Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERACTION DESIGN Week 3.
Advertisements

NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Management en logistiek
Evelyne Steensels Lieze Vanderhoydonck
De kracht van GAC Business Solutions
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Interne organisatie Functies en processen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Re-engineering en systemen voor Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management
Onthaal en service.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Beheer informatie- Systemen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
H7 Organiseren.
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Internationale marketing
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Openbaar Lichaam Bonaire
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning

Bescherming Persoonsgegevens
Internationale marketing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Human Resources Accounting
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Inspelen op innovaties
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen subsystemen aspectsystemen open systemen gesloten systemen Processen primaire processen secundaire processen bestuurlijke processen

Hoofdstuk 4 - Systems De drie elementen van processen input throughput output

Hoofdstuk 4 - Systems The value-chain ingaande logistiek ontvangen, verspreiden en opslaan van de inputs producties (operations) productiemethoden werkvoorbereiding werkuitgifte onderhouden en inspectie uitgaande logistiek fysieke distributieprocessen van het eindproduct marketing en verkoop service

Hoofdstuk 4 - Systems

Hoofdstuk 4 - Systems infrastructuur humanresourcesmanagement overheaddiensten humanresourcesmanagement beleid inzake werving, behoud en uitstroom van personeel technologische ontwikkeling fundamenteel toegepast onderzoek inkoop strategische inkoop (ter onderscheid van ingaande logistiek) de marge het resultaat (winst/verlies)

Hoofdstuk 4 - Systems Stroomdiagrammen Analyse (systeem/proces) in kaart brengen van de processen in volgorde bijvoorbeeld d.m.v. ISO-afbeeldingen) Analyse (systeem/proces) verbanden leggen o.a. om suboptimilisaties te voorkomen bijvoorbeeld door de analyse toe te spitsen op het verband tussen aspec- ten die door de systemen heen lopen gebruikmaken van automatisering zie o.a. mass-customization

Hoofdstuk 4 - Systems Business process redesign (BPR) informatietechnologie (IT) maakt het gemakkelijker om complexe processen te volgen en daarin in te grijpen er komt sneller en eenvoudiger informatie beschikbaar om de processen te optimaliseren integrale benadering van processen de wensen van de klanten zijn uitgangspunt

Hoofdstuk 4 - Systems Waarop is sociotechniek gebaseerd? maakt net als BPR gebruik van ICT (technische deel) maar heeft ook sterke aandacht voor de human factor (socio-deel) maakt gebruik van zelfsturende teams waarin beide elementen samenkomen

Hoofdstuk 4 - Systems Workflow Management (WF) het WF-systeem houdt bij in welke fase een order zich bevindt het geeft de betrokken medewerker exact de juiste informatie en bevoegdheden die op een bepaald moment nodig zijn zie het voorbeeld van het rijbewijs in par. 4.4.1

Hoofdstuk 4 - Systems E-business zaken doen met behulp van elektronica (vooral internet) na plaatsing order via internet zou de klant idealiter moeten kunnen binnendringen in het leverancierssysteem (wijzigingen doorgeven en stand van de order kunnen zien) randvoorwaarden: behoud privacy klant bescherming van de interne gegevens van de leverancier