De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids 19-2-2019 Michel Fiege.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids 19-2-2019 Michel Fiege."— Transcript van de presentatie:

1 GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids Michel Fiege

2 Vandaag Asteroids Eerst een uitleg van wat er allemaal al werkt
Daarna zelf aan de slag! Michel Fiege

3 Dus… Wat werkt er al? Alles werkt, behalve het bestuurbare ruimteschip. Dit gaan de leerlingen zelf doen. Michel Fiege

4 Er zijn al bewegende rotsblokken..
Dit is nieuw: “wrappen”. Gebruik je altijd in het Step-Event van een object. Als een instantie links de kamer verlaat, komt het er rechts weer in. En andersom. Als een instantie onder de kamer verlaat, komt het er boven weer in. En andersom. Michel Fiege

5 Die willekeurig worden gemaakt..
Er worden weer kansen gebruikt (in Pac-Man voor het eerst). Dit keer om asteroïden vanuit de hoeken van de kamer te laten komen. (4x create_instance: voor linksboven,rechtsboven,linksonder,rechtsonder) Michel Fiege

6 En willekeurig door de kamer vliegen!
Als de asteroid gemaakt wordt (vorige slide), wordt het Create-Event aangeroepen. Er wordt een subimage gekozen Als er een ruimteschip is: dan wordt ingesteld in die richting te bewegen Anders kiest de asteroïde een willekeurig punt in de kamer Eens in de zoveel tijd veranderd een asteroïde in een hartje (leven). Michel Fiege

7 Aan de slag: Ruimteschip maken!
Michel Fiege

8 Zelf aan de slag Succes! http://gm.michelfiege.nl Goed lezen
Gebruik de plaatjes! Oefenbestanden downloaden In dit geval “asteroids.zip” Help elkaar! Succes! Michel Fiege

9 Wat heb je vandaag geleerd?
Michel Fiege

10 Overerving Parent: obj_ship Children: obj_ship_normal, obj_ship_flames
Botsing met asteroid? obj_ship <> obj_astroid Overerving: botsing met Parent ingesteld? -> dan ook botsing met de kind-objecten! Michel Fiege

11 De functie floor() Afronden naar beneden floor(81,2) = 81
Doel: kennismaking met een nieuwe functie. Michel Fiege

12 Modulo rekenen De rest van een deling 8 mod 4 = 0 8 mod 5 = 3
Denk aan uren (24), en… 360 graden in een cirkel Nadruk leggen op de cirkel en 360 graden, met de belangrijke waarden 0, 90, 180 en 270. “Als we doordraaien vanaf 359, dan komen we weer op 0” Michel Fiege

13 De functie min() Geeft de kleinste van twee waarden terug
Met deze functie kunnen we snelheid begrenzen min(speed+0.3,10) De functie max() hebben de leerlingen al een keer gezien. Met min() kunnen we ook weer de snelheid begrenzen, maar dan aan de bovenkant. Wordt speed+0.3 groter dan 10, dan komt er 10 uit. Is speed+0.3 kleiner dan 10, dan komt er speed+0.3 uit Michel Fiege

14 Volgende keer… Heel oud plaatje, maar het is Snake. 19-2-2019
Michel Fiege


Download ppt "GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids 19-2-2019 Michel Fiege."

Verwante presentaties


Ads door Google