Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek is om drie redenen belangrijk Om je bedrijfsidee aan te scherpen Om gegevens te verzamelen over je markt Om een omzetonderbouwing te kunnen maken
Marktonderzoek bestaat uit een 5-tal analyses Doelgroepanalyse Behoefteanalyse Concurrentie analyse Leveranciersanalyse Omgevingsanalyse
1. Doelgroep analyse Je bent opzoek naar: overeenkomsten en verschillen Leeftijd Opleiding Inkomen Woonplaats/regio motieven en drijfveren
2. Behoeften analyse Wat wil de klant? Zoek naar zijn probleem of doelstelling! Gebruiks-, verbruiksgemak levensduur Kleur service De klant praat en jij luistert!
3. Concurrentie analyse Wie zijn mijn concurrenten? Zwak Sterk mogelijkheden bedreigingen 1 2
4. Leveranciers analyse Waar ga ik inkopen? Je let hierbij op: Prijs service kwaliteit betrouwbaarheid
5. omgevingsanalyse Wat heeft invloed op mijn onderneming op korte en lange termijn? Wet en regelgeving – btw tarief Beleid overheid - koopkracht Bestemmingsplannen - nieuwbouw Technische ontwikkelingen - ict consumententrends – internet !
Wat wil je weten? Stel de juiste vraag! Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Specifiek Concreet Eenduidig meetbaar
Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Organisatie ? BV, NV, ZZP’er, vereniging, stichting, overheid, semi-overheid… Aantrekkelijker? Beeldvorming, producten, imago, levering… Voor wie? consumenten, leveranciers, werknemers…. Hoe? Product, prijs, plaats, promotie
Hoe doe je marktonderzoek? Stap 1 : Afbakenen door: - doelen formuleren: wat wil je weten? concreet, specifiek Soort onderzoek? kwantitatief/kwalitatief Onderzoeksgebied te beperken: vermijd containerbegrippen zoals de arbeidsmarkt, de economie
Hoe doe je marktonderzoek? Stap 2 : Probleemstelling+ deelvragen formuleren Stap 3: onderzoeksmethode Survey – steekproef - populatie Experiment – Zimbardo 1971,Milgram 1963 Literatuur – desk research case study – specifiek probleem!
Hoe doe je marktonderzoek? Stap 4: Bepaal je onderzoeksheden: consumenten op de BZ, ondernemers op de BZ, deelgemeente Feijenoord, …… Stap 5: Gegevens verzamelen Deskresearch > Literatuuronderzoek: kvk, OBR, banken, bibliotheek, internet 2. Fieldresearch > Veldonderzoek: vragenlijst, interview
Hoe doe je marktonderzoek? Stap 6: Gegevens analyseren ordenen, categoriseren, overeenkomsten, verschillen Stap 7: Antwoord(en) formuleren op de deelvragen en dan op de probleemstelling Stap 8: conclusie trekken en advies schrijven