Advanced Business Information Solutions

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Bedrijfspresentatie Promavise
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Aanzet tot strategisch denken
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Business Marketing Management
Een startersgids voor innovatie
Les 1 M&O.
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
strategie als een proces
Strategie Algemeen Porter.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketingplanning en strategie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
Business Marketing Management
BEDRIJVENSAFARI Woensdag 11 November ARA Het bedrijf Ongeveer 35 jaar geleden opgericht 70 communicatiespecialisten 3 afdelingen - ARA M/V -> Arbeidsmarkcommunicatie.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Naar een optimaal HR - beleid
 A-94 A-94.
Business en IT Consulting
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Advanced Business Information Solutions Strategie Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Agenda Strategie Strategieformulering Analyse niveau technieken Case: Boo.com Beslissingen Implementatie Feedback / Evaluatie Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Strategie I Strategie is een discussie, een noodzaak om op een gestructureerde manier na te denken over ondernemen en management. Tiggelaar, 2001 Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Strategie II Een strategie moet onder andere antwoord geven op de volgende vragen: Wat is onze rol in de waardeketen: zijn we (toe)leverancier, een grote marktpartij met de daarbijbehorende mogelijkheid om de markt te dicteren, of een nichespeler? Kan de efficiëntie van het bedrijf vergroot worden door bepaalde taken te outsourcen? Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Strategie III Kunnen samenwerkingsverbanden met andere bedrijven leiden tot een concurrentievoordeel? Op welke manier kan de markt met nieuwe productmarktcombinaties (PMC) gepenetreerd of gecreëerd worden? Advanced Business Information Solutions

Strategie op vier niveaus Internet als visie-element Internet als kritieke succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel Internet als projectondersteuning Advanced Business Information Solutions

Internet (e-business) als visie-element Internet (e-business) is geïntegreerd in de missie en visie van een organisatie. Voorbeelden van dit soort organisaties zijn: E*trade (online-aandelenhandelaar) Bol.com Advanced Business Information Solutions

Internet (e-business) als kritische succesfactor Internet (e-business) is een integraal onderdeel van de organisatiestrategie Voorbeelden zijn: Banken Vliegmaatschappijen Autofabrikanten Advanced Business Information Solutions

Internet (e-business) als strategisch gereedschap Internet (E-business) is een van de vele gereedschappen om een strategisch doel te bereiken. Voorbeelden: Een organisatie kan beslissen dat snellere ontwikkeling van nieuwe producten een kritische succesfactor is. Internet kan daarbij helpen. Advanced Business Information Solutions

Internet (e-business) voor procesondersteuning Internet (-business) is niets meer dan een ondersteuningstool voor het strategisch managementproces. Voorbeeld: Internet wordt gebruikt om werknemers mee te laten denken in het ontwikkeltraject of om mensen samen te laten werken bij de implementatie van een geformuleerde strategie. Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Strategievorming Project- initiatie Projectomvang Belanghebben-den Projectplan Diagnose Industrie- analyse Leveranciers Afnemers Partners Bedrijfsanalyse Juridische aspecten Productinnovatie Klantrelatie Infrastructuur Financiën Brainstorm Rangschikken van strategische doelen Opstellen van de SWOT Keuze Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm Mogelijke andere problemen Implementatie & Evaluatie Verschillende implementatie-strategieën Keuze voor een Veranderings-strategie Na de implementatie Advanced Business Information Solutions

Project-initiatiefase Vaststellen van de projectomvang Identificeren van de belanghebben-den Vaststellen van het projectplan Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Diagnosefase Industrie-analyse Leveranciers Afnemers Partners Mogelijke toetreders Bedrijfsanalyse Juridische aspecten Productinnovatie Klantrelatie Infrastructuur Financiën Advanced Business Information Solutions

Porters vijfkrachtenmodel Mogelijke toetreders Dreiging van nieuwe toetreders Onderhandelingskracht van leveranciers Dreiging van substituut- producten of -services Bestaande markt van consumenten en / of kanalen Leveranciers Afnemers Substituten Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Value web De klant Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Acquisitie Inkomende logistiek Operaties Uitgaande Marketing & sales Service Onderzoek & ontwikkeling De klant Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Brainstorm Rangschikken van strategische doelen Opstellen van de SWOT Brainstorm Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Opstellen van de SWOT Zwakten Strategieën S1 Beste onderwijsinstelling worden S2 Beste toegepaste onderzoek doen Dreigingen Nieuwe toetreders S1 S2 Mogelijkheden Uitbreiding buiten Nederland Afhankelijkheid van MIS-afdeling Sterkten Reputatie Relatiestrategie SWOT-elementen Onduidelijk Slecht Redelijk Goed Uitstekend Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Keuze Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm Mogelijke andere problemen Keuze Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Hamel & Prahalad Core competences, specific composition and other capabilities, technology and other competences that enable a company to create value for their customers Value for the consumer Distinction from the competition Extensible Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Core competences Core competences New Which market will be most interesting Future market retention Improve where necessary for retention Future market penetration Existing Existing New MARKET Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Mogelijke problemen de functie die het kanaal vervult voor producten met een fysieke component kan fysiek transport vereisen; de wens van de consument kan de aanwezigheid van een fysiek kanaal vereisen; de concurrenten maken misschien gebruik van het fysieke kanaal en daarom is aanwezigheid in dit kanaal vereist; de voordelen van het gebruik van internet wegen voor de consument niet op tegen de nadelen. Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Keuze Op basis van selectiecriteria kan een prioriteitsstellingsprocedure opgesteld worden. Voorbeelden: Return on Investment Match tussen bedrijfsstrategie en interactieve marketingstrategie Advanced Business Information Solutions

Implementatie & Evaluatie Verschillende implementatiestrategieën Keuze voor een veranderingsstrategie Na de implementatie Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Implementatie Implementeren is het veranderen van een organisatie op fysiek, technisch, bedrijfsprocesmatig en mentaal gebied zodat een gewenste situatie bereikt wordt. Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Implementatie Slecht nieuws: 75% van de ontwikkelde internetplannen leiden niet tot het beoogde resultaat !!! Wat is noodzakelijk voor succes? Advanced Business Information Solutions

Implementatiestrategieën Uitvoeringsstrategie Participatiestrategie Vormgevingsstrategie Groeistrategie Voor alle gebieden worden de volgende zaken onderscheiden Objectives: wat wil je op de lange termijn bereiken Measures: hoe ga je dat operationaliseren en kwantificieren Targets: wat zijn de kwantitatieve doelen en op welke termijn Initiatives: wat wordt er gedaan om die doelen te halen Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Na de implementatie Systematische verankering van opgestelde meetpunten om een duidelijke aansluiting tussen organisatie, strategie en markt te behouden. Systematische analyse van evaluatiepunten, plaats te vinden met een vast tijdsinterval. Op welke manier men reageert op kleine veranderingen kan natuurlijk van tevoren enigszins vastgelegd worden. Wanneer een nieuw strategieproject in te gaan? Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Case Boo.com I In 1999 een van de best gefinancierde internet-bedrijven (150 miljoen euro, banks, Benetton) Kleding van DKNY, Vans, The NorthFace Converse etc. Het gebruik van geavanceerde multimediatechniek moest Boo onderscheiden van gap.com / fashionmall.com De omzet bedroeg 750.000 euro in de eerste drie maanden, daarna steeg de omzet Een strikt beleid van kostenreductie werd doorgevoerd Tot dan kostten foto’s ongeveer 700.000 euro per week Advanced Business Information Solutions

Advanced Business Information Solutions Case Boo.com II Missie/Visie/Strategie ? Men was te laat voor de aangekondigde introductie en te veel voorbereiding. De gebruikte techniek was te veeleisend voor de gebruikte netwerkverbindingen en was te ingewikkeld voor de gebruiker. Er was ongeveer 60.000.000 euro aan mediaruimte ingekocht. De kosten bedroegen 1 milioen euro per week. Na drie maaden bedroegen de kosten slechts 750.000 euro per week. Boo.com werd verkocht voor 400.000 euro aan fashionmall.com. Advanced Business Information Solutions