NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut
Onderwijs door de eeuwen heen
NVON KV-dag Bron: Coen Free School van de toekomst
NVON KV-dag Bron: Coen Free School van de toekomst
NVON KV-dag Bron: Coen Free School van de toekomst
NVON KV-dag
NVON KV-dag 2005 vanaf 2007?
NVON KV-dag 2005 Van leren naar toetsen en terug •Domein A: Vaardigheden •Subdomein: Informatievaardigheden •Subdomein: Onderzoeksvaardigheden •Subdomein: Technisch-instrumentele vaardigheden •Subdomein: Ontwerpvaardigheden •Meer aan leerlingen meegeven (ICT) → •Meer uit leerlingen halen! •Capaciteiten komen beter tot hun recht •Nog het grootste succes op het VMBO!
NVON KV-dag 2005 Uitgangspunten •Elke leerling krijgt bij tenminste één vak een computeronderdeel: In elk profiel, elke sector, elke leerweg; •Computervaardigheden geen doel van examinering; •Geleidelijke invoering Computers in het centraal examen
NVON KV-dag 2005 Compex Onderzoeksproject 2003, 2004, 2005 •Beperkt aantal proefscholen ( ) •Deelname op vrijwillige basis •De examens van voorgaande jaren zijn voorbeeld voor het volgend jaar
NVON KV-dag 2005 Om een indruk te krijgen…
NVON KV-dag 2005 Kenmerken IMEX •Opgaven worden op papier aangeboden en de antwoorden op papier gegeven •Gebruik van standaard software en/of vakspecifieke programma’s •Ongeveer 30% opgaven waarbij de computer moet worden gebruikt •Examenwerk wordt op normale wijze door docent en tweede corrector beoordeeld
NVON KV-dag 2005 Welke vakken? Algemene vakken in HAVO/VWO en VMBO GL/TL profielhavovwo Cultuur en maatschappijec 1wi A 1 Economie en maatschappijakwi A 1,2 Natuur en gezondheidbi Natuur en techniekna 1,2 sectorvmbo gt techniek + landbouwnask-1 z&w + landbouwbi economie + z&wec
NVON KV-dag 2005 Meerwaarde van de computer(1) Ten aanzien van de afname en toepassingen: •Meer vraagvormen door hyperlinks, video, meten op de computer, uitvoeren van experimenten •Kleur en geluid •Meer en andere bronnen (digitale databases) •Gebruik van applicaties en vakspecifieke software tijdens de toets •Aansluiten bij de onderwijspraktijk
NVON KV-dag 2005 Toepassingsmogelijkheden Binas-vakken •Vragen over videofragmenten (bi) •Videometen (IPCoach ) •Modelleren (IPCoach en Excel) •Experiment (laten) uitvoeren en resultaten verwerken (animaties, Flash, Java-applets etc.) •Simulaties (maken en) uitvoeren
NVON KV-dag 2005 Regelgeving IMEX •Opgaven op papier •Antwoorden op papier, deels als resultaatbestand •Herexamen regulier (t/m 2006) •Resultaten van de groep worden geschaald met landelijke resultaten (t/m 2006) •Mogelijkheid voor CEVO om N-term vast te stellen die afwijkt van de landelijke N-term (t/m 2006)
NVON KV-dag 2005 Voorbeelden natuurkunde 1,2 VWO •Modelleren (Coach 5) Sahara, GPS-satelliet HAVO •Videometen (Coach 5) Hellingbaan •Dataverwerking (Excel) Stralingsmeter •Systeembord (Systematic) Broodrooster
NVON KV-dag 2005 Voorlichtingsbijeenkomsten •Wat laat, maar het loopt nu storm! •11, 12, 13 oktober •Nieuwegein, Arnhem, Zwolle •Nu al 150 aanmeldingen van leraren •Steile groeicurve!
NVON KV-dag 2005 Vooruitblik •Eén N-leerling •Eén arsenaal ICT vaardigheden voor exacte vakken •Modelleren is ook een manier van denken: •Mental picture •Mind mapping •Toepasbaar in alle natuurwetenschappen & wiskunde •Vakoverstijgend! •Ook in andere gebieden (NLT, geofysica, civiele techniek, bewegingswetenschappen, milieukunde, meteorologie, oceanografie, ruimtevaart enz….)