Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Effectieve instructie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Webkwesties webquest.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Leidinggeven H9 Opleidingsplan Logistiek supervisor.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Richtlijnen voor de casustoets
Beter Onderwijs Nederland
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Coping.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Doelen behalen met activiteiten
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Welkom bij DAIly NURSE.
Workshop videobegeleiding
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen

Agenda Video-opdracht Wat maakt een taak complex? Wat zijn cognitieve en sociale taakkenmerken? Een taak analyseren Een taak ontwerpen Taakanalyse en -ontwerp in een professionele oefencultuur

Bijscholing Verspringen Deze bijscholing maakt deel uit van de serie bijscholingen die het verbeteren van de atletiektechniek ondersteunen. De werkmethoden die worden gehanteerd tijdens bijscholing zijn hetzelfde als bij de trainersopleidingen. Er wordt ingegaan op het doel van de beweging, de biomechanica, de ontwikkelfases, dominante handelingen en prestatie- bepalende factoren. Het voorbereiden en het geven van trainingen wordt gekenmerkt door creëren van een optimale trainingsprikkel. Hiervoor is kennis van trainingsleer, motorisch leren en techniek voorwaardelijk en wordt het verspringen in de context van de doelgroep atleten geplaatst. Bron:atletiekunie opleidingen

Video-opdracht

Wat maakt een taak complex? Wat maakt een taak voor een leerling complex? Wat maakt de taak voor mij als leraar complex om het goed voor het voetlicht te brengen?

Taken analyseren en ontwerpen Om een leerling goed te kunnen begeleiden bij Leren Leren is het van belang dat je weet wat de taakkenmerken zijn hoe je deze taakkenmerken kunt gebruiken om het niveau van de taak aan te passen Er zijn cognitieve en sociale taakkenmerken

Cognitieve taakkenmerken (PISA 2012) Hoeveelheid informatie Representatie van informatie Reeds onthulde informatie Interne complexiteit Eisen ten aanzien van de taak Afstand tot te behalen doel Benodigde redenatievaardigheden

Sociale taakkenmerken (SCOL) De mate waarin de situatie voor de leerling vertrouwd is De mate waarin de leerling in de situatie gesti- muleerd wordt om bepaald gedrag te laten zien De verhouding van de leerling tot de andere personen in de situatie De gevoelens van de leerling in de situatie en het beeld dat hij van de situatie heeft De mate waarin het belang van de leerling overeenkomt met het belang van anderen of het gemeenschappelijk belang in de situatie

Een taak beoordelen Weinig Veel Bijvoorbeeld: korte zinnen, korte leestekst, korte instructie, kort stappenplan, weinig nieuwe informatie Bijvoorbeeld: lange zinnen, lange leestekst, lange instructie, lang stappenplan, veel nieuwe informatie

Opdrachten Opdracht 1: casus Pieter; werken met het pijlenschema Opdracht 2: analyse van een taak Opdracht 3: aanpassing van de taak Opdracht 4: casus Dennis; taakontwerp Opdracht 5: casus Rianne; reflectie

Inbedding in de professionele oefencultuur Koppel taakanalyse en -ontwerp aan de analyse van data (al dan niet verkregen uit het het dataverzamenlingsinstrument) Plan een periodieke analyse van taken voorafgaand aan je lessen. Bekijk of je aanbod aansluit bij de mogelijkheden van je leerlingen Bespreek dit met je duocollega, in je bouw of met een begeleider Taakanalyse en -ontwerp is een vast onderdeel van (dagelijks) handelen, ook al is de inhoud (van de leerstof) bekend

Huiswerkopdracht Analyseer een concrete taak/les of lessenserie Breng deze de volgende bijeenkomst mee