Presentatie verbeterjezorg Jeroen Bosch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Terugdringen Dwang en Drang
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ondernemen in de praktijk
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Orde en structuur in de schooladministratie
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Bastiën van der Hoeff azM
Benchmark afhandeling Zaanstad.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Agenda Inkoopprofessionalisering
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Het e-zorgplan
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Enterprise Document Management Fase
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Visie informatievoorziening
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Project Proceshuis Road show
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Zelfevaluatie.
Transcript van de presentatie:

Presentatie verbeterjezorg Jeroen Bosch Olof-Jan Smits Yvonne van de Ven

Uw patiënten en medewerkers zijn uw beste adviseurs! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?

Doel ? Verbeterjezorg biedt patiënten de mogelijkheid hun ervaringen te delen en suggesties te doen voor verbeteringen. Het biedt medewerkers de gelegenheid ideeën te posten en meldingen te doen. Het bevordert een open dialoog. Creërt betrokkenheid. Het kost weinig tijd en levert veel nuttige informatie op.

Uitvoeringen? Zorginstellingen Individuele zorgververleners

Wat is het ? (Zelf)evaluatie tool Toegankelijk voor patiënt, belanghebbenden en medewerkers Bouwsteen om verbetertrajecten en/of accreditatie op te starten Kanalisatie van positieve én negatieve opmerkingen Rapportering van ervaringen en resultaten

Kwaliteit Wie beoordeelt, oordeelt, veroordeelt? De patiënt en zijn omgeving De verwijzers De verzekeraars (website CM,…) De overheid (visitatie) Testaankoop (neppatiënten) De pers (sensatie) De rechter (claims) De professionals (peers)

Kwaliteit

Hoe werkt het ? Patiënt meldt zijn ervaring via de website Zorgverlener krijgt melding in persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt verbeteringen Patiënt ontvangt feedback

Zorg management systeem Visueel ? Idee / Ervaring Online communicatie platform Zorg management systeem Patiënt / Familie Verplegend personeel Artsen Rapportage Pijnpunten analyse verbetertrajecten Feedback

Wat levert het op ? U krijgt concrete gegevens om uw zorg te verbeteren U kunt uw relatie met uw patiënten verdiepen U krijgt een onderbouwd beeld van de zorg U kunt benchmarken met andere zorgverleners U beschikt over informatie nuttig voor uzelf maar ook voor uw accreditatie, de patiënten- en beroepsvereniging, de toezichthouder, zorgverzekeraar en certificeerder Superieur alternatief voor patiënt- en medewerkertevredenheidsmetingen

Hoe onderscheiden we ons? Customized platform voor ziekenhuizen Moderne technieken voor bevraging (iPad/ kiosk)) Zorgverlener heeft de regie Het systeem beschikt over een procesmanagement systeem Erkend systeem voor accreditatie Alternatief voor tevredenheidsmetingen Vóór en dóór en niet over zorgverlener

Van kwaliteit naar accreditatie; van idee naar uitvoering. November 2011 Bruno Jaspaert en Olof-Jan Smits

Kader Ziekenhuiswet Art. 15 § 1. De medische activiteit moet kwalitatief getoetst worden zowel intern als extern;daartoe moet onder meer voor elke patiënt een medisch dossier worden aangelegd en in het ziekenhuis worden bewaard. Tevens dient een interne registratie in het ziekenhuis te worden opgezet. Op basis van deze registratie en voor de door de Koning aangeduide diensten of functies, dient een rapport te worden opgesteld over de kwaliteit van de medische activiteit.` Art. 15 § 2. Bovendien moeten per door de Koning aangeduide dienst of functie de nodige organisatorische structuren tot stand worden gebracht om op een systematische wijze te kunnen overgaan tot een toetsing van de medische activiteit in het ziekenhuis.… Art. 15 § 3. De in § 2 bedoelde toetsing kan betrekking hebben op criteria inzake infrastructuur, mankracht, de medische praktijkvoering voor het geheel van de dienst of de functie, alsook op de resultaten hiervan

Kwaliteitsdecreet De zelfevaluatie is een systematische evaluatie van de processen, structuren en resultaten van de voorziening en wordt door de voorziening zelf verwezenlijkt. De voorziening toont door middel van een zelfevaluatie aan hoe ze haar processen, structuren en resultaten bewaakt, beheerst en voortdurend verbetert. In deze zelfevaluatie toont de voorziening minimaal aan: 1° hoe ze op systematische wijze gegevens verzamelt en registreert over de kwaliteit van de zorg; 2° hoe ze de verzamelde en geregistreerde gegevens aanwendt om kwaliteitsdoelstellingen te formuleren; 3° welk stappenplan met tijdspad ze opstelt om de kwaliteitsdoelstellingen te bereiken; 4° hoe en met welke frequentie ze evalueert of de kwaliteitsdoelstellingen bereikt zijn; 5° welke stappen ze onderneemt indien een kwaliteitsdoelstelling niet bereikt is. (art.5, §3)

Belanghebbenden ICURO universiteiten verzekeraar patiënten organisaties ICURO ziekenhuizen overheid koepelorganisaties RVT patiënt geneesheer mantelzorg verplegend personeel accreditatie

Aanmelden ervaring Ombudsman Kwaliteitsverantwoordelijke Tablet pc Internet Mail Text messaging MMS Twitter Video Photo Footprint

Telefonische bereikbaarheid Mogelijke ervaringen Kindvriendelijkheid Parking Patiënten, personeel en andere belanghebbenden melden ideëen, ervaringen en/of verbeteringen Facturatie Vriendelijkheid Dienstbaarheid Kwaliteit voeding Hygiëne Telefonische bereikbaarheid Comfort Wachtkamer & -tijden transport

Opvolging Ontvangen van idee/ervaring Bevestigen van ontvangst Analyseren van idee/ervaring Automatische link naar verantwoordelijke Analyse mogelijk verbetertraject, risico analyse & implementatie mogelijkheden Aanpassing van strategie, beleid en de betrokken processen. Feedback naar aanmelder Rapportage Pijnpunten analyse verbetertrajecten

Demo Zorgverlener krijgt melding in zijn persoonlijke webpagina Zorgverlener beslist over publicatie op website Zorgverlener overweegt en/of implementeert verbeteringen Patiënt ontvangt feedback Patient meldt vanuit zijn beleving een ervaring aan op hospital.verbeterjezorg.be PLAN DO CHECK ACT Denken & Voelen Zien Horen Zeggen & Doen

Hoe werkt het ?

Hoe werkt het ?

Hoe werkt het ?

Hoe werkt het ? PLAN

Hoe werkt het ? DO

Hoe werkt het ? CHECK Efficiëntie analyse van de verbeteractie Impact analyse op organisatie & patient CHECK

Hoe werkt het ? ACT Finale implementatie van het verbetervoorstel Afhandelen van het traject binnen verbeterjezorg.be door de proces eigenaar Communicatie naar de melder Integratie in het kwaliteitszorgsysteem Evt. Aanpassingen in de organisatie structuur ACT

Hoe werkt het ? REPORT

REPORT

Wat levert het op ? concrete data om uw zorg te verbeteren zorg wordt meetbaar gemaakt en uitgesplitst over de doelstellingen heen een direkte relatie met uw patiënten door middel van een eenvoudige tool een onderbouwd beeld van de verleende zorg op basis van geïndentificeerde gebruikers benchmark tool met andere zorgverleners feedback systeem dat conform is aan de doelstellingen die terug te vinden zijn in de ziekenhuiswet een breed spectrum aan beheersinstrumenten

Rijnkaai 98 - Hangar 26 2000 Antwerpen - Belgium Contact info@verbeterjezorg.be Rijnkaai 98 - Hangar 26 2000 Antwerpen - Belgium T: +32 32 92 37 00       M: +32 493 514 750