- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de Dosh-klas
Advertisements

Voorlichting over de taalontwikkeling
Gemaakt door :marten cuiper
Radboud Universiteit Nijmegen
Zo werkt je oor ! Zo kun je geluiden horen…
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Annemiek Voor in 't Holt Hoe werkt je oor? 2008
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder
Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Voortgezet technisch lezen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Taalontwikkelingsstoornissen
LOT OP REIS.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Logopedische aspecten
Toonhoogte en frequentie
AFASIE na CVA.
Geluid Andries de Boer Groep 5.
… de stap naar het eerste leerjaar
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Clusteroverleg groen ’11
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Autisme Spectrum Stoornissen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Communiceren met Marloes
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Verwerking van Elke Louagie
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
voor familie en vrienden van
Geluid.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Slechthorendheid Iemand die slechthorend is,
Logopedie op de Vuurtoren
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Logopedie bij Parkinson
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Taalontwikkelingsstoornissen
Wat leer je allemaal op school?
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde Inscholing 27 oktober 2010 - Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde

Slechthorendheid

Hoe ziet het oor eruit? Wat is geluid? Gehoorverlies Geluidsfragmenten Gevolgen van slechthorendheid. Wat kan je als leerkracht doen?

Hoe ziet het oor eruit?

Wat is geluid? -Elke trilling van de lucht die voor de oren waarneembaar is, noemen we geluid. -Geluid wordt bepaald door de frequentie; het aantal keren dat een golfvorm wordt herhaald. -Geluid wordt gemeten in Hertz (Hz). De spraak bevindt zich tussen de 250 Hz en 8000 Hz. -De snelheid waarmee geluid zich voorplant is 330 m/sec.

Gehoorverlies - geleidingsverlies: er is sprake van een afwijking van het middenoor -perceptief verlies: er is sprake van een afwijking in het binnenoor - gemengd verlies: gelijktijdig een geleidings- en perceptief verlies

Audiogram met spraakklanken

Toonaudiogram

Spraakaudiogram

Geluidsfragment “verstaan in een klaslokaal”

Gevolgen van slechthorendheid

Geluidsfragmenten uit de praktijk boer roos bos lap las buur reus bes lak laf bier rees bas lat lag

Wat kan je als leerkracht doen Wat kan je als leerkracht doen? - zorg ervoor dat het kind recht voor je zit in de klas; zorg voor goede lichtinval - zorg ervoor dat het kind je mondbeeld kan zien; - zorg ervoor dat je op de juiste manier gebruik maakt van de apparatuur; - zorg voor visuele ondersteuning: NmG, afbeeldingen, video. - controleren of het kind je begrepen heeft.

Apparatuur Het kind draagt een ontvanger, zgn. ‘schoentje’. De leerkracht/assistent/logopedist draagt een zender. Zorg dat er gesynchroniseerd is met de ontvanger

Logopedische stoornissen Wat zijn jullie deze afgelopen twee weken op school /in de klas tegen gekomen waarvan jullie denken dat het logopedisch is?

Logopedische stoornissen op De Voorde Communicatieve beperkingen t.g.v. spraak - /taalproblemen Communicatieve problemen t.g.v. een contactstoornis (ASS e.d.)

Verschil tussen spraak en taal Spraak: herkennen en uitspreken van klanken Taal: - begrijpen en produceren - woorden en zinnen pragmatiek Verschil stoornis / achterstand

Communicatieve problemen tgv spraak- /taal problemen 1a. Articulatiestoornis Mogelijke oorzaken: afwijking aan de spraakorganen/ neurologisch probleem/ slechthorendheid. Hoe uit zich dit? Schisis (lip –en/of kaak –en /of gehemelte spleet) Fonologische problemen (klankverwisseling of weglating bijv. sok -> kok, schaap -> saap) Fonetische problemen (klanken verkeerd uitspreken bijv. slissen) Dyspraxie (de aansturing van de mondspieren verloopt niet goed)

1b. Problemen t.a.v. taal Mogelijke oorzaken; ontwikkelingsachterstand, tweetaligheid, contactstoornis zoals ASS, onbekende oorzaak Hoe uit zich dit? Zwakke auditieve vaardigheden (geheugen, discriminatie, synthese en analyse) Grammaticale problemen (slechte zinsbouw) Lexicaal semantische problemen (kleine woordenschat, woordvindingsproblemen, zwakke verhaalopbouw en taaldenkrelaties zoals oorzaak – gevolg) Taalgebruik (o.a. rekening houden met de voorkennis van de luisteraar, wederkerigheid in een gesprek) Communicatieve redzaamheid

Communicatieve problemen t.g.v. een contactstoornis (ASS) Bij kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum zien we dat: - de taalontwikkeling vaak vertraagd op gang komt er met name problemen zijn met de pragmatiek van taal ze de taal heel letterlijk nemen ze taal weinig communicatief gebruiken de taalverwerking traag is realiteit en fantasie soms in elkaar overvloeien

Logopedie op De Voorde Tests en interpretatie Behandeling Handelingsplan

Verschillende logopedische tests Onderbouw: Reynell (taalbegrip) Schlichting (woordenschat en zinsbouw) Articulatietest Midden – en bovenbouw; TVK TAK TAK bovenbouw Peabody

Testoverzicht 1

Logopedische behandeling op De Voorde Onderbouw: taalgroepjes m.b.v. Puk en Ko en individuele behandelingen (nadruk ligt op het stimuleren en ontwikkelen van spraak en taal) Middenbouw: groepslogopedie met thema’s uit Taal op Maat en individuele behandelingen (onderhouden en ontwikkelen van spraak en taal) Bovenbouw: groepslogopedie en incidenteel individuele behandeling (bevorderen van de communicatieve redzaamheid)

Communicatieve redzaamheid: Handelingsplan Communicatieve redzaamheid: - taalbegrip - uitdrukkingsvaardigheid - communicatieve wederkerigheid - communicatieve weerbaarheid