Zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen, Goed milieurendement halen, Goed naleefgedrag beïnvloeden Goede middelen inzetten, Benchmarking; verwonderpunten.
Automatisering & Informatisering Binnen het Regionaal Centrum Eindhoven.
Vrijdag 18 juli 2014 O3D 2009 Eén jaar Detailhandel en Ambachten Digitaal in Verbinding (o3d2009) Door Lex van Hoof.
Vergunningen Informatie Systeem
Hoefware Automatisering paardenhouderijen
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
12 December 2009 Aquo-kit 2.0 : KRW Grondwater Waterrapportagedag Niels Lammers.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Titelpagina.
© de vries business consultancy, 2008
Praktijkvoorbeeld BETA Samenwerking in de keten. Tankstationmarkt Er zijn circa 2500 zelfstandige tankstations met shop Circa 1000 stations zijn onbemand.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Wat is metis Aanpak Rollen Planning Ondersteuning.
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Naar een e-depot voor Overijssel E-depot Overijssel / 2 oktober 2013 Aanleiding Wat gaan we doen? Hoe ver zijn we? En hoe nu verder?
Jeugdhulp Oktober 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Presentatie Gemeenteraad
Kwaliteitszorg in archieven
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatie management HC2
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
KNVI Congres Introductie BI.
Manifest van Salentein Projectvoorstel Coaches en erfbetreders
Verrichtingenthesaurus
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Burgerservicenummer (BSN)
Presentatie bedrijfsplan
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Transcript van de presentatie:

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Agenda 1.Waar gaat het ook alweer over? 2.Wat is onze aanpak? 3.Hoever zijn we?

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 HET PROBLEEM: Ondernemen is beslissen …

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 … maar ondernemers beslissen niet op de juiste informatie • Op ervaring • Op gevoel • Op intuïtie, gok

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Gevolg • Winkeldochters • Onnodige afprijzing • Out-of-stocks • Te lage bezetting • Lage klantentrouw • Overschrijding deadlines • Etc.

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 DE OPLOSSING: Ondernemers leren werken met stuurinformatie 1.Checklists 2.Kengetallen (bedrijfsvergelijkingen, benchmarking) 3.Bedrijfsrapportages

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Waar komt deze info vandaan? Uit het POS-systeem = Retail Management Systeem

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Maar dan moeten ze wel POS hebben en gebruiken! Automatisering op dit vlak laat te wensen over: - 28% heeft computerkassa - Pakweg een kwart scant - Wel steeds meer PINautomaten

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Conclusie stuurgroep o3d2009 Ondernemers hebben •Wel oog voor AFREKENSYSTEMEN •Onvoldoende oog voor INFORMATIEFUNCTIE van POS-technologie AMBITIE: HIERIN VERANDERING BRENGEN

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Gewenste evolutie …

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Wat is onze aanpak? Programma Sturen op cijfers: 1.Ontwikkelen standaard sjablonen stuurinformatie 2.E-learning 3.Proeftuinen 4.Monitoren 5.Samenwerken met softwareleveranciers

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 1 Ontwikkelen standaard sjablonen stuurinfo Drie onderdelen: • Checklist bedrijfsmodel (doelgroep, waardepropositie, middelen, processen) • Kengetallen (bijv. netto-omzet, brutowinstmarge, omloopsnelheid etc) Ten behoeve van vergelijking verleden + vergelijking branchegenoten • Bedrijfsrapportages (bijv. afzetrapportages, verlies- en winstrekening etc.)

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoe ver zijn we hiermee? Eind februari 2008 opleveren sjablonen (Eff2 Advies + HBD)

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 2 Bewustwording + kennisoverdracht via e-learning Vijf webbased trainingen: • Module Voorraad • Module Inkoop • Module Verkoop • Module Reclame & Promotie • Module Artikelbeheer Op diverse manieren aan te bieden

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoe ver zijn we hiermee? •1 module gereed (Voorraad) •1 module in ontwikkeling (Reclame & Promotie) •Rest nog in te plannen

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 3 Proeftuinen = Project met 5 ondernemers uit een branche Doel: bewijzen dat sturen op cijfers werkt Ondernemers worden begeleid bij: •Maken plan voor productiviteit rendement •Uitvoeren plan •Evaluatie & verslag

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? ProeftuinStatus Gestart, verder na standaardsjabloon √ Gestart

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 4 Monitoren op brancheniveau =periodiek verzamelen kengetallen bij individuele ondernemers + interpretatie gegevens + vergelijken individu met totaal (bedrijfsvergelijking) vergelijken individu met ‘beste’ (benchmarking) WEBAPPLICATIE, BEHEERD DOOR BRANCHEORGANISATIE (Extra service: individuele advisering)

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Standpunt stuurgroep o3d2009 •Te vaak is hetzelfde wiel uitgevonden • Keuze nu: •alleen projecten o.b.v. standaard sjablonen •alleen centrale applicatie i.k.v. Vereniging o3d

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? •Mitex Monitor gereed •NBb is gestart

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 5 Samenwerking met softwareleveranciers =afstemmen welke gegevensuitwisseling en rapportages gewenst zijn + koppelen pakketten aan monitoren + webbased trainingen opnemen in gebruikstrainingen POS-systemen

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? •Grootschalig softwarevergelijkinsproject is gestart (Dialogic + GBNed) Resultaat: keuzeportaal

zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior