KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
EDO in de lerarenopleiding
Kleuterschool De Zevensprong
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Structuur secundair onderwijs
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze.
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Ervaringen Implementatie in Nederland
Autonomie in de derde graad
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Kinderrechten als brug
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Overgang basis naar secundair
Diversiteit & Discriminatie
Inzicht in Leerprocessen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Onze eerste oriënterende graad Een talentgerichte aanpak
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
GO! Campus De Vesten Herentals
Welkom! structuur van onze school
Scholieren over onderwijs in Gent
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Lancering campagne #YouLoveTech
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Transcript van de presentatie:

KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO

Vertrekpunt…. van de schoolbrug.  Vaststelling door studentenbegeleiders van De Schoolbrug: – Veel leerlingen missen bij hun instap in het HO een aantal basisvaardigheden om te kunnen slagen. –Leerlingen kunnen in het secundair reeds beter voorbereid worden op het Hoger Onderwijs  We dienen bij managers diversiteit het project ‘de hogeschool-brug’ in.

Vertrekpunt… vanuit KA Hoboken  KA Hoboken merkt het belang van een goede oriëntering tijdens het secundair en na het secundair.  Komende mentaliteitswijziging; SO niet langer een finaliteit.  Nood aan bundeling bestaande initiatieven.De school werkt in het kader van zijn GOK-beleid het traject levensweg uit.  Het project ‘de hogeschool-brug’ wordt gekaderd binnen dit project.

5 succesfactoren in het HO  5 pijlers die de slaagkansen verhogen.  Goede kennis van het (academisch) Nederlands.  Werken aan een goede studiekeuzebegeleiding  Werken aan leercompetenties.  Werken aan sociale vaardigheden.  Stimuleren van een krachtige leeromgeving thuis en op school.

Studiekeuze: de vaststellingen & de kansen  Valkuil 1: een gebrekkige kennis van de bestaande mogelijkheden. (beperkte horizon) na het secundair  Kansen: SID-In beurs, KLIMOP, Infosessies laatstejaars, speeddating,…

En op school….  Actie 1: Uitgebreide infosessie ‘Wat na het secundair?’voor laatstejaars verzorgd door De Schoolbrug. –Alle opties na het secundair overlopen in 2 lesuren. -Meegeven van basisinfo (VDAB, BAMA structuur, volwassenonderwijs,…. -Meegeven adressen, websites,…. -Praktijkoefening van één lesuur

 Actie 2 ; Voorbereiden bezoek SID-IN beurs door De Schoolbrug. –Leerlingen informeren over wat de SID-IN is. –Leerlingen laten brainstormen over de vraag ‘Met welke info wil ik daar buitengaan?’ –Max. één lesuur. Actie 3: voorstelling CVO Birm

 Valkuil 2: beperkte koppeling studierichting en eigen talenten en eigenschappen.  Kansen: bewustmaking door leerkrachten, tutoren, (bestaande) kwaliteitenspellen, belangstellingsroos, projectwerk,…

En op school…En op school…En op school…En op school…  Actie 4: 2-daagse voor 6 ASO en TSO rond koppeling interesses & talenten enerzijds en studiekeuze anderzijds. – gegeven door studenten lerarenopleiding Artesis. (samenwerking met Artesis) –Bewustwording eigen interesses en kwaliteiten. –Reflecteren over verband interesses/kwaliteiten en studiekeuze.

 Actie 5; richten op goede oriëntatie in het secundair bij het overgaan naar een volgende graad –Ouderbijeenkomsten –Kwaliteitenspelen in 2 en 4 secundair –Advies bij leercoaching 2e graad

 Valkuil 3; verkeerde inschatting eigen capaciteiten en mogelijkheden (overschatting en onderschatting)  Kansen: kwaliteitenspellen, vakoverschrijdend werken aan zelfreflectie en omgaan met feedback, my-digital me, ‘leren leren’, zichzelf leren kennen via ‘empowerende’ activiteiten.

 Actie 6; ‘leren leren’ via GOLEWE project –Samenwerking KA Hoboken – Plantijn –Geeft inzicht in leerstijlen en reikt methodieken aan om ze te verbeteren. –Geeft inzicht in eigen zwaktes en sterktes op het gebied van leren en leerstijlen. –Leerlingen 5 & 6 ASO –Opvolging en ondersteuning vanuit project ‘De Hogeschoolbrug.

De 6 leercompetenties van GOLEWE ( actie 6)  Zelfkennis  Zelfsturing  Analyseren, reflecteren en structureren  Concretiseren  Kritisch verwerken  Samenwerken

 Actie 7; Empoweren via leerlingenraad –Organiseren van activiteiten. –Leerlingen ontdekken (nieuwe) mogelijkheden in zichzelf, leren organiseren, omgaan met kritiek, feedback, succeservaring, ontgoocheling,….

 Valkuil 4: keuze gebaseerd op verkeerde motivatiegronden. Eenzijdig materieel geïnspireerd of enkel externe motivatie.  Kansen: bewustmaking risico via KLIMOP, leerkrachten, CLB, KOP-test.

 Actie 8; informatiesessie gegeven door KLIMOP –Getuigenissen van rolmodellen –Inhoudelijke info over Hoger Onderwijs –Praktische info over HO (studiebeurzen ed) –Sensibiliseren valkuilen.  Actie 9: KOP test in laatstejaars –Geeft inzicht in keuzeprocessen.

.  Valkuil 5; geen of een beperkt beeld van het Hoger Onderwijs.  Kansen; Getuigenissen via KLIMOP of oud leerlingen, video en werkmap ‘grijp je kans’, snuffeldagen en meeleefdagen in het HO, SID-IN, Tutoraat, speeddating

 Actie 10: met 6 ASO en 7 BSO verzorging naar snuffeldag dep. orthopedagogie in Plantijn. Met 6 TSO Handel en 6 ASO economie naar de meeleefdag van het dep. bedrijfskunde. –Leerlingen nemen letterlijk de drempel. –Leerlingen geven zelf aan dat dit belangrijk is. –Meer inzicht in werking hogeschool.

 Valkuil 6; weinig besef van de meerwaarde van verder studeren bij sommige ouders.  Kansen; Werken aan ouderbetrokkenheid, organisatie ouderbijeenkomsten over verderstuderen.

 Actie 11; organisatie info-avond ouders laatstejaars en een bezoek aan een hogeschool. –In samenwerking met KLIMOP –In samenwerking met Plantijn en Artesis

En nog….  Keuzes kunnen maken als competentie ontwikkelen –Geen luxe! – Dit kan b.v via sleutelmappen  De rol van de leerkrachten vergroten. –Heeft vaak beperkte rol in studiekeuze. –Zijn niet altijd op de hoogte van huidige evoluties.