zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Agenda 1.Waar gaat het ook alweer over? 2.Wat is onze aanpak? 3.Hoever zijn we?
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 HET PROBLEEM: Ondernemen is beslissen …
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 … maar ondernemers beslissen niet op de juiste informatie • Op ervaring • Op gevoel • Op intuïtie, gok
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Gevolg • Winkeldochters • Onnodige afprijzing • Out-of-stocks • Te lage bezetting • Lage klantentrouw • Overschrijding deadlines • Etc.
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 DE OPLOSSING: Ondernemers leren werken met stuurinformatie 1.Checklists 2.Kengetallen (bedrijfsvergelijkingen, benchmarking) 3.Bedrijfsrapportages
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Waar komt deze info vandaan? Uit het POS-systeem = Retail Management Systeem
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Maar dan moeten ze wel POS hebben en gebruiken! Automatisering op dit vlak laat te wensen over: - 28% heeft computerkassa - Pakweg een kwart scant - Wel steeds meer PINautomaten
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Conclusie stuurgroep o3d2009 Ondernemers hebben •Wel oog voor AFREKENSYSTEMEN •Onvoldoende oog voor INFORMATIEFUNCTIE van POS-technologie AMBITIE: HIERIN VERANDERING BRENGEN
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Gewenste evolutie …
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Wat is onze aanpak? Programma Sturen op cijfers: 1.Ontwikkelen standaard sjablonen stuurinformatie 2.E-learning 3.Proeftuinen 4.Monitoren 5.Samenwerken met softwareleveranciers
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 1 Ontwikkelen standaard sjablonen stuurinfo Drie onderdelen: • Checklist bedrijfsmodel (doelgroep, waardepropositie, middelen, processen) • Kengetallen (bijv. netto-omzet, brutowinstmarge, omloopsnelheid etc) Ten behoeve van vergelijking verleden + vergelijking branchegenoten • Bedrijfsrapportages (bijv. afzetrapportages, verlies- en winstrekening etc.)
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoe ver zijn we hiermee? Eind februari 2008 opleveren sjablonen (Eff2 Advies + HBD)
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 2 Bewustwording + kennisoverdracht via e-learning Vijf webbased trainingen: • Module Voorraad • Module Inkoop • Module Verkoop • Module Reclame & Promotie • Module Artikelbeheer Op diverse manieren aan te bieden
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoe ver zijn we hiermee? •1 module gereed (Voorraad) •1 module in ontwikkeling (Reclame & Promotie) •Rest nog in te plannen
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 3 Proeftuinen = Project met 5 ondernemers uit een branche Doel: bewijzen dat sturen op cijfers werkt Ondernemers worden begeleid bij: •Maken plan voor productiviteit rendement •Uitvoeren plan •Evaluatie & verslag
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? ProeftuinStatus Gestart, verder na standaardsjabloon √ Gestart
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 4 Monitoren op brancheniveau =periodiek verzamelen kengetallen bij individuele ondernemers + interpretatie gegevens + vergelijken individu met totaal (bedrijfsvergelijking) vergelijken individu met ‘beste’ (benchmarking) WEBAPPLICATIE, BEHEERD DOOR BRANCHEORGANISATIE (Extra service: individuele advisering)
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Standpunt stuurgroep o3d2009 •Te vaak is hetzelfde wiel uitgevonden • Keuze nu: •alleen projecten o.b.v. standaard sjablonen •alleen centrale applicatie i.k.v. Vereniging o3d
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? •Mitex Monitor gereed •NBb is gestart
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 ad 5 Samenwerking met softwareleveranciers =afstemmen welke gegevensuitwisseling en rapportages gewenst zijn + koppelen pakketten aan monitoren + webbased trainingen opnemen in gebruikstrainingen POS-systemen
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Hoever zijn we hiermee? •Grootschalig softwarevergelijkinsproject is gestart (Dialogic + GBNed) Resultaat: keuzeportaal
zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior