RU Onderwijsdag 23 mei 2006 Digitale didactiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderwijsmateriaal publiceren via Blackboard Willibrord Huisman IOWO, Schema's ontwikkeld in het kader van enkele adviestrajecten over onderwijsmateriaalbeheer,
Edushock leerfestival
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
De deelnemers over 16 stellingen
Het doen van onderzoek in klas 4
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Online peer feedback Seminar RU, 10 maart 2011
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Gepersonaliseerd leren
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Workshop ‘Competenties’
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Onderzoeksvaardigheden
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Naam workshopbegeleider
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Social work Week 2.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Innovatie in het onderwijs
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

RU Onderwijsdag 23 mei 2006 Digitale didactiek

Inhoudsoverzicht 1. Introductie - Klaus Hoven RU Onderwijsdag 23 mei 2006 Digitale didactiek Inhoudsoverzicht 1. Introductie - Klaus Hoven 2. De Blackboardenquête - Willibrord Huisman 3. Blackboard in de praktijk - Maerten Prins Drie werkgroepen - U allen 0. Werkwijze 1. ICTO en docenten 2. ICTO en onderwijskwaliteit 3. ICTO-beleid op opleidingsniveau Plenaire afronding: stellingenselectie

Introductie Over het project ‘Digitale Didactiek’ RU Onderwijsdag 23 mei 2006 Digitale didactiek Introductie Over het project ‘Digitale Didactiek’ Start 2004, MSO, projectleider drs. B. Van Elderen (FdL) Definitie E-learning (Kahn) De plaats van ICTO in onderwijsontwikkeling Is er wel sprake van Digitale Didactiek? Bevindingen en conclusies: Meer aandacht voor: onderwijskwalificaties voor docenten onderwijskwaliteit van opleidingen (accreditatie) heldere onderwijsvisies en opleidingsconcepten waarin de ICTO-component vast is opgenomen

Onderwijsontwikkeling en digitale didactiek Wie systematisch (nieuw) onderwijs ontwikkelt, werkt van onder naar boven door dit schema Digitale didactiek sluit aan bij vragen die ontstaan door gebruik van ICT Evalueer Stel bij Maak onderwijsmateriaal Toets Voer onderwijs uit Visie op leren Visie op kennis Visie op onderwijs Beschikbare docenttijd Bepaal werkvormen en leerinhoud Kies media, platform, formaat Maak uitvoeringsplan Bepaal toetsing Stel norm vast doelgroep Bepaal leerdoelen vakinhoud studielast Opleidingscontext Maatschappelijke vraag Veel keuzen worden gemaakt op grond van impliciete visies, intuïtie, en onbesproken randvoorwaarden NB: Deze dia is tamelijk onbegrijpelijk zonder animatie en commentaar. Raadpleeg de zelfstudievariant: op http://iowo.hosting.kun.nl/icto/elem/61

Materiaal www.ru.nl/onderwijsdag informatievel met urls naar: de powerpoints verslag van deze workshop verslag van de onderwijsdag pagina met hyperlinks informatievel met urls naar: IOWO-schema's over digitale didactiek en leeromgeving IOWO-pagina "vormen van forumgebruik" BBenquête-rapport met bijlagen (doc, xls) Praktijkvoorbeelden Facultaire ondersteuning, IOWO-docentadviespunt

De Blackboard-enquête "Fijn dat jullie er naar vragen" 1127 RU-docenten over Blackboard Aanleiding: studentenenquête Over Blackboard - in brede zin  31 vragen, 10 of 3 minuten respons 51%, 80 A4tjes tekst 22 mei besproken in UGV 23 mei rapport openbaar

Inhoud van de enquête Deel 1. Over uw situatie Welkom 1. Voor welke faculteit ... Instructie 4. Gebruikt u BB? Nee Deel 2. Uw bekendheid met functies van BB Deel 3. Belang & gebruik van BB Deel 4. Uw oordeel over BB & ondersteuning Cijfer + toelichting 24. Hulpmiddelen 20. Bruikbaarheid van BB 22. Persoonlijke hulp Deel 5. Vier ontwikkelingen in het onderwijs Deel 6. Uw wensen en opmerkingen 30. Over Blackboard 31. Over deze enquête Dank

Respons + werkt(e) u met BB Tenminste 473 docenten werken niet met BB Tenminste 424 docenten gebruiken BB in vrijwel al hun onderwijs NB: Het tweede getal volgt niet uit dit diagram maar uit een vraag die elders in de enquête gesteld is. Zie het rapport.

Hoe werkt u met BB De helft werkt alleen 40% werkt samen met andere docenten 45 secretaresses

Hoe belangrijk is BB 15% van de 623 Blackboardgebruikers kiest: "Zeer (zonder BB zou het totaal anders moeten)" 64% kiest: "Redelijk (BB is belangrijk voor sommige functies)"

Functies in BB "Logistiek" Announcements Mailen vanuit BB Bestanden plaatsen "Didactisch geavanceerder" Forums Enquêtes & toetsen Assignments Groups De afbeelding in deze dia verwijst naar een eerdere presentatie waarin onderwijsontwerp en ICTO-geïnduceerd onderwijsherontwerp in kaart zijn gebracht. Zie http://iowo.hosting.kun.nl/icto/elem/61 Hier gaat het erom dat de 'logistieke' functies nauwelijks herontwerp vergen (derhalve ook in zgn 'substitutie' van oude middelen goed bruikbaar zijn), terwijl de 'geavanceerdere' functies wel herontwerp vergen, en zo niet, dan mislukken ze gewis.

Bekendheid met functies in BB "Logistiek": mailen, announcements, bestanden plaatsen "Geavanceerder": forums, enquêtes, assignments, groups De mate van gebruik toont een vergelijkbaar onderscheid (zie rapport) In deze dia zit een foutje vermoedelijk doordat de grafiek er in verkeerd formaat in geplakt is. De grafiek blijft hardnekkig doorzichtig waardoor je er geen titel onder kunt verbergen. Zelfs met toegevoegd kleurvlak lukt het niet. Dan maar zonder titel.

15. bekend met ondersteuning Een kwart van de BBgebruikende respondenten weet niet hoe gebruik te maken van de ondersteuners Ondersteuners worden beoordeeld met cijfer 6,7 122 toelichtingen, sterk uiteenlopend Ondersteunend materiaal beoordeeld met 6,1

Bruikbaarheid van BB Oordeel betreft de digitale leeromgeving als geheel, niet BB s.s. Dit was ook nadrukkelijk gevraagd 29 pagina's ingetypte toelichting Veel kritiek op de software Blackboard.

Leeromgeving werkelijkheid media spiegel face-to-face docent televisie video audio digitale media in de leeromgeving teleleerplatform bv. Blackboard telefoon mede- studenten drukwerk computer printwerk NB In de animatie is de spiegel na de doorklikker gezet omdat deze er op de onderwijsdagpresentatie er niet zoveel toe doet. NB: Deze dia is tamelijk onbegrijpelijk zonder animatie en commentaar. Raadpleeg de zelfstudievariant op http://iowo.hosting.kun.nl/icto/elem/60

Ontwikkelingen, 1 Schets: Ontwikkelen van academische competenties Portfolio's bieden nieuwe mogelijkheden voor reflectie, begeleiding en beoordeling. Studenten beschrijven in portfolio's hun plannen en resultaten, waar mede-studenten, begeleiders en beoordelaars op reageren.

Ontwikkelingen, 2 8% maakt al gebruik van portfolio's 11% wil er mee gaan werken 21% wil er meer over weten 23% + 31% wil er niet mee gaan werken nogal wat reactionaire opmerkingen

Andere ontwikkelingen Meer samenwerkend leren, schrijvend leren Weblogs en wiki's Nieuwe media voor verslaglegging en observatie Digitale video via cdrom of Internet Flexibilisering van onderwijsaanbod Noodzaak van maatwerk Zie rapport

Slotvragen Wensen & opmerkingen over Blackboard 220 teksten ingetypt, soms flinke lappen analyse in facultaire context Opmerkingen over de enquête 232 teksten bijzonder divers van aard men is veelal lovend over initiatief & uitvoering men vraagt naar resultaten!

Wat gebeurt ermee? Discussie College van Bestuur en decanen ICTO-coördinatoren & BB-ondersteuners Universitaire gezamenlijke vergadering Onderwijsdirecteuren en opleidingscoördinatoren Gevolgen ( woorden / daden?) Belang van ICTO wordt meer en meer onderkend Relatie ICTO en goed onderwijs wordt gezien ICTO-ondersteuning van docenten wordt benadrukt

Blackboard in de praktijk [Maerten heeft afzonderlijke powerpoint]

Werkwijze van de werkgroepen Stel u voor: wie bent u wat doet u met ICTO Lees stelling Stem voor of tegen of genuanceerd of onthoudend Licht uw stemgedrag toe (geen discussie) De workshopleider verheldert de stelling indien nodig Debatteer Stem opnieuw voor of tegen of genuanceerd Maak een slotstelling; desnoods: korte variant voor inbreng in het forum lange variant met nuances voor in het (anonieme) verslag

Werkgroep 1: ICTO en docenten ICTO-bekwaamheid moet expliciet opgenomen worden in de gewenste onderwijskwalificaties van RU-docenten. Stel u voor: wie bent u wat doet u met ICTO Lees stelling Stem voor of tegen of genuanceerd of onthoudend Licht uw stemgedrag toe (geen discussie) De workshopleider verheldert de stelling indien nodig Debatteer Stem opnieuw voor of tegen of genuanceerd Maak een slotstelling; desnoods: korte variant voor inbreng in het forum lange variant met nuances voor in het (anonieme) verslag Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het begin van de werkgroepen. De werkwijze is nog eens herhaald omdat men nu immers de ppt niet meer ziet. Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het begin van de werkgroepen.

Stelling 1, analyse / toelichting Onderwijskwalificaties van RU-docenten Gewenst: reeds verworven of alsnog te verwerven Kwalificaties: lijst welomschreven competenties Competentie: de persoon handelt of presteert voldoende in een gegeven rol en gegeven situatie volgens gegeven criteria. ICTO-bekwaam: de docent zet ICT verantwoord in in zijn onderwijs Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider. Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider.

Werkgroep 2: ICTO en onderwijskwaliteit De kwaliteit van een cursus wordt mede bepaald door de mate en wijze van het gebruik van ICT Stel u voor: wie bent u wat doet u met ICTO Lees stelling Stem voor of tegen of genuanceerd of onthoudend Licht uw stemgedrag toe (geen discussie) De workshopleider verheldert de stelling indien nodig Debatteer Stem opnieuw voor of tegen of genuanceerd Maak een slotstelling; desnoods: korte variant voor inbreng in het forum lange variant met nuances voor in het (anonieme) verslag Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het begin van de werkgroepen.

Stelling 2, analyse / toelichting Persoonlijk niveau (van docent, tutor, etc) – cursus – opleiding (Maar dat persoonlijk niveau komt in werkgroep 1 aan de orde) Wijze van ICT-gebruik: alleen logistiek (vooral distributie van informatie) of ook sterke kanten weten te benutten (communicatie, samen(werkend) leren, beeld, meer vrijheid van tijd en plaats) Kwaliteit bijdragen aan efficiëntie (relatie met kosten, studenttijd, docenttijd) en/of aan effectiviteit (bereiken van de leerdoelen van cursus en/of opleiding) dus ook: herbruikbaarheid, toegankelijkheid voor andere docenten dus ook: ICT alleen daar gebruiken waar het nut heeft Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider. Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider.

Werkgroep 3: ICTO-beleid opleiding De ICTO-component moet een vast onderwerp zijn van het opleidingsconcept. Stel u voor: wie bent u wat doet u met ICTO Lees stelling Stem voor of tegen of genuanceerd of onthoudend Licht uw stemgedrag toe (geen discussie) De workshopleider verheldert de stelling indien nodig Debatteer Stem opnieuw voor of tegen of genuanceerd Maak een slotstelling; desnoods: korte variant voor inbreng in het forum lange variant met nuances voor in het (anonieme) verslag Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het begin van de werkgroepen. De werkwijze is nog eens herhaald omdat men nu immers de ppt niet meer ziet. Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het begin van de werkgroepen.

Stelling 3, analyse / toelichting ICTO-beleid op opleidingsniveau Rode pijl en ICTO-component bij onderwijsontwikkeling In welke mate moet het gebruik van ICT in RU-opleidingen expliciet doordacht, beschreven en verantwoord worden? In welke mate wordt ICTO mogelijk gemaakt en ondersteund (hardware, software, docenttijd, soort ICTO-ondersteuning)? Welk belang krijgt ICTO in onderwijsevaluaties bij 1) docentbeoordeling en 2) cursusevaluaties? ICTO in het opleidingsconcept In hoeverre is het opleidingsconcept nu beschreven? Weten docenten dat het bestaat? Kennen ze het? Accepteren ze het? Hanteren ze het in hun eigen onderwijsbeslissingen? Moet het erin? Als apart hoofdstuk of geïntegreerd in de gebruikelijke hoofdstukken? Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider. Deze dia wordt op papier uitgereikt bij het verhelderen van de stelling door de workshopleider.