Mark Voogd X-pinThemamiddag Digitale Interactie op 24 juni Experiment on-line debat E-Government Dordrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

R é gine van Lieshout Projectleider MEE Zuidoost Brabant.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Workshop NotuBiz ‘Raad digitaal sterk’ Workshop met praktische voorbeelden over digitaal werken voor raadsleden.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
De rekenkamer van Venlo
Afvalwaterketen Velt en Vecht
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Een lokale rekenkamer is wat hij onderzoekt Prof. dr. R. Hoppe Vakgroep STeHPS Faculteit Management en Bestuur (MB) Universiteit Twente.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Het beïnvloeden van succes
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Missie, visie, strategie & jaarplan
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Academische vaardigheden - C1.5
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
De evaluatie van een project
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Nike Supply Chain Management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
DMK – week 2.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
 Happy Valentine!!!! 
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Kwaliteit en beleid
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
MT Community Landelijk Goed Doel – Samen bouwen Partnerships met: –Stichting Pallieter (Landelijk goed doel) –Cordaid (Internationaal.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Basistekst : Talentontwikkeling
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Mark Voogd X-pinThemamiddag Digitale Interactie op 24 juni Experiment on-line debat E-Government Dordrecht

De projecten in fase 1 •Bestuurlijke informatie on-line • Professionaliseren website • Elektronische dienstverlening (E-Loket) •Experimenteren met Documentaire Informatievoorziening

Professionaliseren website •Burgeronderzoek •CMS & Restyle van de website •Experimenten interactie via website –Chat en forum –On-line bestuursvergadering

Hoe zijn we gestart? •Gesprek met gemeentesecretaris •Praktijkopdracht UVA/ EMIM •Keuze van beleidsonderwerp •Afbakening onderzoek •Projectplan/ onderzoeksopzet •Project/ werkgroep •Start project

Probleemstelling De geformuleerde probleemstelling was als volgt; ”In hoeverre en op welke wijze kunnen digitale hulpmiddelen bijdragen aan de transparantie van het proces van interactieve beleidsvorming binnen de gemeente Dordrecht?”

Kernvoorwaarden voor interactief beleid 1.Openheid 2.Duidelijkheid over de rol en inbreng van bestuur en van de participanten 3.Meerwaarde van de participatie 4.Constructieve relatie tussen bestuur en participanten 5.Geschikte problematiek 6.Voldoende personele capaciteit en hulpmiddelen Het onderzoek is gericht op kernvoorwaarden 1 en 2 (Openheid en duidelijkheid)

Transparantie •Informatie over het onderwerp; •Duidelijkheid over wie er betrokken zijn bij het beleidsproces; •De (besluitvorming)procedure; •De rolverdeling van de overheid en de participanten; •Wat gebeurt er met de resultaten; •De uiteindelijke afweging.

Doelen van transparantie

Samengevat Transparantie •Info over onderwerp •Duidelijkheid betrokken (wie?) •De (besluitvormings)procedure •De rolverdeling •Wat gebeurt er met de resultaten? •De uiteindelijke afweging Draagt bij aan •Meer betrokkenheid •Betere inbreng van kennis •Betere belangenafweging •Meer draagvlak •Snellere uitvoering

De casus 4Hoofd aspecten 1.Het beleidsonderwerp en fase van het beleidsproces 2.Het forum op 3.De on-line vergadering 4.Gebruikte technologie

Onderwerp & succesfactoren •Voldoende openheid en beleidsruimte? •Duidelijkheid in rol en inbreng deelnemers? •De meerwaarde van participatie? •Constructieve relatie tussen overheid en participanten? •Sprake van geschikte problematiek? •Voldoende middelen en budget?

Het forum •Algemeen (homepagina) met een cartoon, uitleg van het beleidstraject, experiment en planning •Zienswijze van ouders (verzamelde reacties) •Zienswijze van kinderen (verzamelde reacties) •Diverse artikelen •Relevante verwijzingen •De visie van de gemeente (Sociale pijler) •De forumpagina met stellingen

Het forum

On-line vergaderen

Internetpanel

Groot scherm

Technologie •Content Management Systeem (CMS) •Netwerk, firewall en Xp mediaplayer •Audio/video opname •Streaming audio/video server

Resultaten Algemeen •Het totale experiment is bezocht door 750 bezoekers (website log), hiervan hebben… •120 bezoekers de on-line vergadering bekeken en… •20 bezoekers hebben actief aan de chat meegedaan. •Aan het forum hebben in totaal 30 bezoekers actief deelgenomen. •Aan de organisatie en bestuurlijke kant waren in totaal 23 personen actief. •Kosten: €

Conclusie Samengevat kunnen we stellen dat: •De inzet van ICT bijdraagt aan de doelstellingen van transparantie en het maakt interactief beleid meer transparant; •Het onderwerp was geschikt voor interactieve beleidsvorming; •De gekozen bestuursstijl aansloot bij de gewenste mate van interactie; •De gebieden van transparantie voldoende waren ingevuld en uitgewerkt in dit experiment;

Aanbevelingen Algemeen •De gemeente zal ICT zeker moeten blijven inzetten in beleidvormingstrajecten. •In de voorbereidingen moet er beter en vooral eerder worden afgestemd met de afdelings- leiding van automatisering. Dit i.v.m. testen en inregelen;-) •Een verslag live uitwerken op het Internet is niet nodig gebleken. De deelnemers waren vooral bezig met de discussie. Een verslag kan dus net zo goed achteraf.

M.B.T De bestuursstijl •De fase van het beleidstraject en de gekozen bestuursstijl heeft invloed op de vorm. •Nieuwe experimenten zouden moeten uitwijzen in hoeverre, en met welke mate de invloeden van de fase van het beleidstraject en de bestuursstijl effecten hebben op de te kiezen interactieve beleidsvorm. •Aan de checklist, genoemd in het projectvoorstel 'Interactie met de stad, interactief besturen in Dordrecht', ten behoeve van een praktisch afwegingskader voor interactief beleid zouden de afwegingen voor de juiste bestuursstijl toegevoegd dienen te worden.

M.b.t. Transparantie •Systematische omgang inkomende reacties en de sturing van het debat. •Een professionele moderator en een expert (beleidsinhoudelijk) •De standpunten van de politiek duidelijk beschreven op de website •Alternatieven weergegeven i.p.v. stellingen tijdens het forum. (Stellingen kunnen dan wel als basis van de vergadering worden gebruikt.) •Standpunten van de politieke partijen én de persoonlijke standpunten van de individuele deelnemers i.v.m. de duidelijkheid in betrokkenheid •De reacties uit de chat moeten zichtbaar zijn voor de deelnemers van de vergadering. De deelnemers van de vergadering hebben dan de mogelijkheid om directer te reageren op de reacties vanuit internet. •In het vervolg zal er over het beleidsonderwerp meer wetenschappelijke informatie aanwezig moeten zijn op de website. •Digitale vergaderingen vereisen korte en bondige formuleringen, in het vervolg zullen de leden van de vergadering dus korter aan het woord moeten zijn.

Planning

Chat start

Chat bezig

Einde/ Vragen? O.a. Gebruikte Theorie: •Transparantie doorzien, Stichting Rekenschap, J.B.W. van Bijlert, H.D. Albeda •De aanpak van interactief beleid, hoofdstuk 3, I. Propper en D. Steenbeek, (Coutinho 1999) •Projectvoorstel ‘interactie met de stad’ Interactief besturen in Dordrecht, Bart Litjens SBC, 21 mei 2002 Onderzoeksrapport op HomeHome > Actueel > Uw mening... > Debat 'Opvoeden op straat' > Onderzoeksrapport downloadenActueelUw mening...Debat 'Opvoeden op straat'