Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Lex Eggink Dienst Verkeer & Scheepvaart Reinier van der Klooster Data-ICT-Dienst 14 april 2009
Verkeersmanagement is heel belangrijk voor RWS Nota Mobiliteit: VM is derde pijler naast bouwen en beprijzen Beter Benut geeft richting Fileproof, No Regret, Spoedaanpak en Mobiliteitsaanpak Samenwerking met andere wegbeheerders Deze intensivering stelt hoge eisen aan verkeerscentrales; de plek van waaruit VM wordt gecoördineerd! DT RWS Centrale van Morgen brengt OVM op orde Centrale van Morgen 14 april 2009
Hoe verbetert CvM de Verkeerscentrales? Centrale van Morgen 14 april 2009
Doelstelling Centrale van Morgen Breng operationeel VM op orde Vanuit samenhang proces, organisatie en techniek Anticiperen op toekomst Groei areaal en toename takenpakket Regionale samenwerking Prioriteit volgorde bij techniek Continuïteit proces Uitbreiden Uniformeren, vervangen, verbeteren Centrale van Morgen 14 april 2009
Werkplek conform best practice TNO/WVL Centrale van Morgen 14 april 2009
Opbouw techniek in centrales beschreven Werkplekken, video-wall, beeldschermen, muis etc. ICT onder de werkplek Landelijke systemen (vb. MTM, Blokkade detector Boss-online, CBA, etc) Lokale Systemen (vb.Tunnels, Bessie, Etc.) Centrale van Morgen 14 april 2009
Technisch kader voor Centrale van Morgen 14 april 2009
Rijkswaterstaat De toonaangevende, publieksgerichte en duurzame uitvoeringsorganisatie van de overheid! Onze dienst werkt mee aan de verankering van de vier pijlers van Rijkswaterstaat. 8 Centrale van Morgen 14 april 2009 8
De Data-ICT-Dienst Als professionals regisseren en faciliteren wij de realisatie, instandhouding en ontwikkeling van de informatievoorziening voor Rijkswaterstaat. Dat zien wij als onze missie. Wij vormen met onze 700 professionals één van de Landelijk Diensten van Rijkswaterstaat. 9 Centrale van Morgen 14 april 2009
Doelstelling Centrale van Morgen (CvM) Het uniformeren, renoveren en uitbreiden van centrales, zodat ze het groeiend areaal tijdig bedrijfszeker kunnen bedienen. De prioriteit ligt bij het uitbreiden en renoveren en pas daarna uniformeren, zodat met name de Spoedaanpak-projecten tijdig vanuit de VC’s kunnen worden bediend. Centrale van Morgen 14 april 2009
Globale scope Renovatie VCMN en VCNWN; Uitbreiding Werkplekken VCNON en vervanging vanwege brand; Techniek op CvM-niveau brengen in alle Verkeerscentrales (VC’s) incl. VCNL en Testcentrum (TORO); Specificeren, inkopen, realiseren en testen van verbetervoorstellen middels nieuwe en bestaande systemen; Implementatie van systemen en wijzigingen in de VC’s; Beheren van de opgeleverde systemen of wijzigingen. Centrale van Morgen 14 april 2009
Dynamiek rond D(V)M-keten Trajecten op de schop Innovatie VM, Fileproof, Dynamax, Praktijkproef Amsterdam, mobiele camera’s, NDW 200 projecten VM/ lopende initiatieven Spoedaanpak No-regret activiteiten Aanpak Mobiliteit A15 /A12 Oost Wegkant Communicatie/ verbinding Centrale CvM, uniformering Outsourcing Netwerk Verbouwingen/ Nieuwbouw VC’s Tunnelproblematiek DBFM Centr. beheer DVM-keten DID Nieuw wegkant systeem Veranderende Aanpak Aanleg Centrale van Morgen 14 april 2009
Veranderende aanpak Aanleg projecten Scope en omgeving VC Regionale systemen Veranderende aanpak Aanleg projecten Trajecten op de schop Innovatie VM Centrale van Morgen 14 april 2009
Actuele stand van zaken Redelijk beeld wat er moet gebeuren; Gegeven dynamiek: bepalen hoe te organiseren en prioriteren; Moment van marktbenadering onduidelijk. Centrale van Morgen 14 april 2009