Thema 4, Mens en Milieu Misschien niet het meest “sexy”onderwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
ONTWIKKELINGEN IN DE AGRARISCHE INDUSTRIE & MILIEUPROBLEMATIEK
Global Warming Global Warming
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Milieuproblemen in Nederland
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
‘Het podium op voor Villa Joep!
Oppervlaktewater (rivieren, kanalen, meren , zee)
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
B5 Fotosynthese en Verbranding
Hoofdstuk 14 § 1 en 2, 3. Natuurlijke hulpbronnen Steenkool.
MILIEUVERONTREINIng Rien Quirynen B2.
Thema: Voedselrelaties
Voor de groeiende wereldbevolking
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
2.2: Meer kennis, meer voedsel
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Made by Lisa (5c). 6c speelde tegen 5c ! Het zijn beide sterke ploegen ! Eerste helft was de stand 1-0 Tweede helft werd het 4-1 Senne, Benjamin en Jonas.
Mens en milieu 5H. Landbouw Bemesten  kan leiden tot uitspoeling – Kunstmest (nitraat/NO3 - en fosfaat/PO4 3-) – Stalmest (reducenten zetten dit om tot.
Bioweek 2015 van 6 tot 14 juni “Met bio investeer ik in de toekomst”
Stappenplan Samenvatten
Periode 5 LTO32.
Dooreten, daar word je oud van
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Afval Hoe kom je eraan? Wat moet je ermee?.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Meerjaren-plan gewasbescherming MJPG. Start in 1987  Veel milieuproblemen:  - vervuilde lucht  - vervuild oppervlaktewater  - vervuilde grond  Eén.
VWO 5 Boek: Biologie voor jou Deel: VWO B2 deel 2
HAVO 5 Boek: Biologie voor jou Deel: HAVO B deel 1
Hoofdstuk 12: Mens en milieu
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
MENS EN MILIEU THEMA 3.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Regenwormen.
Titel Subtitel.
Woordjes leren.
De lucht De lucht (een mengeling van vooral stikstof, kooldioxide en zuurstof) raakt vervuild door uitstoot van gassen.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
MENS EN MILIEU Relatie mens en milieu
Ziekten en Plagen.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Thema 9 Milieu.
Soorten meststoffen test.
Nog enkel begrippen..
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Regenwormen.
Klik hier om naar mijn site te gaan
Thema 9 Milieu.
Organische meststoffen
Ziekte verloop 2.3 en
Kato bruyneels, Lore Driessens
S.O. H7 MATERIE §Test jezelf
Organische meststoffen
Thema 4 Mens en Milieu.
Aantekening: Ieder zijn milieu
Verhoudingstabellen Tsjak tsjak poef.
Transcript van de presentatie:

Thema 4, Mens en Milieu Misschien niet het meest “sexy”onderwerp Maar wél ontzettend belangrijk Voor een goede toekomst voor jullie en jullie kinderen is aandacht voor het milieu belangrijk Daarnaast: deze periode maar 2 toetsen, en dus maar 2 cijfers. Doe dus gewoon je best, ook nuttig voor het examen.

Waar hebben we het milieu voor nodig?

Milieuproblemen door de mens Stoffen toevoegen → vervuiling Stoffen onttrekken → uitputting Het milieu veranderen → aantasting Maar wat is nu de grote oorzaak van de milieuproblemen?

En al die mensen willen……

In de laatste 100 jaar is er verschrikkelijk veel veranderd. Mijn oma, geboren in 1908 had géén: Koelkast Wasmachine Verwarming Auto Reisplannen En ze at nooit aardbeien buiten mei en juni!

Maak nu opdracht 1 en 2 in je werkboek Klaar met je opdracht? Begin met lezen in basisstof 2

Basisstof 2, voedselproductie Al die miljarden mensen moeten eten….. Verbetering van de voedselproductie was dus hard nodig. Is ook gelukt, door een aantal zaken die we kort gaan bekijken, inclusief hun nadelen

Bemesten van de bodem Dit gebeurt met stalmest of kunstmest Is nodig om de kringloop weer compleet te maken

Maar….teveel is niet goed Daar komen we in basisstof 5 nog uitgebreid op terug. Onthoudt nu vast dat mest nodig is, maar dat teveel zeker zo schadelijk is als te weinig.

Bewerken van de bodem Door ploegen en eggen kunnen de plantenwortels beter in de bodem doordringen Ook komt er meer zuurstof beschikbaar voor de reducenten (die weer zo belangrijk zijn in de kringloop van de mineralen)

Landbouwgewassen moeten beschermd worden tegen ziekten en plagen Dit kan chemisch of biologisch Beiden hebben voor en nadelen

Chemische bestrijding + heel effectief + vaak goedkoop Niet selectief Resistentie Vervuiling oppervlaktewater en grondwater accumulatie

Accumulatie

Biologische bestrijding Gebruik maken van natuurlijke vijanden Letten op goed gebruik van de akkers: vruchtwisseling of wisselteelt

En dan nog wat over erfelijkheid Kunstmatige selectie/veredeling Recombinant DNA-technieken Afgelopen dagen veel in het nieuws: http://www.ad.nl/diagnose/2721343/Nieuwe_paarse_tomaat_is_extra_gezond.html Bij landbouwdieren veel gebruik van KI

Maak voor woensdag opdracht 1 t/m 8 af Lees basisstof 3 (blz. 153 t/m 161 vast door). Wil je deze powerpoint nog eens bekijken? Hij staat binnenkort op de biogie-pagina van de schoolwebsite!