Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
KWALITEITSZORG november 2012
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
doorzettingsvermogen”
Welkom bij Leefstijl.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Gebiedsplan Hillesluis
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
G-gassamenstelling | 13 oktober 2011 G-gassamenstelling Specificatie van de G-gassamenstelling in de toekomst en eisen aan gastoestellen.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Stichting Techniekpromotie
Oplossingsgericht coachen
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Sociale Innovatie als ondernemingsstrategie WORKSHOP uur
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Professionele ontwikkeling
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Breuken-Vereenvoudigen
Welkom op de Grote Griffiedag!
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Het ideale fairtrade team
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
PBS bij START.Deltion.
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Een schoolplein dat past
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
WELKOM PETS 2015 District 1550.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Stress management bij Autisme
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012 “Positief pedagogisch klimaat en samenwerking in de zorgstructuur” RENN4

Programma 10.00-10.30 u Opening 10.30-10.45 u Energizer 10.45-11.00 u Video korte lijnen 11.00-11.15 u Presentatie Positive Action 11.15-12.15 u Werkvorm gedragsverwachtingen 12.15-13.00 u Lunch 13.00-13.45 u Oefening: Avontuurlijk Leren 13.45-14.00 u Evaluatie en afsluiting RENN4

Samenwerking 4 Pijlers: Korte lijnen, snel contact Zorgstructuur  Externe hulpverlening Positief leerklimaat in de school Nauwe samenwerking met ouders RENN4 Ouders Jongeren RENN 4 Yorneo

Video: Korte lijnen RENN4

“Het beste uit jezelf halen” Visie Positive Action “Empower greatness” “Het beste uit jezelf halen” RENN4

Samenvatting uitkomsten * Effecten, verbeteringen tot: Leerprestaties: 13- 52% Zelfbeeld: 43% Effecten, afnamen tot: Geweld: 50 - 85% Drugs, roken en alcoholgebruik: 23-73% Geven van straf: 90% Schorsingen: 28 - 80% Absentie: 5-15% Pesten: 40% *combinatie van studies, (Positive Action Inc, 2011) RENN4

Waardoor wordt het PA programma gevormd Door de inhoud: ‘You feel good about yourself when you do positive actions, and there is always a positive way to do everything’. Door de materialen: Curriculum voor basis- en voortgezetonderwijs Programma voor het schoolklimaat Programmavoor begeleiding/counseling Programma voor de familie Programma voor de (buurt)gemeenschap Door de omgeving: Het bekrachtigen van positief gedrag. RENN4

De filosofie en de Positive Action cirkel Gedachten Acties Gevoelens over jezelf Gedachten RENN4

Filosofie Uitgangspunten ‘You feel good about yourself when you do positive actions, and there is always a positive way to do everything’ Uitgangspunten 1 Zelfbeeld: wat is het, hoe vormt het zich en waarom is het belangrijk (filosofie en cirkel) 2 Positieve acties in denken en doen (gezond lichaam en gezonde geest) 3 Positieve acties sociaal- en emotioneel (zelf management) 4 Positieve acties in relatie tot anderen (sociale vaardigheden en karakter) 5 Eerlijk naar jezelf en naar anderen (mentale gezondheid) 6 Doelen stellen en bereiken om het beste uit jezelf te halen RENN4

Inhoud en programma’s RENN4

Verschillende contexten RENN4

Terug naar de pijlers en de doelen: positief opgroeien RENN4

Werkvorm gedragsverwachtingen Tafel 1: Blauw Tafel 2: Zilver Tafel 3: Geel Tafel 4: Groen Tafel 5: Wit Tafel 6: Roze Tafel 7: Paars Tafel 8: Oranje RENN4

TOP 3 Waarden Plenair: Samenvoegen top 7’s Top 3 bepalen met behulp van stickers RENN4

Matrix voor gedragsverwachtingen Algemene ruimtes ……. ………. Gang: Tafel 1 en 7 Schoolplein: Tafel 2 en 8 Kantine/ personeelsruimte: Tafel 3 Toiletten: Tafel 4 Mediatheek: Tafel 5 Kleedkamers/ Douches gym: Tafel 6: RENN4

Evaluatie en Afsluiting Met welke positieve gedachte ga je verder na vandaag? Welke positieve actie onderneem je morgen op basis van je gedachte? Welk positief gevoel zou dit morgen op kunnen leveren? RENN4

Referenties RENN4 Internet: Positive Action, Inc. (2011). Effectiveness of Positive Action. Geraadpleegd op 6 oktober 2011, ca.16.00 u via http://www.positiveaction.net/FAQs/index.asp?ID1=9&ID2=42 Positive Action, Inc. (2011). Effectiveness of Positive Action. Geraadpleegd op 6 oktober 2011, ca.16.00 u via http://www.positiveaction.net/research/ Positive Action, Inc. (2011). Connecting the dots. Geraadpleegd op 6 oktober 2011,ca.16.30 u via http://www.positiveaction.net/research/index.asp?ID1=3&ID2=67 RENN4