Strategisch beleidsplan Toerisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
“Smash sportief op weg naar 2020”
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
visie ‘professionalisering toeristisch onthaal’
4 P´s en 3 R-en MK01.
OR-platform 15 november.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
BBC – LDC.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Inter-provinciale studie detailhandel
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
“ Regional branding ” en plattelandseconomie. Integraal of enkel productpromotie ? Limburg: Merk of som van merken ?
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid, de provincie West-Vlaanderen en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa.
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
Ⓒ Olof S. Het beleid voor Plattelandsontwikkeling na 2013 DG Landbouw en plattelandsontwikkeling Europese Commissie.
Missie, visie, strategie & jaarplan
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
Geïntegreerd vrijetijdsbeleid
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Louise Derre & Julie Verlinden o.l.v. Prof. Dr. J. Bryon en Prof. Dr. P. Cabus Antwerpen, 19 februari 2008 Gebruik van toeristische statistieken voor lokale.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Kunststedenonderzoek 2017 TVL/2016/1233/MOF Informatiemoment 5 oktober 2016 Steven Valcke & Mia Lammens.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Plannen
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Toerismeboeren Kick-off 2018
Energiezorg in het kader van de MJA-3
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Strategisch beleidsplan Toerisme Investeren in een dynamisch kusttoerisme

Missie of uitgangspunten voor strategisch plan Veilig stellen van socio-economische betekenis van kusttoerisme door : op een duurzame wijze opwaarderen en vermarkten van de Kust als een kwalitatieve bestemmingsregio voor het hele jaar met aandacht voor de zich wijzigende behoeften van een breed publiek van toeristen

Kerncijfers voor kusttoerisme 2009 576 000 personencapaciteit waarvan 409 000 in individuele vakantiewoningen (70,8%) 31,4 miljoen overnachtingen waarvan 15,3 miljoen in commercieel logies en 16,1 miljoen in tweede verblijfstoerisme een derde in juli-augustus Overnachtingen in commercieel logies 61% Vlamingen, 22% Walen, 6% Nederlanders, 4% Duitsers 18,6 miljoen dagtoeristen 2,5 miljard euro bestedingen (een derde in juli en augustus) Circa 25 000 voltijds direct tewerkgestelden

Dagtoerisme sterk afhankelijk van het weer

   De Top Tien van 2009 Dag  (°C) (Uren zon) (uren neerslag) (x1000) 1 Zondag, 26/07/2009 23 9 / 237 2 Zondag, 23/08/2009 26 13 231 3 Woensdag, 19/08/2009 28 199 4 Zondag, 9/08/2009 20 197 5 Zondag, 31/05/2009 Pinksteren 18 15 193 6 Zaterdag, 15/08/2009 OLV Hemelvaart 22 190 7 Donderdag, 6/08/2009 24 8 Zondag, 16/08/2009 10 177 Woensdag, 5/08/2009 176 Vrijdag, 1/05/2009 1e mei 170

Kenmerken van een topdag (o.b.v. 1997-2009) Gemiddelde temperatuur: 22°C Gemiddeld 2/3e van de dag open hemel 80% van de Top Tien dagen ligt in de zomervakantie 60% van de Top Tien dagen ligt op zondag 25% ligt op een feestdag tussen 1 mei en 15 augustus Hemelvaart en OLV Hemelvaart zijn klassiekers: op 13 jaar halen zij elk 9 keer de Top Tien, ook Nationale Feestdag doet het goed: 8x in Top Tien

Ook verblijfstoerisme aan de Kust afhankelijk van weer Impulsbeslissingen vooral in hotels bij mooi weer Na mooie Paasvakantie meer boekingen vooraf voor verhuringen Campingvakanties heel erg gevoelig aan weer Maar toch is het verblijfstoerisme is nu reeds sterk gespreid over jaar door gerichtheid op dichtbijtoerisme en meer korte vakanties buiten het seizoen Juli en augustus nog een derde!

Spreiding dagtoerisme gelijkt op die van verblijfstoerisme Verblijfstoeristen aan de Kust, 2009: Aantal overnachtingen in commercieel logies, zonder directe verhuur

Stap 2: Strategische doelstellingen in SBP Versterken van kwaliteit van product en dienstverlening: Kust = eigentijdse bestemming van topkwaliteit Verruimen van belevingswaarde van kustproduct Behouden van evenwicht tussen diverse types van kusttoerisme: Commercieel logies versus tweede woningen 4. Bijsturen van de marktbenadering door efficiëntere inzet van marketing middelen 5. Combineren van imagowerking door overheid en concrete aanbiedingen door privésector 6. Structureel investeren in kusttoerisme

Stap 3: Marktstrategie 1. Positionering van de Kust - De Kust geeft vitaliteit en energie - Gezonde bestemming - Actieve bestemming - Zich opnieuw jong voelen - Jonge uitstraling - De Kust zorgt voor gezelligheid, animatie en een onbezorgde vakantiesfeer - Gezellige drukte - Opgewekte, gezellige, vrolijke en speelse vakantiebestemming Specifieke accentverschillen naar doelgroepen mogelijk Ook belangrijk voor productontwikkeling

Stap 3: Marktstrategie Belangrijkste markten: dichtbije markten - Vlaamse markt - Wallonië/Brussel Buitenlandse markten Nederlandse markten Duitse markten

Stap 4: 1. Actiegerichte strategie productontwikkeling 4 globale aandachtspunten Sprong voorwaarts op vlak van kwaliteit Ondanks investeringen nog vaak verouderde infrastructuren Nog veel werk rond dienstverlening Diversiteit als garantie voor een breed publiek maar met specifieke aandacht voor behoeften van diverse doelgroepen Imagovernieuwing door innovatie Ombuigen van traditioneel imago naar een meer trendy beleving met innovatieve en eigentijdse aanpak Ruimte voor toeristische ontwikkelingen Pleidooi voor ontwikkelen van een visie over stedelijk netwerk Kust

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 1: Beleven van zee, strand en duinen verbeteren Aaneengesloten wandelen op stranden Kwalitatieve basisuitrusting voor comfortabel strandleven Actief strand- en zeeleven Veilige en nette stranden Recreatief ontsluiten van duinen voor wandelaars naast gerichte natuurbeleving Voldoende speelduinen voor jeugdbewegingen Strategisch Natuurpark Zwin

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 2: Boeiende en geanimeerde badplaatsen Zeedijk als belangrijkste ontmoetingsruimte Inrichten van 4 strategische projectgebieden met meer hoogdynamische ontwikkelingen als jachthaven, golf, tweede woningen Goed ontsloten bouwkundig erfgoed Hogere beeldkwaliteit in de badplaatsen Gevarieerd winkelaanbod ook in multifunctionele omgevingen Belevingsgericht inrichten van attracties en musea

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 3: De Kust als een netwerk De Kust als een netwerk voor zachte recreatie Ontwikkelen van een grootschalig wandelnetwerk op kustniveau Verder belevingsgericht uitbouwen van de Kustfietsroute / FNW Kust De Kust als een boeiend netwerk van thematische bezienswaardigheden De Kust als een netwerk van evenementen

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 4: Een Kust in relatie tot een aantrekkelijk hinterland Verder recreatief ontsluiten van hinterland Wandelen Fietsen Mountainbiken Paardrijden Goed ontsloten steden en bezienswaardigheden in het hinterland Een goed ontsloten WOI-erfgoed voor kusttoeristen

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 5: Een verblijfsvriendelijke kust voor iedereen Gepaste formules voor verhuur van vakantiewoningen Een toekomstgerichte en kwaliteitsbewuste hotelsector Kwalitatieve campings met hoge belevingswaarde Voldoende aanbod voor kampeerauto’s Kwalitatief aanbod van ‘Toerisme voor Allen’ voor volwassenen Gepast en voldoende aanbod aan jeugdlogies: ook jongeren aantrekken Complementair aanbod aan gastenkamers

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 6: Een bereikbare Kust Optimale ontsluiting van de Kust met de trein Optimale ontsluiting van de Kust met de wagen Vlotte doorstroming langs de Kust met de tram Ontsluiting van de Kust en Brugge met het vliegtuig

Stap 4: Actiegerichte strategie productontwikkeling Krachtlijn 7: Een gastvrije Kust Uitwerken regionale toeristische visie over onthaal Verbeteren onthaalinfrastructuur Professionaliseren van het onthaal in lokale toeristische diensten Mobiliseren van ruim gamma aan toeristische actoren die in contact komen met de toerist

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 1: Beleving voor korte vakanties, bestemming voor lange vakanties Op buitenlandse markten Korte vakanties aan zee onder ‘Het Goede Leven’ Voor langere vakanties aan de Kust in huurvakantiewoningen of vakantiedorpen wordt de bestemming als uitgangspunt gebruikt (beleving = ‘beach life’) Voor langere vakanties op campings => meesurfen op campagne van TVL voor belevingsproduct ‘kamperen’

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 2: Duidelijke taakverdeling binnenland/buitenlandmarketing Taken voor lokaal marketingbeleid promotie dagtoerisme tweede verblijfstoerisme specifieke complementaire acties voor promotie commercieel verblijfstoerisme Verdeling van taken voor bovenlokaal marketingbeleid Leisure-verblijfstoerisme - Buitenland: - Hoofdtaak: Toerisme Vlaanderen - Westtoer/kustgemeenten: aanvullende campagnes (i.o.m. TVL) - Binnenland: - Hoofdtaak: Westtoer/kustgemeenten - Ondersteunende rol van TVL via VlaVak MICE-verblijfstoerisme - Buitenland: Toerisme Vlaanderen - Binnenland: Westtoer

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 3: Actieve werking van Westtoer op de binnenlandse markt ondersteund door VlaVak van Toerisme Vlaanderen Communicatiestrategie op de binnenlandse markt met middelen kustpromotiepool voor: Vlaanderen Wallonië Duidelijke strategiewijziging tegenover vorig beleidsplan Promotie Westtoer wordt versterkt door generieke Vlaanderen Vakantieland imagocampagne van Toerisme Vlaanderen

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 4: Vernieuwde aanpak binnen de kustpromotiepool Mobiliseren van een zo groot mogelijk bedrag aan poolmiddelen Meer flexibele werking van de kustpromotiepool

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 5: Selectieve marktbewerking Selectieve inzet van de basispromotiepool op beperkt aantal markten De helft voor eigen campagnes op de binnenlandse markt (Vlaanderen + Wallonië) De helft voor de kustcampagnes van TVL op Nederland en Duitsland Beperkte acties met de optionele promotiepool Stad Oostende heeft ook troeven als citytrip voor buurlanden

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 6: Meer imagogerichte campagnes Binnenlandse markt: positief imago en seizoensverbreding Eigen imagocampagne voor de Kust met de kustpromotiepool (gericht op grote kapstokken als kustweerbericht, Beaufort, jonge uitstraling) Zorgen dat Kust ‘top of mind’ blijft. Ondersteuning via de VlaVak-campagne Campagnes op de buitenlandse markt: creëren van ‘awareness’ Imagowerking in Nederland en Duitsland Doelgerichte en meer beperkte acties op andere markten

Stap 4: Actiegerichte strategie marketing Krachtlijn 7: Een gedifferentieerde communicatiestrategie Toerisme Vlaanderen Richt zich op eerste fasen van het beslissingsproces - Creëren van aandacht en bewustwording voor Vlaanderen als vakantiebestemming - Verwijzingen naar concreet boekbare aanbiedingen (call to action, samenwerking met reisindustrie, hotelindustrie) Westtoer Zal vooral lange termijn ‘awareness’ creëren voor macroproduct Kust

Stap 4: Actiegerichte strategie kennisontwikkeling Krachtlijn 1: Onderzoek macro-economisch belang kusttoerisme Krachtlijn 2: Aanhouden en ontwikkelen van het KiTS-informatiesysteem Krachtlijn 3: Periodieke onderzoeken bij diverse types van kusttoeristen - Prioritaire doelgroepen: dagtoeristen, verblijfstoeristen in commercieel logies, MICE-toeristen - Andere doelgroepen: 2de verblijfstoeristen, gebruikers ligplaatsen kustjachthavens, gebruikers vaste standplaatsen op campings Krachtlijn 4: Onderzoeken naar imago en potentiële markten - Onderzoek naar imago op Vlaamse en Waalse markt: 2010 - Onderzoek naar imago en potentiële markten op de primaire Nederlandse markt in 2009 en 2013 - Onderzoek naar imago en potentiële markten in andere buitenlandse markten: 2010 Krachtlijn 5: Monitoring van set strategische indicatoren

Stap 4: Actiegerichte strategie organisatie en financiering Krachtlijn 1: Taakafspraken rekening houdend met subsidiariteitsprincipe Krachtlijn 2: Coördinatierol bij regiowerking Kusttoerisme Krachtlijn 3: Mobiliseren van privé-actoren op projectmatige basis Krachtlijn 4: Opzetten van denktanks rond innovatie Krachtlijn 5: Meewerken aan bovenlokale intersectorale samenwerkingsverbanden Krachtlijn 6: Investeren in het kusttoerisme - Inzetten van reguliere middelen van Westtoer en Toerisme Vlaanderen - Pleidooi voor Vlaams Toeristisch Impulsprogramma voor de Kust - Pleidooi voor Provinciaal Fonds voor Toeristische Productontwikkeling - Zoeken naar middelen binnen Europese programma’s

Impact van klimaatwijzigingen Voordeel voor kusttoerisme door nog grotere verbreding van het seizoen mede door vergrijzing van de bevolking Mogelijks zeer warme dagen en meer pieken waarbij aandacht moet gaan naar opvangen van de draagkracht van de Kust