“Digitaal toetsen en toets gestuurd leren”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Wat Voorstellen Beperkte inleiding toetsen in Wat maakt oefentoetsen leuker dan Facebook Toetsen maken Mijn fouten.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Martijn Bijleveld.
Het is vandaag Girlsday!
Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn?
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Formatief - summatief evalueren
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Questionmark Perception bij de VU
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Toetsomgeving voor MINERVA: Snelgids. Waarvoor kan Curios gebruikt worden? Onbewaakt toetsen van deelnemers (pretests, posttests, …) –Deelnemer voert.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Summatief toetsen in Blackboard
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Pemprl.
Toekomstgericht onderwijs
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Presentatie EduCheck SOML
Toetsen? Doe het zelf!.
Workshop Quayn
Verkenning online toetssysteem RSM
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Open online aansluitingsmodules statistiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

“Digitaal toetsen en toets gestuurd leren” Voorstellen Toetsen (soorten) Het proces van digitale toetsafname Voordelen digitaal toetsen (incl. vraagtypen en analyse) Nadelen digitaal toetsen Praktische aspecten Discussie enquete.hszuyd.nl gebruikersnaam en ww: das Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

2004: Andere manier van toetsen ? Karel Lemmens (1977)Docent(natuurkunde)  (1990) management taak (HLO/CT)  (2001)docent (wiskunde en statistiek) Ingangstoetsen, voortgangstoetsen etc  (te)veel tijd nodig voor toetsen opstellen en corrigeren 2004: Andere manier van toetsen ? Digitale toetsafname via Blackboard voor wiskunde t/m diff en int. Statistiek t/m betrouwbaarheidsintervallen Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Toetsen Fase Onderwijsproces Type Toetsing Condities waaronder Eisen aan toetsen Oriëntatiefase -ingangstoetsen Formatieve Toetsen Niet-gecontroleerde Condities bewust maken van kennis en vaardigheden die nog aangeleerd moeten worden Oefenfase Via gerichte feedback het leerproces sturen Certificeringsfase Summatieve Toetsen Gecontroleerde Condities betrouwbaarheid en validiteit In elke fase kunnen digitale toetsen (beeldschermafname) hier een rol in spelen. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Proces van digitaal toetsen Docent/auteur -Maken en testen vragen -Maken en testen toetsen Poortwachter/BO Publiceren op internet voor studenten student Afname toets en verzenden van toets Wat is belangrijk Poortwachter/BO Rapportage cijfer – analyse kwaliteit Scholing -Bouwen vragen/testen -Omdenken in digitale vraagvormen -bouwen van Toetsgestuurd leertraject -voldoende digitale infrastructuur aanwezig: PC’s en draadloos netwerk -goed werkende studenten laptops -beveiligde toetsomgeving Vraagbaak voor auteurs Zorgen voor koppeling met TIS Zorgen voor instructie surveillanten Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Voordelen digitaal toetsen Er zijn veel verschillende vraagtypen mogelijk (ook binnen één toets) die automatisch worden nagekeken Er kunnen multimedia in de toetsen verwerkt worden: simulaties, video, geluid, grafieken, foto’s Er is de mogelijkheid om hints, tips of verdiepende vragen aan te bieden. Er kan een databank met mogelijk toetsvragen opgesteld worden, waardoor toetsen automatisch gegenereerd kunnen worden en dus ook sneller opgesteld zijn. De vragen en/of antwoorden op vragen van een digitale toets kunnen voor elke student in een andere volgorde gezet worden zodat het spieken bemoeilijkt wordt. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Voordelen digitaal toetsen Deze databank kan gedeeld worden met collega’s. Dit bevordert de kwaliteit van de vragen en maak een snelle uitbreiding van de toetsbank mogelijk. Uit die databank kunnen oefentoetsen of diagnostische toetsen gegenereerd worden Toetsen worden meestal via het internet aangeboden. Zo kunnen studenten formatieve toetsen maken waar en wanneer het hen het beste uitkomt. De studenten kunnen direct een beoordeling en automatisch feedback over hun toets verkrijgen Levert op termijn tijdwinst en betere toetsvragen op Toets en vragenevaluatie kan in het algemeen snel gebeuren. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Nadelen digitaal toetsen Digitale vragen en toetsen ontwikkelen kost veel tijd. - Scholing - nadenken over structuur van de itembank - bestaande vragen moet je creatief ombouwen naar een van de vele vraagtypen binnen het digitale toetsprogramma Vragen en toetsen moeten in iedere fase van de toetsontwikkeling worden uitgetest. De itembank vraagt een continu versiebeheer. De digitale afname via het internet vraagt een goede en stabiele infrastructuur. Essay-vragen zijn nog steeds niet (goed) automatsich na te kijken. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Praktische aspecten: Goed scholingstraject nodig voor auteurs/docenten Voldoende, goed bereikbare ondersteuning organiseren Een testtraject voor nieuwe studenten in plannen Discipline bij studenten om hun laptop op orde te houden Veel aandacht besteden aan het aspect veiligheid Kiezen voor een programma dat secured testen mogelijk maakt Extra zekerheid in de toets inbouwen zoals: - een vraag naar een code die alleen in het toetslokaal bekend is - de score op een presentielijst laten noteren - speciale template-kleur Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Praktische aspecten: Er moet heel gestructureerd en gedisciplineerd worden gewerkt. - in alle fasen moet er worden getest - je kunt niet zomaar snel nog een verandering aanbrengen in een vraag veel PC’s nodig of een verplichte studentlaptop Bijscholing voor surveillanten Goede koppeling nodig tussen een toetsaanmeldsysteem en het deel van het digitale programma waarin toetsen voor studenten worden gereed gezet. Ondersteuning vanuit een ict-omgeving nodig (functioneel en technisch beheer) Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Stand van zaken: Summatief: -Structureel bij wiskunde en statistiek bij vrij veel opleidingen -Veel basisvakken bij werktuigbouwkunde -Veel toetsen bij NID -Gestart bij FM, CM, HJO, MMD, biometrie, TBK -Faculteit LS: Wiskunde, statistiek Celbiologie, fysiologie, SPBC, bacteriën in de fabriek, genetica, ONDV, chromatografie, pH, electrochemie, UV-VIS, veiligheid, praktijk chemie, biomaterialen, nanotechnologie, natuur v.d. mens, reactiekinetiek, VEST -Al vele jaren gebruikt als databank bij faculteit gezondheid -Enquêtes afnemen Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Formatief: sinds 2 jaar voor wiskunde in de technische opleidingen. (600 studenten) 1e lesweek Ingangstoetsing 35% + Lesweek 3 t/m 9 Gebruik formatief lesmateriaal met vragenuren en tussentoetsen en eindtoets Uiteindelijk 75% + Ontwikkeling en bijstelling form.toetsmateriaal: 250 ku Studenten werken gemiddeld ongeveer 18x in de formatieve toets Zonder (summatieve) tussentoetsen resultaat beduidend minder Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Vragen ? Discussie Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Numerieke vragen Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

2. Antwoord binnen bepaalde marge Numerieke vragen Beoordeling: 1.Exact antwoord 2. Antwoord binnen bepaalde marge Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Drag and Drop Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Drag and Drop Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Drag and Drop Creativiteit is belangrijk Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Alle vormen van meerkeuze Ja/Nee Goed/ Fout Alle vormen van meerkeuze Multiple choice Multiple response Pull Down Knowledge matrix Select a blank Likert scale Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Keuzevolgorde kan voor iedere student (random) anders zijn. Multiple choice Keuzevolgorde kan voor iedere student (random) anders zijn. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Multiple response = MPC met meerdere goede antwoorden Keuzevolgorde kan voor iedere student (random) anders zijn. Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Pull Down -Uitkomst 1 -Uitkomst2 -Uitkomst 3 -Uitkomst 4 -Geen van deze uitkomsten Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

de antwoordmogelijkheden Select a blank Achter de knop zitten de antwoordmogelijkheden Fill in blanks Likert scale = de vraagvorm voor evaluaties Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Achter de knoppen zitten de antwoordmogelijk-heden Matching Achter de knoppen zitten de antwoordmogelijk-heden -aceton -ether -water -butaan -ethanol Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Content Terug naar presentatie Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011

Terug naar presentatie Presentatie DAS-Conferentie 03-02-2011