Respectvolle bejegening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Workshop Knallende ruzie
Peter Strawson.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Professioneel-kritische Instelling
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Samenwerken Werken in Teams.
Ethiek.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Doel en taak van de hulpverlening
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Fitheid en gezondheid.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Discussiegroepen - resultaten
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
REFLECTEREN Wat is dat?.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Dagdeel 3 conflicthantering
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Connectief Connectief.
Grondhouding Attitude
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.

Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Grondhouding Attitude
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Respectvolle bejegening Basis voor communicatie en samenwerking

Respect Komt van re–spect; dus nog eens, (beter) kijken naar de kwaliteiten van de ander, en jezelf wat minder belangrijk maken ten opzichte van die ander. (creëert bescheidenheid) Afgedwongen respect: Je kijkt naar iemands macht, kracht of potentieel waardoor hij angst, ontzag of gevoelens van minderwaardigheid in je creëert, en jij jezelf ten opzichte van hem wat minder belangrijk maakt. Aangeleerd respect: Geprogrammeerd beheerst en ingehouden gedrag ten opzichte van de ander. In feite een in- geprogrammeerde act.

Respect Spontaan en natuurlijk menselijk respect: Komt voort uit de waarneming en het besef dat de andere mens even wezenlijk is als wijzelf. Hieruit ontstaan gevoelens van verbondenheid en sympathie. Ons gedrag zal dan respectvol zijn, in die zin, dat we "goed kijken" naar de ander, rekening houden met die ander, om hem of haar op generlei wijze te benadelen.

Bejegening Bejegening: de wijze waarop iemand zich gedraagt tegenover een ander. Bejegening is een alomvattend abstract begrip, globaal ook te omschrijven als omgangsvormen. Een goede bejegening betekent op een respectvolle en gelijkwaardige manier met elkaar omgaan. Bejegening heeft te maken met visie, professioneel gedrag en reflectie op eigen gedrag

Dynamisch proces van “Respectvolle bejegening” Visie Naar bevestiging Naar gedrag en/of bijstelling Kritische Zelfreflectie Houding Naar bewustwording

Visie Is een wijze van zien of waarnemen Met een visie geef je je kijk op mensen weer, de wijze waarop je met elkaar om wil gaan   Een organisatie geeft met de visie aan op welke manier met patiënten en medewerkers omgegaan wil worden en met welke bedoeling Een heldere visie voorkomt willekeur Een visie geeft een ‘wij-gevoel’ dat gebaseerd is op een gezamenlijk referentiekader

Houding Ook wel attitude, instelling, mentaliteit Met je houding geef je door je gedrag de visie praktisch gestalte   Houding is de uitdrukking, de concretisering van de visie Houding en visie zijn dynamisch, zijn in beweging. Is cultuurbepaald, tijd – en persoonsgebonden

Positieve grondhouding Je willen en kunnen verplaatsen in de ander Willen zoeken naar de betekenis van gedrag   Je interesseren voor iemands levensgeschiedenis Kritisch willen samenwerken met anderen Jezelf kunnen en willen laten zien

Positieve grondhouding Een ander kunnen aanvaarden/accepteren Verbondenheid met professionele distantie   Verantwoordelijk kunnen en willen zijn in het belang van een ander    Een kritische zelfreflectie bezitten

Kritische zelfreflectie Heb je nodig om te bezien of je houding inderdaad klopt met de visie   Heel scherp kijken naar je eigen handelen, je houding en je eigen persoonlijkheid Kritische zelfreflectie is de hoogste vorm van feedback Bewust kijken naar jezelf kan leiden tot zelfkennis

Kritische zelfreflectie Zelfkennis kan dan weer leiden tot attitude – en visieverandering Naar je eigen handelen willen kijken, jezelf ter discussie durven stellen Je eigen opvoeding – en ontwikkelingsgeschiedenis willen bezien Emoties bespreekbaar willen/durven maken, je eigen grenzen duidelijk krijgen