Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012 “Positief pedagogisch klimaat en samenwerking in de zorgstructuur” RENN4
Programma 10.00-10.30 u Opening 10.30-10.45 u Energizer 10.45-11.00 u Video korte lijnen 11.00-11.15 u Presentatie Positive Action 11.15-12.15 u Werkvorm gedragsverwachtingen 12.15-13.00 u Lunch 13.00-13.45 u Oefening: Avontuurlijk Leren 13.45-14.00 u Evaluatie en afsluiting RENN4
Samenwerking 4 Pijlers: Korte lijnen, snel contact Zorgstructuur Externe hulpverlening Positief leerklimaat in de school Nauwe samenwerking met ouders RENN4 Ouders Jongeren RENN 4 Yorneo
Video: Korte lijnen RENN4
“Het beste uit jezelf halen” Visie Positive Action “Empower greatness” “Het beste uit jezelf halen” RENN4
Samenvatting uitkomsten * Effecten, verbeteringen tot: Leerprestaties: 13- 52% Zelfbeeld: 43% Effecten, afnamen tot: Geweld: 50 - 85% Drugs, roken en alcoholgebruik: 23-73% Geven van straf: 90% Schorsingen: 28 - 80% Absentie: 5-15% Pesten: 40% *combinatie van studies, (Positive Action Inc, 2011) RENN4
Waardoor wordt het PA programma gevormd Door de inhoud: ‘You feel good about yourself when you do positive actions, and there is always a positive way to do everything’. Door de materialen: Curriculum voor basis- en voortgezetonderwijs Programma voor het schoolklimaat Programmavoor begeleiding/counseling Programma voor de familie Programma voor de (buurt)gemeenschap Door de omgeving: Het bekrachtigen van positief gedrag. RENN4
De filosofie en de Positive Action cirkel Gedachten Acties Gevoelens over jezelf Gedachten RENN4
Filosofie Uitgangspunten ‘You feel good about yourself when you do positive actions, and there is always a positive way to do everything’ Uitgangspunten 1 Zelfbeeld: wat is het, hoe vormt het zich en waarom is het belangrijk (filosofie en cirkel) 2 Positieve acties in denken en doen (gezond lichaam en gezonde geest) 3 Positieve acties sociaal- en emotioneel (zelf management) 4 Positieve acties in relatie tot anderen (sociale vaardigheden en karakter) 5 Eerlijk naar jezelf en naar anderen (mentale gezondheid) 6 Doelen stellen en bereiken om het beste uit jezelf te halen RENN4
Inhoud en programma’s RENN4
Verschillende contexten RENN4
Terug naar de pijlers en de doelen: positief opgroeien RENN4
Werkvorm gedragsverwachtingen Tafel 1: Blauw Tafel 2: Zilver Tafel 3: Geel Tafel 4: Groen Tafel 5: Wit Tafel 6: Roze Tafel 7: Paars Tafel 8: Oranje RENN4
TOP 3 Waarden Plenair: Samenvoegen top 7’s Top 3 bepalen met behulp van stickers RENN4
Matrix voor gedragsverwachtingen Algemene ruimtes ……. ………. Gang: Tafel 1 en 7 Schoolplein: Tafel 2 en 8 Kantine/ personeelsruimte: Tafel 3 Toiletten: Tafel 4 Mediatheek: Tafel 5 Kleedkamers/ Douches gym: Tafel 6: RENN4
Evaluatie en Afsluiting Met welke positieve gedachte ga je verder na vandaag? Welke positieve actie onderneem je morgen op basis van je gedachte? Welk positief gevoel zou dit morgen op kunnen leveren? RENN4
Referenties RENN4 Internet: Positive Action, Inc. (2011). Effectiveness of Positive Action. Geraadpleegd op 6 oktober 2011, ca.16.00 u via http://www.positiveaction.net/FAQs/index.asp?ID1=9&ID2=42 Positive Action, Inc. (2011). Effectiveness of Positive Action. Geraadpleegd op 6 oktober 2011, ca.16.00 u via http://www.positiveaction.net/research/ Positive Action, Inc. (2011). Connecting the dots. Geraadpleegd op 6 oktober 2011,ca.16.30 u via http://www.positiveaction.net/research/index.asp?ID1=3&ID2=67 RENN4