Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager
Businessdrivers (1) Kwaliteit onderwijs Financiën: besparing kosten Digitale leermaterialen zijn actueel Ze zijn aangepast aan leerlingenkenmerken (interactief) Verhoogt motivatie leerlingen Leraar weer aan het roer: ontwikkeltaken Financiën: besparing kosten Samen de kosten delen Geld “Gratis Schoolboeken” besteden aan ontwikkelen digitale leermaterialen. Op termijn methodevervangend en daarmee geld ‘overhouden’
Stelling In de economie, en ook op scholen, draait het allemaal om financiën, reputatie en concurrentievoordeel Stelling: de belangrijkste driver ligt op het niveau van methodes. We moeten daartoe prioriteit geven aan methodes bij het ontwikkelen van digitale leermaterialen.
Businessdrivers (2) Internet – Web 2.0 OER: voor iedereen gratis en toegankelijk leermateriaal op internet Web 2.0: snelle sociale interactie; netwerken van leraren en ontwikkelaars Crowdsourcing: massa met massa produmenten
Stelling Stelling: Wikiwijs zonder ‘overheidssturing’ is een utopie In de economie, en ook op scholen, draait het allemaal om financiën, reputatie en concurrentievoordeel Stelling: Wikiwijs zonder ‘overheidssturing’ is een utopie Voorhoede tegenover free-riding Concurrentie tussen samenwerkingsverbanden Je creëert niet zomaar massa met massa
Betaalde digitale leermaterialen Uitgevers Complete methodes veelal in boekvorm Digitale uitstapjes op website uitgever Ontwikkelcentrum (groene sector) en anderen Leermateriaal en uitlevering digitaal (+‘boekvorm’) Snelle(re) actualisatie VO-raad: landelijke leermiddelendatabase (abonnementenmodel: €20 per leerling) Samenwerkingsverbanden scholen: DigilessenVO, OVC, OMO
Stelling Financiële stromen rond schoolboeken is verandert en daarmee verandert de markt rond ontwikkelen digitaal leermaterialen Stelling: scholen gaan voor uitgever spelen wat juist negatieve gevolgen heeft voor kwaliteit onderwijs Marktverstoring t.o.v. uitgevers Met concurrentie tussen samenwerkingsverbanden (freeriding) Ze zijn daar niet op uitgerust: eerst juist verlies van kwaliteit
“Gratis” digitale leermaterialen Kennisnet: Stimuleringsregeling Educatieve Contentketen Digischool: Vakcommunities met leermiddelen database Ruud de Moor Centrum: Openmethodes Individuele leraren cq scholen Senter Novem: Vooruit
Stelling Gratis bestaat niet. Altijd moet iemand betalen voor ontwikkelkosten, actualisatie en onderhoud Stelling: abonnementenmodel werkt niet! OER beweging laat zijn dat het anders kan Voor iedereen gratis en toegankelijk leermateriaal op internet Wel investeert een ieder uren op vrijwillige basis Noodzakelijke landelijke infrastructuur betaald door sponsors overheid: wikiwijs?
Van delen naar het geheel Huidig beschikbare digitaal leermaterialen Verschillen sterk in omvang, kwaliteit Vnl. ingezet als uitstapje op bestaande methodes Vaak onduidelijk wat de voorkennis is, welke (leer)doelen ze dienen. Hoe ze passen in leerlijn, kwalificatie-eisen, enz. wordt overgelaten aan oordeel leraar Ambitie: legoblokken Stapelen tot delen van leerlijnen tot aan complete methodes Maar……
Stelling De legoblokjes zijn niet schakelbaar. Ze passen niet op elkaar en als ze al passen weten we dat niet! Stelling: met huidige inspanningen rond digitaal leermaterialen komen we er niet. We halen nooit het niveau van leerlijnen en methodes
Van geheel naar delen vv Leraren werken vanuit leerlijnen en methodes; ze gaan niet hele methodes ontwikkelen Als we de ontwikkeltaak van leraren willen stimuleren, moeten we beginnen met het beschikbaar stellen van gratis, open methodes En leraren faciliteren om delen van die open methodes te verbeteren Met gebruikmaking van bestaande digitale leermiddelen (de ‘uitstapjes’)
Stelling Stelling: er zijn door leraren en scholen in de afgelopen jaren leerlijnen en methodes ontwikkelt die we gratis ter beschikking kunnen stellen aan de rest van Nederland Nu nog veelal binnen de muren van de school/leraar
Stelling Leraren en scholen zijn niet toegerust op het ontwikkelen van digitaal leermaterialen. De lerarenopleidingen scholen voornamelijk op de lesgevende taak. De scholen ontbreekt het aan de lean-and-mean organisatie van de uitgevers Stelling: leraren en scholen verdienen landelijke ondersteuning cq professionalisering rond het ontwikkelen van digitale leermaterialen
Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen Programmamanager Netwerkleren Programmamanager Kennisinfrastructuur darco.jansen@ou.nl www.openmethodes.nl