Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Betrouwbaarheidstypologie
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Betrouwbaarheidstypologie
Deel 2 Betrouwbaarheid.
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Een volledig voorbeeld
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Proef- en de saldibalans
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Voorraad inventarisatie
Planning Budgetten Break-even analyse
Verkoop- en debiteurenproces
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Be
Procestypologie. Inkoop- en crediteurenproces
Dienstverlenende ondernemingen
Omzet.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Willen is kunnen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Betrouwbaarheidstypologie
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Economie H3b 26 maart  Bespreken SO  Vragen over stof?  Laatste kans op vakhulp.
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
Economisch / technisch
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Balans Schematische weergave
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Betrouwbaarheidstypologie
Human resources management /payroll cyle
WELKOM H3B 11 MAART STUDIEWIJZER NOG MAAR 4 LESSEN TE GAAN EN EEN LAATSTE PROEFWERK! WeekLes Week 10: 5 maartT/m opdr. 31 Week 11: maartT/m.
Goedemiddag H3b.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Algemene Ondernemersvaardigheden
Voorraadbeheer en bestellen
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
Voorraadbeheer en bestellen
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Voorraadbeheer en bestellen
Opstellen begroting Openingsbalans.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Profiel Netbeheer en diensten klanten
Beste Havo 4..
Beste Havo 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Financiële planning (deel 2)
Resultatenrekening prognose
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven die goederen leveren via vaste leidingen

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid geautoriseerde tarieven voor vast recht en variabel per verbruikseenheid aansluitplan functiescheiding tussen klantcontact, meter plaatsen en opnemen, magazijn en administratie beginvoorraad meters + inkopen – eindvoorraad = geplaatste meters = nieuwe aansluitingen + reparatie ijken van meters inventarisatie voorraad meters en meterstanden

Toepassingsvraag 1 Welke eisen zijn er aan een verbruiksmeter te stellen voordat deze als betrouwbaar beschouwd kan worden?

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s volledige registratie aantal aansluitingen juistheid lekverliezen Oninbaarheid debiteuren

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven Aansluitplan investeringsbegroting, onderhoudsbegroting, inkoop- cq. productiebegroting, toegestane lekverliezen vastrecht en variabele tarieven

Toepassingsvraag 2 Wat is de waarde van het aansluitplan en wie zou dit moeten bijhouden?

1.2 CT functiescheiding afsluiten contracten (verkoop, beschikkend) meterplaatsen (uitvoerend) metermagazijn (bewarend) meter opnemen bij klant (uitvoerend) administratie (registrerend en controlerend).

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen bijwerken standenregister voor vastrecht drinkwaterregelgeving

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet Waterverbruik Energiekosten Afschrijving leidingnet Brutomarge Salariskosten Onderhoud leidingennet Overige kosten Netto marge Investeringen leidingnet Mutatie aansluitingen Oninbaarheid debiteuren Overig mutatie contracten en lekverliezen

Toepassingsvraag 3 Hoe zou je bij benadering de omvang van de lekverliezen kunnen bepalen?

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden aansluitingenbestand contractenbestand voorraadbestand meters klantenbestand

Toepassingsvraag 4 Welke gegevens zijn er in het klantenbestand opgenomen?

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse Ingekochte versus verkochte hoeveelheden en analyse lekverliezen Controle op plausibiliteit van verbruiksopgave door klanten Begrote opbrengsten versus werkelijke opbrengsten

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles vastrecht volgens standenregister = gefactureerd vastrecht (eindstand meters – beginstandmeters) X tarief = gefactureerde variabele opbrengsten waterverbruik X verkooptarief = variabele opbrengsten opbrengst vastrecht + opbrengst Variabel = opboeking debiteuren afboeking debiteuren = ingang bank beginvoorraad meters + inkopen – eindvoorraad meters = geplaatste meters = opboeking aansluitingenbestand

2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de gehanteerde inkoopprijzen en op het gehanteerde vast recht en variabele tarieven analyse: werkelijke kwaliteit drinkwater versus vereist volgens drinkwaterregelgeving

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse inventarisatie meters controle op opnemen standen door klanten rechtmatig gebruik meters

Toepassingsvraag 5 Stel dat een drinkwatermaatschappij niet de kosten wil maken om jaarlijks voor alle aansluitingen de meterstanden te laten opnemen. Op welke wijze zou de maatschappij de meterstanden dan kunnen laten opnemen?

Phoneboy

Phoneboy is een organisatie die zich bezighoudt met mobiele telefonie Phoneboy is een organisatie die zich bezighoudt met mobiele telefonie. Via een landelijk netwerk van belwinkels en via internet kunnen klanten zich aanmelden als abonnee. De organisatie kent onder meer de volgende afdelingen: Marketing Klantcontact Technische dienst verantwoordelijk voor onder andere laten aanmaken van Sim kaarten Helpdesk Debiteurenbeheer Financiële administratie

De abonnementen verschillen sterk qua voorwaarden en tarifering De abonnementen verschillen sterk qua voorwaarden en tarifering. Over het algemeen geldt dat de prijs per belminuut afneemt naarmate een klant zich verplicht tot het betalen van een hoger bedrag per maand. Indien klanten meer bellen dan overeengekomen worden zij gefactureerd tegen een vooraf bepaald variabel tarief per bel minuut. De zogenaamde gold abonnees kunnen voor 30 euro per maand onbeperkt bellen. Om de beldiensten te activeren moet de klant de ontvangen Sim-kaart in zijn toestel plaatsen. phoneboy maakt gebruik van de landelijke GSM netwerken. Klanten kunnen met klachten over bereik en overige vragen terecht bij de helpdesk. Op basis van het gebruik van deze netwerken door de Phoneboy abonnees krijgt Phoneboy maandelijks de werkelijke gesprekskosten gefactureerd. Deze gesprekskosten worden door Phoneboy doorgefactureerd naar de abonneehouders tegen een tarief dat afhankelijk is van het afgesloten abonnement. Het aantal klanten dat achterstallig is met betalingen is relatief hoog.

Te hoge rekening?

Toepassingsvraag 6 Welke risico’s kun je onderscheiden ten aanzien van de door phoneboy verantwoorde opbrengsten?

Toepassingsvraag 7 Hoe zou het stelsel van begrotingen er uit kunnen zien?

Toepassingsvraag 8 Welke general controls vind je bijzonder belangrijk?

Toepassingsvraag 9 Welke informatie zou de directie van phoneboy maandelijks willen ontvangen?

Toepassingsvraag 10 Hoe zou je in het algemeen de volledigheid van de opbrengsten bij dit bedrijf kunnen waarborgen en welke goederen beweging speelt daarbij nog een rol?

Toepassingsvraag 11 Uit een cijferanalyse blijkt dat het door gold abonnees gebelde aantal minuten zeer sterk is toegenomen terwijl het aantal gold abonnees gelijk is gebleven. Wat zou hier allemaal aan de hand kunnen zijn?

Toepassingsvraag 12 Hoe kunnen de kosten van de netwerk providers beheerst worden?