Team CorCom Workshop Corporate Communicatie Team CorCom Workshop Corporate Communicatie Gertjan
Teamleden • Inge Jansen • Niels Kosters • Mark Hilkemeijer • Fatemeh Mohammadi Majd • Nikki van Beek • Gertjan van Wijk Teamleden • Inge Jansen • Niels Kosters • Mark Hilkemeijer • Fatemeh Mohammadi Majd • Nikki van Beek • Gertjan van Wijk Gertjan
Indeling Workshop • Introductie • Video’s • Casus Corporate Communicatie Indeling Workshop • Introductie • Video’s • Casus Corporate Communicatie Gertjan
Wat is Corporate Communicatie? • Onderdeel Totale Communicatiebeleid • Organisatie / Bedrijf wordt gezien als één geheel met gemeenschappelijke vertrekpunten Wat is Corporate Communicatie? • Onderdeel Totale Communicatiebeleid • Organisatie / Bedrijf wordt gezien als één geheel met gemeenschappelijke vertrekpunten Gertjan
Gemeenschappelijke vertrekpunten • De Identiteit • Het Imago • Het Merkenbeleid • De sociale verantwoordelijkheid • Het crisismanagement • Dragers van corporate communicatie Gemeenschappelijke vertrekpunten • De Identiteit • Het Imago • Het Merkenbeleid • De sociale verantwoordelijkheid • Het crisismanagement • Dragers van corporate communicatie
De Identiteit • Geheel van permanente eigenschappen van een organisatie • De ziel, het unieke, de “roots” • De kernwaarden De Identiteit • Geheel van permanente eigenschappen van een organisatie • De ziel, het unieke, de “roots” • De kernwaarden Mark
Het Imago Het gewenste beeld dat de organisatie probeert te plaatsen in het geheugen van de doelgroep Het Imago Het gewenste beeld dat de organisatie probeert te plaatsen in het geheugen van de doelgroep Mark
Het Merkbeleid Verzameling van activiteiten binnen de marketing die erop gericht is het imago van het merk bij de juiste stakeholders te vestigen Het Merkbeleid Verzameling van activiteiten binnen de marketing die erop gericht is het imago van het merk bij de juiste stakeholders te vestigen Mark
De sociale verantwoordelijkheid • Concept waarbij bedrijven vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken. • Terecht komen in de win-win zone De sociale verantwoordelijkheid • Concept waarbij bedrijven vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken. • Terecht komen in de win-win zone Mark
Het crisismanagement • Management om crisis in te schatten, te voorkomen en te genezen Vier elementen • Substantiële Dreiging • Verrassingselement • Onzekerheid • Korte beslistijden Het crisismanagement • Management om crisis in te schatten, te voorkomen en te genezen Vier elementen • Substantiële Dreiging • Verrassingselement • Onzekerheid • Korte beslistijden Mark
Dragers van corporate communicatie • Huisstijl • Verpakking • Gedragscode Dragers van corporate communicatie • Huisstijl • Verpakking • Gedragscode Mark
Corporate Communicatie is te onderscheiden in 3 deelgebieden • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Corporate Communicatie is te onderscheiden in 3 deelgebieden • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Fatemeh
Management Communicatie Hier gaat het om communicatie die het management onderhoudt met medewerkers op allerlei niveaus Management Communicatie Hier gaat het om communicatie die het management onderhoudt met medewerkers op allerlei niveaus Fatemeh
Marketing Communicatie Hier gaat het om communicatie die ingezet wordt ter ondersteuning van de verkoop van de producten en diensten. Marketing Communicatie Hier gaat het om communicatie die ingezet wordt ter ondersteuning van de verkoop van de producten en diensten. Fatemeh
Organisatie Communicatie Hier gaat het om concerncommunicatie Bijvoorbeeld: PR, Public Affairs e.d. Organisatie Communicatie Hier gaat het om concerncommunicatie Bijvoorbeeld: PR, Public Affairs e.d. Fatemeh
MVO • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Rekening houden met effecten op milieu • Balans tussen people, planet en profit MVO • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Rekening houden met effecten op milieu • Balans tussen people, planet en profit Fatemeh
Stappenplan MVO-Beleid • Inventariseer de verwachtingen • Formuleer MVO Doelstellingen • Communiceer Stappenplan MVO-Beleid • Inventariseer de verwachtingen • Formuleer MVO Doelstellingen • Communiceer Fatemeh
MVO loont • Verhoogt de arbeidsproductiviteit • Sommige maatregelen leveren direct winst op • Publiciteit • Minder ondernemersrisico’s • Marktkansen • Aantrekkelijke Werkgever MVO loont • Verhoogt de arbeidsproductiviteit • Sommige maatregelen leveren direct winst op • Publiciteit • Minder ondernemersrisico’s • Marktkansen • Aantrekkelijke Werkgever
Fatemeh MVO Tips • Ga zuinig om met energie • Periodiek Evalueren • Bied opleidingen aan • Kansen geven • Milieubewuste leverancierkeuze • Wees betrokken bij uw omgeving MVO Tips • Ga zuinig om met energie • Periodiek Evalueren • Bied opleidingen aan • Kansen geven • Milieubewuste leverancierkeuze • Wees betrokken bij uw omgeving
Corcom Weblog • Informeren (Het verspreiden van informatie en kennis) • Kennis delen met medestudenten • Vastleggen (Welke kennis we hebben opgedaan en projectinformatie) Corcom Weblog • Informeren (Het verspreiden van informatie en kennis) • Kennis delen met medestudenten • Vastleggen (Welke kennis we hebben opgedaan en projectinformatie) Mark
Mark of Niels Video’s • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie Video’s • Management Communicatie • Marketing Communicatie • Organisatie Communicatie
Video • Management Communicatie • Gesprek Jean-Paul Votron (Fortis) Video • Management Communicatie • Gesprek Jean-Paul Votron (Fortis) Mark of Niels
Management Communicatie Mark of Niels
Video • Marketing Communicatie • Ondersteuning van verkoop en diensten • Doelgroepgericht (kinderen, jongeren & ouderen) Video • Marketing Communicatie • Ondersteuning van verkoop en diensten • Doelgroepgericht (kinderen, jongeren & ouderen) Mark of Niels
Marketing Communicatie Mark of Niels
Marketing Communicatie Mark of Niels
Marketing Communicatie Mark of Niels
Video • Organisatie Communicatie • Klantrelaties (PR) • Corporate Blogging Video • Organisatie Communicatie • Klantrelaties (PR) • Corporate Blogging Mark of Niels
Organisatie Communicatie Mark of Niels
Casus Groepsopdracht Corporate Communicatie Casus Groepsopdracht Corporate Communicatie Inge & Nikki
Groepsindeling De klas wordt verdeelt in 4 teams van 2 tot 4 studenten Groepsindeling De klas wordt verdeelt in 4 teams van 2 tot 4 studenten Inge & Nikki
Team 1 • Stefan Mooren • Dieneke Delst • Margo Bazuin Team 1 • Stefan Mooren • Dieneke Delst • Margo Bazuin Inge & Nikki
Team 2 • Stefan Lops • Ronald Capelle • Franklin Kooijman Team 2 • Stefan Lops • Ronald Capelle • Franklin Kooijman Inge & Nikki
Team 3 • Freek Houweling • Martijn Baten • Chris Roca Y van der Hek Team 3 • Freek Houweling • Martijn Baten • Chris Roca Y van der Hek Inge & Nikki
Team 4 • Emily Vermunt • José E. Borges de Oliveira • Dessai Weekers Team 4 • Emily Vermunt • José E. Borges de Oliveira • Dessai Weekers Inge & Nikki
Ieder Team • Krijgt een bepaald merk • Zoekt overeenkomsten tussen imago en de identiteit • Houdt een presentatie van max. 3 minuten Ieder Team • Krijgt een bepaald merk • Zoekt overeenkomsten tussen imago en de identiteit • Houdt een presentatie van max. 3 minuten Inge & Nikki
Team 1 Krijgt als merk: Kruidvat Team 1 Krijgt als merk: Kruidvat Inge & Nikki
Team 2 Krijgt als merk: Etos Team 2 Krijgt als merk: Etos Inge & Nikki
Team 3 Krijgt als merk: Bijenkorf Team 3 Krijgt als merk: Bijenkorf Inge & Nikki
Team 4 Krijgt als merk: V&D Team 4 Krijgt als merk: V&D Inge & Nikki
Korte toelichting • Design is belangrijk om de identiteit van het merk over te brengen• Logo is het visitekaartje van het merk• Op de volgende sheet zie je dat het logo van Shell sterk is verandert Korte toelichting • Design is belangrijk om de identiteit van het merk over te brengen• Logo is het visitekaartje van het merk• Op de volgende sheet zie je dat het logo van Shell sterk is verandert Inge & Nikki
Logo Shell Mark of Niels
Bijna elk merk is continu bezig om de identiteit van het merk te verbeteren en beter over te brengen. Daarom wisselen logo’s regelmatig. Bijna elk merk is continu bezig om de identiteit van het merk te verbeteren en beter over te brengen. Daarom wisselen logo’s regelmatig. Inge & Nikki
Verandering Logo’s Mark of Niels
Onderzoek Imago HEMA • Met voorbeeld video’s • Vertoning casus pagina 1 Onderzoek Imago HEMA • Met voorbeeld video’s • Vertoning casus pagina 1 Inge & Nikki
Hema Commercial Mark of Niels
Hema Viral Mark of Niels
Hema Website Mark of Niels
Onderzoek Identiteit HEMA • Vertoning Casus Pagina 2 Onderzoek Identiteit HEMA • Vertoning Casus Pagina 2 Inge & Nikki
Imago vs. Identiteit Verschillen Hema maakt gebruik van Nieuwe Media Hema onderneemt maatschappelijk verantwoord Imago vs. Identiteit Verschillen Hema maakt gebruik van Nieuwe Media Hema onderneemt maatschappelijk verantwoord Inge & Nikki
Imago vs. Identiteit Overeenkomsten • Simpel • Standaard • Goedkoop • Tijdloos Imago vs. Identiteit Overeenkomsten • Simpel • Standaard • Goedkoop • Tijdloos Inge & Nikki
En nu jullie..! De 15 minuten gaan nu in En nu jullie..! De 15 minuten gaan nu in Inge & Nikki
Volgorde Presentaties • Team 1 • Team 2 • Team 3 • Team 4 Volgorde Presentaties • Team 1 • Team 2 • Team 3 • Team 4 Inge & Nikki
Dit was onze Workshop Dank u wel..! Dit was onze Workshop Dank u wel..! Inge & Nikki
Zijn er nog vragen? Inge & Nikki