Jan Mihl 1
Jan Mihl 2 Inleiding Vooral informatief Bestaande modellen tunen Diverse aspecten De methode Het resultaat
Jan Mihl 3 Informatie Deze info/methode is voor iedereen die meer of het maximale uit zijn model wil halen Veel modellen kunnen stukken beter worden door ze goed te tunen. Veel modellen ken je door de positieve bijdrage in hun gedrag niet weer terug.
Jan Mihl 4 Bestaande modellen tunen. Alle modellen laten zich tunen. Het is daarbij belangrijk de goede volgorde te hanteren. Natuurlijk zal het voor de arobatic modellen het resultaat zich direct laten zien door het makkelijker en beter maken van bijzondere vliegfiguren. Met name ARF kisten is voordeel te behalen omdat deze over het algemeen “veilig”zijn ontworpen maar daardoor voor arobatic slechter presteren.
Jan Mihl 5 Diverse aspecten We beginnen met de juist propeller en als die eenmaal gevonden is blijven we daarbij. Belangrijk is de juiste Center of Gravity oftewel zwaartepunt. Uitleg wordt gegeven hoe je dit punt kunt vinden. Op de vingerpunten balanceren kom je in de buurt maar volgens de te behandelen methode wordt hij echt gevonden. Motor side en douwn thrust ( motor zijwaartsstelling en domp ) is erg belangrijk en wordt vaak onderschat Vleugel balans wordt vaak vergeten Juiste Dihedral ( V stelling) Moeilijk aan te passen maar indien mogelijk goed voor het kunnen meskantvliegen etc.
Jan Mihl 6 De Methode De juiste propeller keuze Even wat algemeen over de plaatsing van Servo's. Manier van gebruik van de servo arm en welke hoek. Alle manieren op het veld en vliegend testen bij redelijk weer met weinig wind recht op de baan. Met ledig luchtruim en als het kan met tweede man i.v.m. kijkhoek etc. en discussie.
Jan Mihl 7 Pauze
Jan Mihl 8 Methode deel2 Propeller keuze. Het is belangrijk om voorafgaand aan alle andere tuningen alvast te testen of de gekozen propeller de juiste is. Belangrijk is daarbij te weten of het gaat om een snelle kist of juist meer een arobatic kist of zelfs een fun /3D kist. Hoe groter de propeller met minder spoed des te meer trekkracht. Denk hierbij aan de eerste of tweede versnelling van een fiets of auto. Hoe meer spoed en de bijbehorende kleiner wordende propeller ( anders kan de motor het niet aan) des te hoger is de te behalen eindsnelheid van de kist. Je zult moeten experimenteren om erachter te komen wat juist is. Over het algemeen wordt een te grote spoed gekozen. Bij de keuzes dient rekening gehouden te worden met de door de min en max waarden die door de fabrikant zijn gegeven over de motor.
Jan Mihl 9 Methode deel 2 Servo's
Jan Mihl 10 Methode deel2 Center of Gravity
Jan Mihl 11 Methode deel2 Welke kant is het zwaarst (heavy Side)
Jan Mihl 12 Methode deel2 Motor zijwaartsstelling ( Side Thrust)
Jan Mihl 13 Methode deel2 Motor domp ( Douwnthrust)
Jan Mihl 14 Methode deel2 Dihedral ( V stelling )