De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

UGlobe Utrecht University, 9 March 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "UGlobe Utrecht University, 9 March 2018"— Transcript van de presentatie:

1 UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
State of the Netherl./Urgenda c.s. and State of the Netherl./Milieudefensie c.s. Two different cases. Global v. regional environmental interests UGlobe Utrecht University, 9 March 2018 Edward Brans

2 Climate change litigation (Urgenda) Average Temp Jan. - Oct. 2017 (comp. with 1981-2010)

3 Aandeel Nederland in wereldwijde emissie: 0,38%
Aandeel EU: 9% Aandeel VS: 15% Aandeel China: 30% Aandeel India: 7%.

4 Urgenda case. Conclusion about the duty of care
Court orders the State to limit the volume of Dutch greenhouse gas emissions, or have them limited, so that this volume will have reduced by at least 25% at the end of 2020; "According to the scientific standard, a reduction target of [25% for 2020] is the absolute minimum and sufficiently effective, for the Netherlands, to avert the danger of hazardous climate change, but the obligation to adhere to a higher percentage clashes with the discretionary power vested in the State." Primaire stelling Urgenda c.s. is: - Staat is medeveroorzaker van (dreigende) klimaatverandering - Staat schendt art. 2 en 8 EVRM door onvoldoende mitigatiemaatregelen te nemen. Stellinen Urgenda: zie para. 170, 174 en 175 CvR Staat is niet degene die Nederlandse emissies verricht. Nederlandse emissies zijn qua omvang beperkt (0,5%) en Staat neemt wel degelijk mitigatie (en adaptatie)maatregelen. 4

5 State of the Netherl./Milieudef. Air quality
UNEP Emission Gap Report 2014: het (nog steeds) mogelijk is de tweegradendoelstelling te realiseren en in dat kader in 2030 een zodanig mondiale emissiereductie te bewerkstellingen dat “it is feasible to close the 2030 gap and stay within the 2°C limit” (p. xxi) In Nederland komt, uitgaande van 2012, zo’n 40% van de broeikasgasemissies voor rekening van bedrijven die onder de ETS vallen. In 2020 is dat zo’n 45%. Daarna zal dit percentage nog iets stijgen, zo is de verwachting. Een aanzienlijk deel van de door Urgenda c.s. gewenste emissiereductie zou dan voor rekening moeten komen van de niet-ETS-sectoren, zoals vervoer (weg en spoor), gebouwen (met name de verwarming), diensten, kleine industriële installaties, landbouw en afval. Zie Nationale Energieverkenning 2014, tabel 8a en 8b (prod. St. 25). 5

6 State of the Netherl./Milieudef. (air quality)
Regional/local problem standing Does the State act in conformity with Air quality directive? persistent bottlenecks fair balance / margin of appreciation Will the court order the state to take as a starting point other air quality standard than included in the EU Air quality directive and national law (choice legislator)? if so, on what legal grounds? precautionary principle? WHO air quality guidelines? political question doctrine. UNEP Emission Gap Report 2014: het (nog steeds) mogelijk is de tweegradendoelstelling te realiseren en in dat kader in 2030 een zodanig mondiale emissiereductie te bewerkstellingen dat “it is feasible to close the 2030 gap and stay within the 2°C limit” (p. xxi) In Nederland komt, uitgaande van 2012, zo’n 40% van de broeikasgasemissies voor rekening van bedrijven die onder de ETS vallen. In 2020 is dat zo’n 45%. Daarna zal dit percentage nog iets stijgen, zo is de verwachting. Een aanzienlijk deel van de door Urgenda c.s. gewenste emissiereductie zou dan voor rekening moeten komen van de niet-ETS-sectoren, zoals vervoer (weg en spoor), gebouwen (met name de verwarming), diensten, kleine industriële installaties, landbouw en afval. Zie Nationale Energieverkenning 2014, tabel 8a en 8b (prod. St. 25). 6


Download ppt "UGlobe Utrecht University, 9 March 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google