Digitale Week 2009 Roeselare Gino Dehullu Directeur bib+
INHOUD Organisatie Aanbod Voorbeelden Evaluatie Verder Rol van de bibliotheek/kenniscentrum
Organisatie (1/2) Coördinerende rol van de stad (Sociaal Huis welwel) i.s.m. - Stadsdiensten (archief, bibliotheek, OCMW- dienstencentra,…) - Organisaties (Groep Intro, VDAB, Vormingplus,…) - Verenigingen (hobbycomputerclub, VVF, KSV Roeselare,…)
Organisatie (2/2) -Informatieavond i.s.m. VSNG voor de deelnemende organisaties in januari -Promotie: *materialen van het VSNG *brochure met activiteiten (verdeeld via deelnemende organisaties) *tv-spotje focus-wtv -Evaluatievergadering met deelnemers achteraf
Aanbod - Ruim aanbod: 27 activiteiten gespreid over 58 deelnamemomenten (7 in het weekend, 51 tijdens de week) - Divers aanbod: internetgebruik en surfen, digitale fotografie, gebruik van gsm’s, Wii, digitaliseren van muziek, digitale televisie, digitaal archief
Voorbeelden (1/5) Internetinitiaties: -Surfhoek Schiervelde: individuele begeleiding voor wie nog nooit op internet heeft gesurft -Internet voor senioren: in de bibliotheek werd een computerlokaal ingericht waar senioren onder begeleiding leerden surfen -Webleercursus VDAB -Sociaal Huis welwel: informatie leren zoeken op en andere siteswww.rechtenverkenner.be
Voorbeelden (2/5) Computer en software: -Hobbycomputerclub: kennismaking met OpenOffice -Knipoogje: werken met Infranview -Bibliotheek: werken met de catalogus en databanken; initiatie Photoshop -Groep Intro: computer voor anderstaligen
Voorbeelden (3/5) Digitale fotografie: - CVO: mogelijkheden van digitale fototoestellen GSM, Radiocommunicatie: -Vormingplus: omgaan met een gsm -Radioamateurs: digitale TV-ontvangst, D- star systeem
Voorbeelden (4/5) Wii -Dienstencentrum Ten Elsberge: Wii-bowlen op groot scherm Muziek -Dienstencentrum Schiervelde: LP’s op CD zetten
Voorbeelden (5/5) Digitaal archief: -VVF: digitale bronnen voor stamboomonderzoek -Stadsarchief: voorstelling van de digitale ontsluiting van de wettelijke passeringen
Internetinitiatie in de bibliotheek
Introductie werken met de catalogus en digitale bronnen van de bibliotheek
Evaluatie (1/3) Respons: In totaal 477 deelnemers Populaire sessies: digitaal archief (117), computer en software (76) internetgebruik en surfen (56)
Evaluatie (2/3) Aandachtspunten: 1.Timing was krap om de digitale week goed te kunnen inplannen 2.Communicatie naar doelpubliek evalueren (laagdrempelig genoeg?) 3.Meer activiteiten in het weekend plannen
Evaluatie (3/3) 4.Bereiken we onze doelgroep(en)? ‘Toeleiders’ activeren is belangrijk: organisaties en diensten die persoonlijk contact met de doelgroep(en) hebben 5.Nood aan locaties waar pc’s beschikbaar blijven – nood aan een structureel aanbod van initiaties
Verder Digitale Week in 2010 Coördinatie/trekkers: bibliotheek Sociaal Huis WelWel Daarnaast: inventaris van permanent aanbod
Rol van de bibliotheek (1/3) 12 activiteiten tijdens de digitale week: bibliotheek prominent aanwezig Gebruikers van de bibliotheek gratis toegang tot (betalende) databanken, internet en software (Officepaket, Photoshop enz.) Daarnaast in de bibliotheek regelmatig internetinitiaties partnerschap met hobbycomputerclub in de maak
Rol van de bibliotheek (2/3) In 2012 komt er een nieuwe bibliotheek / kenniscentrum in Roeselare. Enkele krachtlijnen: Inspelen op levenslang en levensbreed leren en concept de brede school sterke uitbreiding van haar werking internetinitiaties uitbreiden meer tijd maken voor individuele begeleiding van gebruikers een vraaggerichte collectievorming m.b.t. informaticahandboeken nieuwe initiatieven (zoals digileen, daisyboeken en in de toekomst ook e-books) uitbreiding van de internetfaciliteiten enz.
Rol van de bibliotheek (3/3) Het wegwerken van de digitale kloof ligt op het kruispunt van de drie beleidsinvalshoeken: doelgroepen, gebiedsgebericht en domeingericht De bibliotheek wil hier een rol spelen door een laagdrempelig profiel en faciliterend te werken voor organisaties die zich met deze problematiek bezighouden. Door deze wisselwerking zal de bibliotheek er ook in slagen om doelgroepen die nog niet in haar bereik liggen te bereiken.