Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Ondernemen in de praktijk
PRESENTATIE AFSTUDEERONDERZOEK Robin van Leeuwen 2010.
Marktonderzoek Danneels
Aanzet tot strategisch denken
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Kamer van Koophandel Haaglanden
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business projects: IBeO
4 P´s en 3 R-en MK01.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Ondernemen na je studie!
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Workshop opstellen adviesrapport
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Innovatie bij psychotherapie online
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Geld verdienen met trends
Doelen Soorten vormgeving.
Onthaal en service.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Marketing Marketingoriëntatie
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Ondernemen moet je doen
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Analyse maken Stap één bij projecten.
Ondernemerschap E43.
Ondernemerschap E43.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Marktanalyse.
Les 5: Het marketingplan
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 7 Onderhandelen
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?

Marktonderzoek is om drie redenen belangrijk Om je bedrijfsidee aan te scherpen Om gegevens te verzamelen over je markt Om een omzetonderbouwing te kunnen maken

Marktonderzoek bestaat uit een 5-tal analyses Doelgroepanalyse Behoefteanalyse Concurrentie analyse Leveranciersanalyse Omgevingsanalyse

1. Doelgroep analyse Je bent opzoek naar: overeenkomsten en verschillen Leeftijd Opleiding Inkomen Woonplaats/regio motieven en drijfveren

2. Behoeften analyse Wat wil de klant? Zoek naar zijn probleem of doelstelling! Gebruiks-, verbruiksgemak levensduur Kleur service De klant praat en jij luistert!

3. Concurrentie analyse Wie zijn mijn concurrenten? Zwak Sterk mogelijkheden bedreigingen 1 2

4. Leveranciers analyse Waar ga ik inkopen? Je let hierbij op: Prijs service kwaliteit betrouwbaarheid

5. omgevingsanalyse Wat heeft invloed op mijn onderneming op korte en lange termijn? Wet en regelgeving – btw tarief Beleid overheid - koopkracht Bestemmingsplannen - nieuwbouw Technische ontwikkelingen - ict consumententrends – internet !

Wat wil je weten? Stel de juiste vraag! Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Specifiek Concreet Eenduidig meetbaar

Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Organisatie ? BV, NV, ZZP’er, vereniging, stichting, overheid, semi-overheid… Aantrekkelijker? Beeldvorming, producten, imago, levering… Voor wie? consumenten, leveranciers, werknemers…. Hoe? Product, prijs, plaats, promotie

Hoe doe je marktonderzoek? Stap 1 : Afbakenen door: - doelen formuleren: wat wil je weten? concreet, specifiek Soort onderzoek? kwantitatief/kwalitatief Onderzoeksgebied te beperken: vermijd containerbegrippen zoals de arbeidsmarkt, de economie

Hoe doe je marktonderzoek? Stap 2 : Probleemstelling+ deelvragen formuleren Stap 3: onderzoeksmethode Survey – steekproef - populatie Experiment – Zimbardo 1971,Milgram 1963 Literatuur – desk research case study – specifiek probleem!

Hoe doe je marktonderzoek? Stap 4: Bepaal je onderzoeksheden: consumenten op de BZ, ondernemers op de BZ, deelgemeente Feijenoord, …… Stap 5: Gegevens verzamelen Deskresearch > Literatuuronderzoek: kvk, OBR, banken, bibliotheek, internet 2. Fieldresearch > Veldonderzoek: vragenlijst, interview

Hoe doe je marktonderzoek? Stap 6: Gegevens analyseren ordenen, categoriseren, overeenkomsten, verschillen Stap 7: Antwoord(en) formuleren op de deelvragen en dan op de probleemstelling Stap 8: conclusie trekken en advies schrijven