Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong Als Financieel Advies tot Leven komt …
2 HEMA WINKELDIEF
3 GALILEI: ‘METEN = WETEN’ Weg met ervaring, intuïtie, intentie en smaak …
4 NEWTON:‘Alles en iedereen is gescheiden’ Ik-tegenover- jij, Wij-tegenover-zij-denken
5 Newton’s Financiële Praktijk Je moet de klant beïnvloeden en overtuigen Je bent er vooral op uit om een product te verkopen
6 Newton’s Business Model Meeste inkomen komt uit de verkoop van producten (transactiegericht i.p.v. relatiegericht) Focus op nieuwe klanten i.p.v. op bestaande klanten Klanten weten toegevoegde waarde niet of onvoldoende De onderneming heeft geen voorspelbare cashflow Er wordt weinig of geen ondernemingswaarde gecreëerd Weinig vertrouwen in de financiële dienstverlening
7 WAAROM GELOVEN ZOVEEL ADVISEURS DAT DE AARDE PLAT IS? Gehersenspoeld door de geschiedenis Kunnen toegevoegde waarde onvoldoende zien of begrijpen Zodra ze toegevoegde waarde begrijpen, grote moeite om deze te communiceren
8 PLANET EARTH LONG TRAILER atch?v=8jP8CC2rKj4
9 Je weet nu dat de aarde rond is … Stel … je hebt voldoende budget en mogelijkheden ter beschikking, hoe ziet dan volgens jou de ideale relatie met de klant eruit? Hoe breng jij het financiële advies tot leven?
10 Volgende vraag … Welke stap zou je morgen al kunnen zetten om tot die klantrelatie te komen?
11 Met geld koop je een huis, maar geen thuis. Met geld koop je een bed, maar geen slaap. Met geld koop je een klok, maar geen tijd. Met geld koop je een boek, maar geen kennis. Met geld koop je plezier, maar geen geluk. Met geld koop je sex, maar geen liefde. Met geld koop je alles, behalve betekenis. -Jacob Needleman – PAUL POTTS SINGS OPERA
12 NIEUW MODEL ADVISEUR De mens staat centraal Inspireren (Liefde) Staat open voor gevoel Adviseren Intuïtief Klant bepaalt de agenda Geld als middel Relaties voor het leven Vertrouwen - Loyaliteit
13 NIEUW BUSINESS MODEL Van winst per transactie naar winst per klant Van kruissubsidie tussen rendabele en onrendabele klanten naar rendement per klant Van verborgen ‘kosten’ naar transparante adviesbeloning Van ‘beloning voor een handtekening’ naar inzicht bieden van toegevoegde waarde Van verkoop van product naar verkoop van adviesdienst Van Zorg-’plicht’ naar Excellent adviseren Geef me de baan die bij me past en ik zal nooit meer werken!
14 Inspirerend financieel advies
15 Inspirerend pensioenadvies •Bron:
16 35% verlangt Financieel Geïnspireerd Advies Cultureel Creatieven (90 miljoen Europeanen) 5 tips om cultureel creatieven te bereiken! ( Bied vertrouwen Wees authentiek Begrijp ze! Varieer in communicatiestijl, vorm en inhoud. Appelleer aan pluspunten en doe zo normaal mogelijk!
17 Financieel Dagblad
18 HAPPINEZ 2, 2008 ’Nooit gedacht dat ik nog eens een buiging zou maken voor een financieel adviseur.’ - Tijn Touber -