De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Advertisements

Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Samenwerking en democratie
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Minisymposium ChristenUnie
Martine Meijers Hester Tjalma
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
1 Decentralisatie AWBZ Gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Vertrouwen en verantwoorden Themabijeenkomst 24 september.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Verbinden van zorg en onderwijs
OMZIEN NAAR ELKAAR OMZIEN NAAR ELKAAR. Agenda uurInloop uurpresentatie Beleidsplan Door Tom Vleerbos en Roy de Witte uurPauze
Het Westerwoldse zorgmodel
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
Decentralisatie zin & onzin
Transitie langdurige zorg
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Aanleiding tot verandering
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
Wmo beleid in de Drechtsteden
Transcript van de presentatie:

De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken 24 januari 2014 Solke Munneke

onderwerpen Operatie 1: De 3 decentralisaties: wat en waarom? Operatie 2: Bestuurlijke herinrichting van Nederland Staatsrechtelijke vragen en problemen: 1. decentralisatie vereist bestuurskracht 2. decentraliseren is loslaten 3. decentralisatie leidt tot ongelijkheid Een zorg voor de gemeente?

De decentralisaties: waar gaat het over? Regeerakkoord Rutte II (‘Bruggen Slaan’, 29 oktober 2012): “In de langdurige en welzijnszorg willen we de komende periode een omslag maken naar meer maatwerk, meer zorg in de buurt, meer samenwerking tussen de verschillende aanbieders, maar ook naar houdbaar gefinancierde voorzieningen, zodat ook latere generaties er nog gebruik van kunnen maken. Dat betekent dat maximaal aansluiting gezocht zal worden bij wat mensen nodig hebben en wat gemeenten in staat zijn te doen.” (p. 22) “De decentralisatie moet ertoe bijdragen dat de eigen kracht, het sociale netwerk en de voorzieningen in een gemeente beter worden benut. Het accent zal steeds liggen op participatie in de samenleving.” (p. 24)

De decentralisaties: waar gaat het over? Jeugd Kamerstukken I 2013/2014, 33 684 (Jeugdwet) Werk (participatie) Kamerstukken II 2013/2014, 33 161 (Participatiewet) Zorg (ondersteuning) Kamerstukken II 2013/2014, 33 841 (Wet maatschappelijke ondersteuning 2015)

Waarom decentraliseren? Wat wil de wetgever bereiken? Een grotere eigen verantwoordelijkheid van burgers Een effectievere en efficiëntere overheid die maatwerk levert Bezuinigen Eenvoudiger regels Integrale aanpak Maatwerk Sterkere democratische legitimatie

Uitgangspunten bij de nieuwe vormgeving één gezin, één plan, één regisseur Grote beleidsvrijheid voor gemeenten Voldoende ‘uitvoeringskracht’ gemeenten Eigen democratische legitimatie en controle Rijk blijft ‘systeemverantwoordelijk’

Operatie 2: de bestuurlijke herinrichting Regeerakkoord Rutte II: “Een grote decentralisatie van taken en bevoegdheden vergt medeoverheden die op een passende schaal zijn georganiseerd. Voor de lange termijn hebben wij het perspectief van vijf landsdelen met een gesloten huishouding en gemeenten van tenminste honderdduizend inwoners voor ogen.” (p. 40)

Voldoende bestuurskracht en democratische legitimatie De ‘decentralisatieparadox’: de gemeente gaat aan zijn eigen succes ten onder. Vergroten van de uitvoeringskracht: Gemeentelijke herindeling (fusie) Gemeentelijke samenwerking (WGR) Hoe groot is de invloed van de gemeenteraad op het gemeentelijke beleid?

Decentraliseren is ‘loslaten’ Gedecentraliseerde eenheidsstaat: decentraal moet, tenzij het alleen centraal kan. Voldoende beleidsvrijheid, voldoende financiële middelen, voldoende tijd Het Rijk houdt (interbestuurlijk) toezicht Sinds 1 oktober 2012: Wet revitalisering generiek toezicht Maar: toch weer specifiek toezicht Plus: de opkomst van de ‘systeemverantwoordelijkheid’

Gelijkheid en privacy Hoe groot mogen de verschillen straks zijn? Beleidsvrijheid betekent: verschillen per gemeente. Uitgangspunt: geen strijd met het gelijkheidsbeginsel, Maar waar liggen de grenzen? Een integrale benadering vereist koppeling van gegevensbestanden, mag dat?

Een zorg voor de gemeente? Juridische randvoorwaarden voor een geslaagde decentralisatie Voldoende bestuurskracht? Voldoende tijd? Voldoende middelen? Voldoende beleidsvrijheid? Voldoende democratische controle? Voldoende toezicht? Voldoende vertrouwen?

Dank voor uw aandacht!