De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei 2014. De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Ons voedsel, ……. Bijbels keurmerk?
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Ondernemen en Ondernemerschap
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Schoolpartnerschappen in Europa
Taalportfolio in Action
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Thema: mijn schaduw verrast me
Rekenen boven het boekje
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.
Landbouwbreed Floracollege.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Groep 6 mei 2014 Schoolreis Tuinen Ons werk in de klas Extra hulp.
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Workshop ‘visieversneller’
BACTERIËN.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
F O T O – O P D R A C H T.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Met de Kennisbasis in zee!
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Thema 2 Planten Basisstof 1 Levenscyclus van een plant Basisstof 6 Het doen van een onderzoeksexperiment.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Titel van de presentatie
De nieuwe onderbouw.
Paspoort griekse goden
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Algemene bouw van bloemplanten
Basisstof 4 (+12). Het rijk van de planten
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei 2014

De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin

Een schooltuin, en nu?  Wat is je doel?  Hoeveel/welke leerlingen?  Wat is er al binnen de school?  Wat zijn de mogelijkheden?

Doel voor leerlingen  Kerndoelen Mens en Natuur, Mens en Maatschappij  Natuurbeleving, zichtbaar maken natuur  Samenhang tussen planten en voedsel

Organisatie school tuin  Tijd  Aantal leerlingen  Gereedschap  Verslaglegging  Vakanties  Financiën

Zoeken naar de doelstelling  Welke kerndoel nemen we als uitgangspunt?  Hoe komen we aan startvragen?

Kerndoelen 28: De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorg gerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren. 29. De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven. 30: De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.

Startvragen Denken vanuit perspectieven (Fred Jansen) concept+lessen/view.do#N65913  Bestudeer het uitgereikte vragenblad.  Kies drie perspectieven die je aanspreken. Bekijk het filmpje over ontkiemende taugezaden    Het filmpje wordt twee of drie maal afgespeeld.  Bij elke ronde kies je één van de drie perspectieven uit.  Stel jezelf zoveel mogelijk vragen.

Voorbeeld opdrachten

-Beschrijven -Indelen  29. De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.

Weet wat je eet  Wat is het gedeelte wat je eet plantkundig gezien? Bijv. wortel, stengel, blad, bloem, vrucht, zaad.  Laat dat zien door foto’s  Eindproduct: een poster  Docenttip: mocht een gewas nog niet zover zijn, dan laten aanvullen met foto’s van internet.

Leerlingactiviteiten  Ieder groepje van twee kiest een gewas.  Gewas laten groeien  Foto’s maken  Het doel van deze opdracht is om met een biologisch oog naar ons voedsel te kijken. Ons eten indelen op plantenonderdelen.  Docenttip: neem “snelle” groeiers. (courgette, bonen, radijsjes, sla)

-Verandering onderzoeken -Verzorgen en onderhouden  28: De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorg gerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren.

-Oorzaak onderzoeken  30: De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.

Een onderzoekend leren Met leerlingen het filmpje en perspectieven Bespreken. Leerlingen formuleren hun onderzoeksvraag. Eindproduct: een onderzoeksverslag Bv : Het effect van licht/donker op de plantengroei. (NVOX, artikelen jan t/m april 2014, “biologiepracticum, van illustratief tot experimenteel “)

Leerlingactiviteiten  Groepjes van vier kiezen een gewas.  Twee duo’s bepalen hoe hun vraag onderzocht kan worden.  Periode van experiment wordt samen met de docent vastgelegd, bv vier weken.  Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor de verzorging van hun gewassen.

Problemen met organisatie  Is jouw probleem wel een probleem?  Andermans oplossingen

Ruimte gebrek

Kieming zaden

Extra elementen

Square Foot Gardening

Vakoverstijgend  Handenarbeid:  Vogel- of insectenhuisjes  Techniek:  stokken klimbonen  Klimrekken

Informatie  Boekje:  De milieuvriendelijke moestuin, Roodbont  Internet:  Onzeschooltuin.nl  Inspiratiesite Pinterest en Welke.nl  Youtube, bv HerwigGarden  Lesmateriaal:   Makkelijkemoestuin.nl  www. Cnme.nl