Industriële batterijen Uitdaging voor recyclage ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Golfbeweging in de maatschappij
De zin en onzin van escrow
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Duurzame inzetbaarheid
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Encuentro Latino Europeo (ELE) Relatie tussen LA en de EU in de actuele strategische en geopolitieke ontwikkelingen Cor van Beuningen november 2009.
Automation and Drives PROFINET technologie A&D AS/PT2/MC, 08/2005 Trends & functionaliteit PROFINET  Real-time communicatie  Veldunits  Motion Control.
Het innovatiemodel van IMEC
WELKOM in het AVIODROME
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
De Patiëntenrichtlijn
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Duurzaam materialengebruik in gesloten kringlopen bij “bouwen” Philippe Van de Velde, beleidsmedewerker Eindverwerking en bouw Afdeling afvalstoffen-
B2B werkgroep WEEE recycling Status per 10 november 2005 Aart Pruysen Approval Director Europe Emerson Process Management - Europe.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Water HET BLAUWE GOUD CALGON CARBON 06 September 2006.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
OVERZICHT PRESENTATIE
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Inspectie beleid GDP Guideline
Management Accounting Management Control
2014 EVALUATIES N+1.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief

TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
50.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
De Betekeniseconomie.
taking care of energy and the environment
Regels voor vastleggen van ELVs
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Afvalstof of grondstof? Introductie
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Transcript van de presentatie:

Industriële batterijen Uitdaging voor recyclage ? electro-mobiliteit Uitdaging voor recyclage ? Willy Tomboy OVAM Congres 12 november 2013

RECHARGE Associatie

Batterijen… in motion… Het gebruik van ‘Advanced Rechargeable Batteries’ neemt voortdurend toe met de groei van nieuwe toepassingen: draagbare communicatie, e-mobility, hernieuwbare energie… De ‘Advanced Rechargeable Battery Industry’ in Europa dient af te rekening met global competition…(China, Korea, Japan) De Europese Instellingen streven naar een duurzame (circular) economische groei in a veiliger wereld… Recharge ondersteunt deze ‘Advanced Rechargeable Battery Industry’ in Europa.

Batterijen - definities EU Richtlijn 2006/66/EC Portable batterij – batterij, button cell, batterij pack welke is gesloten (sealed) , is draagbaar, is noch een industriële noch een automotive batterij Automotive batterij – batterij gebruikt voor automotive starten, verlichting and ignition power (SLI) Industrial batterij – battery voor uitsluitend industrieel of professioneel gebruik of gebruikt in elk type electrisch voertuig (HEV – PHEV – EV) Voorbeelden van industriële batterijen: Batterijen gebruikt in electrische auto’s, electrische fietsen, wheelchairs, luchthaven voertuigen and automatische transport voertuigen

Voorbeelden van “large industrial batteries” Stationary Electro-Mobility Anders dan ‘consumer batteries’ Gewicht/Chemische samenstelling hebben impact op logistiek & behandeling bij EoL

Industrie verwacht belangrijke e-volumes

Een mogelijke roadmap voor e-mobiliteit

Ontwikkeling van Li-ion Batterij – de toekomst The Li-ion batteries have made significant performance improvements over the past years. 8

The industrial battery is independent of the cell format. 9 Li-ion battery technologie: klein  groot The industrial battery is independent of the cell format. Battery Management System EV HEV Bicycle Laptop 9

Lithium batterijen: UN transport wetgeving Lithium batterijen zijn geklasseerd als gevaarlijk transport, in class 9: Class 9 includes items such as: Asbestos / automotive airbags / lithium batteries / dry ice / Perfumes / environmentally hazardous substances which don't fit into any of the other 8 classes…                    No. 3090 - 3480 Name and description =LITHIUM BATTERIES Risk UN class: 9 Packing Group: II No. 3091 - 3481 Name and description: Lithium batteries contained in equipment, or packed with equipment,

Hergebruik (re-use) / Ander gebruik (second use) ‘Re-use’ = volledig of gedeeltelijk gebruik voor de originele applicatie waarvoor de batterij was ontworpen (vb. na inspectie of re-manufacturing) Officiële definitie - Waste Framework Directive (WFD) 2008/98/EC A3. §13. ‘re-use’ means any operation by which products or components that are not waste are used again for the same purpose for which they were conceived. ‘Second use’ = gebruik voor een andere applicatie dan waarvoor de batterij initieel werd ontworpen. De laatste eigenaar heeft een ander economisch gebruik gevonden (eg. grasmaaier batterij powering een speelgoed vliegtuigje of een batterij van een electrische auto die power geeft aan een home electrische toepassing) In de wetgeving bestaat geen definitie van ‘second use’ Commentaar: De complexiteit omtrent overdracht van eigendom en ‘extended producer responsibilities’ blijft een ‘grijze zone’.

Voorgestelde minimum criteria Criteria voorgesteld door Recharge Voorgestelde minimum criteria Re-use Second use Applicatie Identiek gebruik Re-conditioning enkel door gekwalificeerde professionals Controle van gelijkwaardige performances via het Battery Management System Kwaliteit, Veiligheid en Werking standards te worden gerespecteerd Indien ‘ja’, “re-use” is aanvaardbaar In afwezigheid van een wettelijk kader, zouden bijkomende criteria nodig kunnen blijken: vb. - Compatibileit tussen 1st. & 2de. applicatie. - Verantwoordelijkheid omtrent de technische kenmerken Verantwoordelijkheid van de producent moet gekend zijn: zowel technisch als voor EoL - Voldoen aan veiligheidstest voorschriften alvorens ‘second use’ Verantwoordelijkheid van de producent Producent gekend Garanties toegekend door de producent Veiligheid Technische kenmerken behouden Veiligheids standards gerespecteerd (tests)

Wat te doen met een industriële batterij ? Veilig verwijderen uit het voertuig, rekening houdend met alle procedures bepaald door de producent Niet ontmantelen (uit elkaar halen) Veilig stockeren ( en ontladen ) De batterij transporteren naar gespecialiseerd collectie punt Transport naar gespecialiseerd recyclage bedrijf

Een innovatief en interessant business model Het Business Model van Renault. De industriële batterij voor e-mobility blijft eigendom van Renault (de batterij wordt geleased met een maandelijkse kost) biedt een practische, technische en regelgevende oplossing om de ganse keten te controleren (traceability) en biedt Renault de mogelijkheid om zelf te beslissen of de batterij kan worden hergebruikt (re-use), kan worden aangewend voor een andere applicatie (second use), of worden aangeboden voor recyclage.

Batterij recyclage - enkele overwegingen De uitdagingen omtrent de recyclage van Lithium-Ion batterijen liggen vooral op economisch vlak. Processen om Lithium-Ion batterijen te recycleren werden reeds ontwikkeld. Deze processes dienen de toekomstige complexiteit van de chemische compositie van de batterijen, die gebruikt worden in e-mobiliteit toepassingen, in aanmerking te nemen.

Batterij recyclage - enkele overwegingen De huidige recyclage kosten (lage waarde van de materialen + hoge logistieke kosten) hebben een significante impact op het EoL management van de batterij. Dit dient verbetert te worden – door volume (vanaf 2020), maar… Zelfs een schaalvergroting zal niet voldoende zijn om de negatieve economische impact van de huidige recyclage verwerking om te buigen. Het is daarom adviseerbaar om recyclage criteria vast te leggen, gebaseerd op de kwaliteit van het gerecycleerd materiaal,en de kwaliteit van het recyclage proces, beter dan op quantitatieve doelstellingen te focussen.