Belevingsgerichte Zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Respectvolle bejegening
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Verantwoordelijke Leni.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
….een korte presentatie
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
E-atelier een samenwerking Wisper -decreet sociaal-cultureel werk Actieve kunstebschouwing en kunstbeoefening Kunstwerk[t] -decreet amateurkunsten Ondersteuning.
Spirituele zorg en spirituele behoeften
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
De wondere wereld van milieuhandhaving Aanzet tot discussie.
School Video Interactie Begeleiding
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
I.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PAD Mindfulness en Yoga
Gedragsveranderingen bij dementie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Ellen Govaerts, Two Roads
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Elke aios naar de psycholoog?! Drs. Caroline Buis Psycholoog Onderwijs & Opleiding.
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Presentatie Dementie Kennisparade
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
De therapeutische relatie in actie
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
van een Wijkwelzijnsorganisatie Portes Utrecht naar
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Ouder worden en belevingsgerichte benadering
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Natuurvoeding heeft levenskracht
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Drie vormen van gedrag:
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Observeren, rapporteren
Transcript van de presentatie:

Belevingsgerichte Zorg

Jeanet Hendriks Stichting De Wever Trainer Gedragsverpleegkundige Begeleider Video Interventie Ouderenzorg Opleiding Trainer/coach Belevingsgerichte zorg gevolgd bij IMOZ in Apeldoorn

IMOZ Zingevingsmodel ( vereenvoudigd ) Contact Methodiek Medewerker Bewoner

4 dagdelen voor scholing Belevingswereld van de bewoner Belevingswereld van de medewerker Contact Methodiek

Belevingswereld van de bewoner Fasen van ik-beleving Levensgeschiedenis Sociaal systeem Moeilijk hanteerbaar gedrag Afbrokkelend zelfbeeld Crisis en crisisverwerking Nog meerdere onderwerpen

Fasen van ik-beleving Bedreigde ik-beleving Verdwaalde ik-beleving Verborgen ik-beleving Verzonken ik-beleving

Belevingswereld van medewerker Spanningsvelden Thuissituatie – werk Professionaliteit Feedback en samenwerking Creativiteit Ijsbergfenomeen Nog meerdere onderwerpen

Spanningsvelden Afstand – Nabijheid Regels/routine – Flexibiliteit/creativiteit (on)Macht – Deskundigheid Stagnatie - Groei

Contact Model zoekend reageren Ervaringsgebieden Benaderingswijzen

Zoekend Reageren Meegaan Overnemen Tegenwicht Stimuleren

Ervaringsgebieden Gevoelsmatig Lichamelijk Zintuiglijk Verstandelijk Sociaal Spiritueel

Richtlijnen Belevingsgericht Contact Bewust zijn van je gevoelens en afstand nemen Waarnemen Betekenis geven (zoekend) Reageren Contact ervaren (wisselwerking) Reflecteren

Methodiek Checklist ontvangst Observatie Levensgeschiedenis Karakteristiek Omgangsadvies Bewonersbespreking Zorg - leefplan Stappenplan moeilijk hanteerbaar gedrag

Wie is die ander en wat heeft hij mij te vertellen Wie is die ander en wat heeft hij mij te vertellen? En wat doet dat met mij? Wat kunnen wij samen hebben?