Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen subsystemen aspectsystemen open systemen gesloten systemen Processen primaire processen secundaire processen bestuurlijke processen
Hoofdstuk 4 - Systems De drie elementen van processen input throughput output
Hoofdstuk 4 - Systems The value-chain ingaande logistiek ontvangen, verspreiden en opslaan van de inputs producties (operations) productiemethoden werkvoorbereiding werkuitgifte onderhouden en inspectie uitgaande logistiek fysieke distributieprocessen van het eindproduct marketing en verkoop service
Hoofdstuk 4 - Systems
Hoofdstuk 4 - Systems infrastructuur humanresourcesmanagement overheaddiensten humanresourcesmanagement beleid inzake werving, behoud en uitstroom van personeel technologische ontwikkeling fundamenteel toegepast onderzoek inkoop strategische inkoop (ter onderscheid van ingaande logistiek) de marge het resultaat (winst/verlies)
Hoofdstuk 4 - Systems Stroomdiagrammen Analyse (systeem/proces) in kaart brengen van de processen in volgorde bijvoorbeeld d.m.v. ISO-afbeeldingen) Analyse (systeem/proces) verbanden leggen o.a. om suboptimilisaties te voorkomen bijvoorbeeld door de analyse toe te spitsen op het verband tussen aspec- ten die door de systemen heen lopen gebruikmaken van automatisering zie o.a. mass-customization
Hoofdstuk 4 - Systems Business process redesign (BPR) informatietechnologie (IT) maakt het gemakkelijker om complexe processen te volgen en daarin in te grijpen er komt sneller en eenvoudiger informatie beschikbaar om de processen te optimaliseren integrale benadering van processen de wensen van de klanten zijn uitgangspunt
Hoofdstuk 4 - Systems Waarop is sociotechniek gebaseerd? maakt net als BPR gebruik van ICT (technische deel) maar heeft ook sterke aandacht voor de human factor (socio-deel) maakt gebruik van zelfsturende teams waarin beide elementen samenkomen
Hoofdstuk 4 - Systems Workflow Management (WF) het WF-systeem houdt bij in welke fase een order zich bevindt het geeft de betrokken medewerker exact de juiste informatie en bevoegdheden die op een bepaald moment nodig zijn zie het voorbeeld van het rijbewijs in par. 4.4.1
Hoofdstuk 4 - Systems E-business zaken doen met behulp van elektronica (vooral internet) na plaatsing order via internet zou de klant idealiter moeten kunnen binnendringen in het leverancierssysteem (wijzigingen doorgeven en stand van de order kunnen zien) randvoorwaarden: behoud privacy klant bescherming van de interne gegevens van de leverancier