HET PEDAGOGISCH IDEAAL Een visie voor GroenLinks Siebren Miedema.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Realisatie kindcentrum
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
Veranderingen in de zorg
Presentatie gemeente Beek
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Samenwerken in burgerschap
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Voorstelling 6de leerjaar
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Het opleidingsprofiel:
Economie in de bovenbouw
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Pedagogische theorieën
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Melanchthon De Blesewic
Doelen realiseren met media
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Pedagogiek als beroep.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Informatie voor ouders groep 8 over:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Informatie voor ouders groep 8 over:
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van de maatschappelijke stage
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
JEUGDzorg - voor wie?.
Samenlevingsschool / KC
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

HET PEDAGOGISCH IDEAAL Een visie voor GroenLinks Siebren Miedema

ASPECTEN VAN HET IDEAAL I • Het pedagogische doel van het onderwijs • Weg met de verderflijke marktideologie! • Vragers en primaire dragers m.b.t. de school • Scholen in context met relatieve autonomie • Verantwoording afleggen over het totaal & de rol van de Inspectie voor het Onderwijs • De kwaliteit van de leer-krachten, het opleidingsonderwijs (scholing, en na- en bijscholing), de kwantiteit, status

ASPECTEN VAN HET IDEAAL II • Onderwijsstructuur in een post-verzuilde samenleving (duaal stelsel of alle onderwijs bijzonder?) • Coöperaties van scholen (b.v. DE Brede School) • Gevulde burgerschapsvorming, dus inclusief levensbeschouwelijke vorming • De rol van de overheid: politiek-pedagogisch verantwoordelijk als facilitator

HET DOEL • Het doel van het algemeen vormend onderwijs is bij te dragen aan de identiteitsontwikkeling of persoonvorming van kinderen en jongeren in brede zin (holistisch/integratief). • Meerdere vormingsgebieden: cognitief, moreel, expressief, manueel, praktisch, levensbeschouwelijk, sociaal-emotioneel, burgerschap. • Het individuele & het sociale aspect bijeen • Ze zo ook voorbereiden op een plaats in de maatschappij

DE MARKTIDEOLOGIE • Spreken in termen van onderwijs als markt en de school als bedrijf (start in de jaren 90; eerst de VVD en alras ook de PvdA – Netelenbos - en andere partijen; dat is funest omdat zo het eigene van het onderwijs, en van de school als gemeenschap zoek raakt • Geen pedagogische doelstelling, maar louter aansluiting op de arbeidsmarkt; in overheids- en schoolbeleid zien we noties als: consument, produkt, in de markt zetten, outputkwantifikatie, et cetera.

KERNVAKKEN VERSUS VORMING? In het huidige beleid van Minister Van Bijsterveldt staat de kenniseconomie centraal: • Nadruk op toetsen op meten • Actieplan: Beter presteren; meer nadruk in p.o. en v.o. op de kernvakken Nederlands, Engels, wiskunde en science • Geen 4 maar 2 profielen in de bovenbouw van havo/vwo (alfa en bèta weer terug) • Meer aandacht en gerichte ondersteuning top 20% leerlingen met excellente leerprestaties • PISA [vgl. van onderwijsprestaties in het v.o. van 15 jarigen]: cijfers voor leesvaardigheid {10}, wiskunde {11}, natuurwetenschappen {11}

VRAGERS EN DRAGERS • Ouders en/of leerlingen: schoolkeuze op basis van een duidelijk beeld van de (brede) identiteit van de school (organisatie, pedagogisch-didactische-, maatschappelijke -en levensbeschouwelijke visie) • Primaire inhoudelijke dragers en verantwoordelijken van een school zijn de pedagogische professionals, het team leerkrachten met de schoolleider (de deskundigen) • Besturen, deel- of gemeenteraden, koepelorganisaties faciliterend hierbij versus eigen (machts)belangen

SCHOLEN IN CONTEXT • Alle scholen zijn in die zin bijzonder: eigen nis (wijk, dorp/stad, regio), eigen biografie, dit docententeam • Relatief-autonome status tussen gezin en overheid (in de interferentiezone, het sociale domein) • Binnen het overheidskader zelfstandige vormgeving van deze en gene school als pedagogisch instituut en en als vormingsgemeenschap

VERANTWOORDING AFLEGGEN • Maatschappelijke verantwoordingsplicht (immers bekostiging door de samenleving) • Over alles wat er in de school plaatsvindt, ook op facultatieve basis • Dus: inclusief de godsdienstige of levensbeschouwelijke vorming, en ook indien deze buiten de directe pedagogische verantwoordelijkheid van de school en de leerkrachten valt, zoals in het openbaar onderwijs (spanningspunt) • Bekostiging primair naar het primaire OW-proces!

DE INSPECTIE • En kritisch-constructief tegenover met als oogmerk de gelegitimeerde keuzes van de school/het team te versterken, te verbeteren of – op basis van deskundige kind -, zaak - en samenlevingskennis ter zake van het betreffende onderwijstype - suggesties te doen voor verdere reflectie, methodenkeuze of praktijkvormgeving binnen de school/het team (spiegelfunctie en blikverruiming)

LEERKRACHTEN:KWALI EN KWANTI • Empirisch aangetoond: de kwaliteit doet er zeer toe bij leer- en ontwikkelingsprocessen van leerlingen • De hoogste eisen stellen aan de opleiding (vgl. Finland, de Universitaire Pabo’s) • Geen onbekwamen, maar vooral ook geen onbevoegden meer voor de klas • Genoeg professionele leerkrachten en de bijpassende maatschappelijke waardering en betaling voor het beroep

ONDERWIJSSTRUCTUUR EN -INHOUD • Postverzuilde samenleving • Nieuwe eisen aan het stelsel stellen? Sinds 1848 is dat duaal: openbaar en bijzonder. Nationaal, of alle onderwijs bijzonder? • Coöperaties van scholen stimuleren (niet de term ‘samenwerkingsscholen’ hanteren, is besmet geraakt in het verleden; vgl; DE Brede School in A’dam Z-O) • Brede invulling van burgerschapsvorming (incl. levensbeschouwelijke vorming in het curriculum als vak- en/of vormingsgebied)

DE ROL VAN DE OVERHEID • Niet volstrekt weg gedereguleerd of louter neo-liberale marktideologie • Politiek-pedagogische facilitator met een visie op onderwijs in onze liberaal-democratische samenleving in de 21 ste eeuw • Inderdaad (cie Dijsselbloem) dienen overheid en politiek zich uitsluitend te richten op het ’wat’, en dan alleen op (onderwijs-)politieke hoofdlijnen, en niet op het ‘hoe’; daar zijn de scholen/de professionals zelf voor verantwoordelijk • Geen ondoordachte en theoretisch en empirisch niet onderbouwde nationale innovatieplannen lanceren • Niet ‘elke 4-jaar weer een geheel anders’-beleid: continuïteit en gerichte/doordachte veranderingen