmerking komende medewerkers Onderwijs Manage het gehele veranderproces vanuit 1 centraal punt Bevoegdheden Organiseer het procesweg Toets je procesweg Communiceer zowel intern (binnen de ICTafdeling) als binnen de organisatie Werk intern actief samen met de “interne helden”