Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
De historie & de toekomst
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Wat komt er zoal bij kijken?
1 Project BOL*ster; Businessmodel Bram Loog, AOC Raad 19 juni 2007.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.

Digitale leermiddelen in het mbo
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Bétapartnersconferentie
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Vakmanschap is Meesterschap
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 1 Presentatie onderzoek TNO en CLU ‘Effecten van businessmodellen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Het leermiddel centraal Aanbod en vraag. Het leermiddel centraal 2 Even voorstellen Roos Scharten Projectmanager Ontwikkelcentrum.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
OpenSource Schoolboeken Joeri Oudshoorn. Doorbraakproject 2007 Open Source Schoolboeken Carrièreperspectief voor docenten Goedkopeup-to-datelesmethoden.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Workshop ‘visieversneller’
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Vrijwilligerswerk in Peru Babette en Minoesch. Waar ligt Peru?
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Lerarentekort 6 september 2017.
Inkoopcoöperatie.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager

Businessdrivers (1) Kwaliteit onderwijs Financiën: besparing kosten Digitale leermaterialen zijn actueel Ze zijn aangepast aan leerlingenkenmerken (interactief) Verhoogt motivatie leerlingen Leraar weer aan het roer: ontwikkeltaken Financiën: besparing kosten Samen de kosten delen Geld “Gratis Schoolboeken” besteden aan ontwikkelen digitale leermaterialen. Op termijn methodevervangend en daarmee geld ‘overhouden’

Stelling In de economie, en ook op scholen, draait het allemaal om financiën, reputatie en concurrentievoordeel Stelling: de belangrijkste driver ligt op het niveau van methodes. We moeten daartoe prioriteit geven aan methodes bij het ontwikkelen van digitale leermaterialen.

Businessdrivers (2) Internet – Web 2.0 OER: voor iedereen gratis en toegankelijk leermateriaal op internet Web 2.0: snelle sociale interactie; netwerken van leraren en ontwikkelaars Crowdsourcing: massa met massa produmenten

Stelling Stelling: Wikiwijs zonder ‘overheidssturing’ is een utopie In de economie, en ook op scholen, draait het allemaal om financiën, reputatie en concurrentievoordeel Stelling: Wikiwijs zonder ‘overheidssturing’ is een utopie Voorhoede tegenover free-riding Concurrentie tussen samenwerkingsverbanden Je creëert niet zomaar massa met massa

Betaalde digitale leermaterialen Uitgevers Complete methodes veelal in boekvorm Digitale uitstapjes op website uitgever Ontwikkelcentrum (groene sector) en anderen Leermateriaal en uitlevering digitaal (+‘boekvorm’) Snelle(re) actualisatie VO-raad: landelijke leermiddelendatabase (abonnementenmodel: €20 per leerling) Samenwerkingsverbanden scholen: DigilessenVO, OVC, OMO

Stelling Financiële stromen rond schoolboeken is verandert en daarmee verandert de markt rond ontwikkelen digitaal leermaterialen Stelling: scholen gaan voor uitgever spelen wat juist negatieve gevolgen heeft voor kwaliteit onderwijs Marktverstoring t.o.v. uitgevers Met concurrentie tussen samenwerkingsverbanden (freeriding) Ze zijn daar niet op uitgerust: eerst juist verlies van kwaliteit

“Gratis” digitale leermaterialen Kennisnet: Stimuleringsregeling Educatieve Contentketen Digischool: Vakcommunities met leermiddelen database Ruud de Moor Centrum: Openmethodes Individuele leraren cq scholen Senter Novem: Vooruit

Stelling Gratis bestaat niet. Altijd moet iemand betalen voor ontwikkelkosten, actualisatie en onderhoud Stelling: abonnementenmodel werkt niet! OER beweging laat zijn dat het anders kan Voor iedereen gratis en toegankelijk leermateriaal op internet Wel investeert een ieder uren op vrijwillige basis Noodzakelijke landelijke infrastructuur betaald door sponsors overheid: wikiwijs?

Van delen naar het geheel Huidig beschikbare digitaal leermaterialen Verschillen sterk in omvang, kwaliteit Vnl. ingezet als uitstapje op bestaande methodes Vaak onduidelijk wat de voorkennis is, welke (leer)doelen ze dienen. Hoe ze passen in leerlijn, kwalificatie-eisen, enz. wordt overgelaten aan oordeel leraar Ambitie: legoblokken Stapelen tot delen van leerlijnen tot aan complete methodes Maar……

Stelling De legoblokjes zijn niet schakelbaar. Ze passen niet op elkaar en als ze al passen weten we dat niet! Stelling: met huidige inspanningen rond digitaal leermaterialen komen we er niet. We halen nooit het niveau van leerlijnen en methodes

Van geheel naar delen vv Leraren werken vanuit leerlijnen en methodes; ze gaan niet hele methodes ontwikkelen Als we de ontwikkeltaak van leraren willen stimuleren, moeten we beginnen met het beschikbaar stellen van gratis, open methodes En leraren faciliteren om delen van die open methodes te verbeteren Met gebruikmaking van bestaande digitale leermiddelen (de ‘uitstapjes’)

Stelling Stelling: er zijn door leraren en scholen in de afgelopen jaren leerlijnen en methodes ontwikkelt die we gratis ter beschikking kunnen stellen aan de rest van Nederland Nu nog veelal binnen de muren van de school/leraar

Stelling Leraren en scholen zijn niet toegerust op het ontwikkelen van digitaal leermaterialen. De lerarenopleidingen scholen voornamelijk op de lesgevende taak. De scholen ontbreekt het aan de lean-and-mean organisatie van de uitgevers Stelling: leraren en scholen verdienen landelijke ondersteuning cq professionalisering rond het ontwikkelen van digitale leermaterialen

Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen Programmamanager Netwerkleren Programmamanager Kennisinfrastructuur darco.jansen@ou.nl www.openmethodes.nl