BarRocIt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT en plaatsbeschrijving
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Hoofdstuk 2 Verkooptraject
Les 2 klassediagrammen II
HANDLEIDING ONLINE BESTELLEN. Ga naar en klik op catalogus.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Presentatie programma Access applicatie kopersbegeleiding
Het Eigen Vermogen. Het eigen vermogen is het geld dat de eigenaar zelf in zijn onderneming heeft gestoken. Het is een schuld, want de onderneming zou.
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Rooster Generator Voor Huisarts Posten
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Update Computers 2 BNC 3 Werkgebieden 4 Mijn stage 5 My Update 6 Voortgang & eind product.
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 14: Eerste echte e-commerce applicatie: Implementatie (vervolg)
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
De drie stappen van systeemontwikkeling
Handleiding TURBOCASH
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Entiteit-Relatie Model
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Informatica Hoofdstuk 11 LauwersCollege Buitenpost Informatica
Bedrijf: N.a.w. gegevens Extra informatie Vrije velden Bedrijf: N.a.w. gegevens Extra informatie Vrije velden.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Entity Relation Model (ER-model).
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Balans Schematische weergave
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Fundament Informatica
Workshop PHP Een productencatalogus Met database.
Werken met een adressenbestand in Word 2010 wo
My Rent demo 1 TA1 demo 1 : OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT model Test Aankoop.
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten Marie VERKAEREN Afdeling Milieupolitie en Bodems Departement Identificatie van verontreinigde.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Boomerang.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Module 7 – Hoofdstuk 2 Data Flow Diagram.
SQL ( SERVER ) Les #02: T-SQL. A GENDA Herhaling les 4 Views SELECT…INTO Beheren van tabellen: CREATE ALTER DROP Opdracht voor de volgende les.
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Hoe toegang krijgen tot de nieuwe webapplicatie? Ga naar onze website:
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
24/04/2015IT-Assurance1 IT-Assurance deeltijd 4. Inleiding SQL Introductie in de basisfuncties Bijbehorend lesmateriaal: -AIV-boek van Derksen en Crins.
?.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
BIMAIV03 Les A1 BIMAIV03 Les A1 Databases. De gegevens in een database vormen de grondstof voor informatie De informatie wordt opgevraagd in de taal met.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK 8 CMI Informatica. ANALYSE 3- INFANL01-3 ▸ Vorige les ▸ Herhaling ▸ Normaliseerregels ▸ Omzetten ERD ▸ Group by en SET ▸ Proeftentamen.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Verschil offerte/factuur
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
VeiligheidsRegioTwente
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten
Wat is er nieuw per 10 oktober 2018
Wat is er nieuw per 10 oktober 2018
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

BarRocIt

Activiteiten Verkoop Klantengegevens invoeren. Offerte maken. Deze moet worden ondertekend door de klant. Overleg met ontwikkeling over tijdsplanning van het eventuele project. Opgenomen in de offerte zijn, gekochte software, de datum van aflevering en betalingstermijnen. Door klant ondertekende offerte is aanleiding tot Kredietwaardigheids test. Wanneer de klant kredietwaardig is en de offerte heeft ondertekend krijgt de klant een projectnummer. Wanneer een klant een projectnummer bezit is dit aanleiding tot het bouwen van de software. Correspondentie opnemen in de DB (projectnr.)

Activiteiten van OntwikkelAfdeling Afdelingshoofd: beheren van een project, waaronder projectgroep vormen en projectnummer verstrekken. Bijhouden van het projectverloop, onder te verdelen in onderzoek, ontwerp, constructie, evaluatie en implementatie fasen. Urenregistratie door ontwikkelaars. Systeemeisen van de applicatie. Implementatie: welke personen, welk materiaal hyperlink, installeren software en cursusdatums. Correspondentie opnemen in de DB (projectnr.)

Activiteiten Financiële Afdeling Opstellen van factuur met Exact en gebruikmaking van info uit DB. Facturen worden opgeslagen op de server en in de DB voorzien van een hyperlink. Secretariaat opdracht geven tot het versturen van facturen en/of brief. Bijhouden van betalingstermijnen. Inschakelen van het incassobureau. Betalingen van rekeningen (niet in DB). Correspondentie opnemen in de DB (projectnr.)

Activiteiten Secretariaat Mutaties doorvoeren in klantenbestand. Versturen van offertes,facturen en/of brieven (informatie vanuit DB, hyperlink naar locatie offerte/brief). Er ontstaat een nieuwe regel in de tabel wanneer er offertes, facturen of brieven moeten worden verstuurd. Secretariaat vinkt af wanneer daadwerkelijk een brief, offerte of factuur is verstuurd. Inkomende brieven verspreiden en digitaliseren.

Voorbeeld van een Factuur Groothandel “En Masse”. Industrieweg 44 2021 WF Amsterdam 020- 5577880 Factuur Klantnummer: 13572 Datum: 24/ 4/ 03 Factuurnummer: 24463463476347 Artikelnummer: 4523636346 FactuurBedrag: 213500,00 Euro. Firma K. Klaassens Westende 12 6521 PP Nijmegen

Formulier Analyse Welke gegevenscategorieën zij er en waar verwijzen ze naar (objecten): Factuurgegevens: klantnr, factuurnr, datum, artikelnr en factuurbedrag. Verzendgegevens: klantnaam, staatnaam, huisnr, postcode en woonplaats.

Hiërarchie van objecten Straat, huisnr, postcode, woonplaats vormen samen het object Adres. Adres: straat, huisnr, postcode, woonplaats. Factuurgegevens: klant, factuur, datum, artikel, bedrag. Verzendgegevens: Klant, Adres. Adres staat hoger in de hiërarchie.

Hiërarchie in de objecten Gegevens op b.v. een factuur hebben een rangvolgorde van belangrijkheid, er is dan sprake van een hiërarchie in gegevens. Mensen vinden verbanden tussen bepaalde objecten belangrijker dan andere. Bijvoorbeeld factuurvoorbeeld: belangrijk is dat een factuur voor een klant is, zie indeling en opmaak van het factuur.

Vervolg Hiërarchie Het begrip klant is een object dat hoort bij de gegevens klantnummer en klantnaam. Het begrip adres is eigenlijk een object, dat in deze situatie niet los zal voorkomen, maar deel zal uitmaken van klant. Bij het uitvoeren van een informatieanalyse moet je op de hoogte proberen te komen van de objecten die belangrijk zijn binnen de organisatie, of wel Universe of Discourse (de wereld van de dialoog, de conversatie)

Informatieanalyse Welke gegevens spelen een rol in ons informatie systeem en naar welke objecten (personen, begrippen en dingen) in de werkelijkheid verwijzen deze? Wat is de onderlinge relatie tussen deze objecten in de werkelijkheid. Activiteit 1.5.

Relaties in op niam gebaseerde informatieanalyse-methodes Binaire relatie. Ternaire relaties N-relaties

Binaire relaties Relatie tussen twee objecten, b.v. klant en factuur. Klant – krijgt – een factuur. Er is sprake van een twee richtingsverkeer en dus twee rollen. Een klant krijg een factuur. Een factuur is voor een klant.

Relaties Niam methode Rol Co/Rol Object 2 Object 1 Krijgt Is voor Factuur Klant

ORM: Object Role Modeling Lidwoorden weg laten. Klant - krijgt – Factuur. Factuur – is voor – Klant. Indien mogelijk achter object een identificerende waarde weergeven. Klant(klant-nr) - krijgt - Factuur(fact-nr) Factuur(fact-nr) – is voor – Klant(klant-nr)

Samenvoegen van objectrelaties in een expressie Klant(klant-nr) – krijgt / is voor – Factuur(fact-nr) Enkelvoudige identificatie is niet altijd mogelijk. Klant heeft een adres. Het adres van de klant. In formele ORM verwoording kan wel klant enkelvoudig geïdentificeerd worden maar niet voor adres. Klant (klant-nr) - heeft / van - Adres. Adres bestaat immers uit meerdere attributen. Wel kan: klant(klant-nr) – heeft / van – Adres.

Voorbeeld klant, factuur en adres met hun rol en co-rol aanduidingen. Klant(klant-nr) Factuur(facrt-nr) Is voor / krijgt De geanalyseerde zinnetjes komen voort uit de werkelijkheid die geautomatiseerd moet worden. De zinnetjes moeten iets over het object zeggen. Het informatiesysteem moet opdrachten kunnen uitvoeren in de trant van: Toon klant met Factuur-nr. heeft / van Adres

Concretiseren van informatiewensen Doel resultaten van activiteit 1.2 concreter invullen en gewenste informatie voorziening duidelijker omschrijven in termen van personen, begrippen en objecten. Informatiebehoefte van de gebruikers kunnen specificeren in herkenbare objecten en relaties.

Basisoperaties objecten Toevoegen (INSERT) Tonen (SELECT) Muteren (UPDATE) Verwijderen (DELETE) Je kunt deze basis opdrachten vergelijken met SQL opdrachten. Het is de bedoeling om alle bij activiteit 1.2 gevonden informatiewensen vast te leggen in termen van toevoegen, tonen, muteren en verwijderen. Overleg met de opdrachtgever indien er onduidelijkheden ontstaan.

Voorbeeld klantengegevens basisoperaties Activiteit: Klantgegevens kunnen bijwerken. De wens van de klant zou concreet kunnen worden vertaald in: Voeg toe KLANT Toon KLANT Muteer KLANT

Voorbeeld klantengegevens basisoperaties Een andere voorbeelden zouden kunnen zijn: Toon project(en) van Klant. Toon Adres van klant met Factuur-nr.

Ezelbrug ……. Is klant <rolnaam> Factuur…….. ……..Is Factuur <co-rolnaam> Klant…… Vul op de puntjes voorbeeld gegevens in. Klaassen is Klant met Factuur 34646 34646 is Factuur van Klant Klaassen.

Vervolg voorbeeld Factureringsafdeling Straatnaam met / van Huisnr met / van Adres Postcode met / van De relaties tussen de objecten van de laagste hiërarchie Woonplaats met / van

Object type Factuur Artikel Artikelnr Van / voor Factuur FactuurNr Bedrag Met / van Gestippelde bollen geven aan dat we te maken hebben met een value type die verder geen eigenschappen zullen hebben. Datum Op / van

Afspraak was dat een factuur maar één artikel bevat. Van / voor Factuur - nr Bedrag Met / van Is voor / krijgt Datum Op / van Klant -nr Klantnaam Met / van Straat Met / van Heeft / van Huisnr Met van Postcode Adres Met van Woonplaats Met / van

Ternaire Relaties Kledingzaak Modieus Verkoopnr: N3074431 Verkoper: 3 Datum: 13-10-2004 Aantal Artikelnr Artikelnaam Stuksprijs Berdrag 2 A3014 broek 34,95 69,90 A3072 broek 43,50 43,50 B1035 trui 27,50 55,00 Totaalbedrag: 168,40

Nog een factuur maar nu van verkoper nummer 2 Kledingzaak Modieus Verkoopnr: N3074432 Verkoper: 2 Datum: 13-10-2004 Aantal Artikelnr Artikelnaam Stuksprijs Berdrag 1 A3014 broek 34,95 34,95 3 H3452 sokken 2,14 6,45 2 B1035 trui 27,50 55,00 Totaalbedrag: 96,40

Geldige feitenexpressies ten aanzien van de facturen Verkoop(verkoopnr) - gebeurde door / van – Verkoper Verkoop(verkoopnr) - gebeurde op / van - Datum Verkoop(verkoopnr) – totaal voor / totaal van - Bedrag Artikel(artikelnr) – heeft / van - Artikelnaam Artikel(artikelnr) – heeft stukprijs / stukprijs van – Bedrag Je kunt niet zeggen: Verkoop(verkoopnr) N3074421 had als aantal 2. Wel correct is: Verkoop(verkoopnr) van Artikel(art.nr) betrof Aantal stuks

Een ternaire relatie. Artikrl artikelnr Verkoop verkoopnr Aantal …van…betrof…stuks

Nog een ternaire relatie. Artikrl artikelnr Verkoop verkoopnr Bedrag …van….voor Feitenexpressie: Verkoop(verkoopnr) – van Artikel(artikelnr) voor - Bedrag

Stukprijs / is stukprijs van Aantal Van betrof stuks Artikelnaam Artikel artikelnr Heeft / van Stukprijs / is stukprijs van Verkoop Verkoop-nr Bedrag …van…voor Was in totaal / totaal van Datum Gebeurde op / van Verkoper Gebeurde door / van

Samenvattend over gegevens/informatieanalyse en concretisering activiteit 1.5 Verwoordingen van de relaties tussen de verschillende objecttypen binnen dit ‘Universe of Discourse’; probeer de hiërarchie binnen de aangetroffen objecttypen duidelijk te krijgen; Een informatie-structuurdiagram waarin de objecten en hun onderlinge relaties zijn opgenomen; hiërarchie wordt bij voorkeur in het diagram ook zichtbaar gemaakt (dikkere lijnen, arcering, e.d.); een concretisering van de in activiteit 1.2 bepaalde informatievoorziening op het bovenste niveau van de objectenhiërarchie; dit betekent dat nà activiteit 1.5 nogmaals teruggekeerd wordt naar activiteit 1.2.

Voorbeeld fase 1: Klantgegevens Naam bedrijf Klanten-nr. Straat Postcode Postbus Woonplaats Tel nr. Fax nr. Kamer van koophandel nr. Bankrekening nr. Debiteur J/N Crediteur J/N

Huidige en gewenste informatie voorziening 1.2 In de vorige dia is een voorbeeld gegeven van de huidige situatie, een kaartenbak met klanten gegevens. Gewenst is dat er binnen en DB eenzelfde klantenbestand wordt opgenomen. De afdeling verkoop mag nieuwe klanten toevoegen aan de database. De afdeling Secretariaat mag zowel nieuwe klanten opnemen als klantenmutaties verrichten in de DB. Er mogen geen klanten uit het bestand kunnen worden verwijderd. Alleen de afdelingshoofden, secretariaat en directie hebben toegang tot het klanten bestand.

Veranderingsbehoefte en systeemeisen 1.3 De veranderingsbehoefte is er in gelegen dat alle afdelingen één klantenbestand in de vorm van een DB raadplegen. Toegang tot het klantenbestand hebben: directie, financiële afdeling, secretariaat en de afdelingshoofden.

Systeemeisen 1.3 De database heeft een functie die waarmee men nieuwe klanten in het klantenbestand kan opnemen. De database heeft een functie waarmee men mutaties van klantengegevens kan uitvoeren. Klanten kunnen niet uit de database worden verwijderd.

Systeemeisen 1.3 Alle velden van de klantgegevens moeten worden ingevuld met uitzondering van Postbus. Een klant moet zowel crediteur als debiteur kunnen zijn. Ingevoerde gegevens moeten worden opgeslagen in een DB. Klantgegevens moeten kunnen worden achterhaald d.m.v. naam en postcode.

Systeemeisen 1.3 Alleen bevoegden kunnen nieuwe klanten toevoegen. Alleen bevoegden kunnen mutaties in het klanten bestand uitvoeren. Alleen bevoegden kunnen klanten-bestanden lezen.

SADT Diagram 1.3 Nieuwe klant Klanten gegevens zoeken Mutatie DB DB Klanten gegevens invoeren Klanten gegevens Klanten- gegevens Mutaties invoeren Mutaties Opgevraagde klantengegevens Gegevens naar bestemde bron

Evalueer organisatorische gevolgen 1.4 De organisatie rondom het klanten-bestand moet dusdanig worden ingericht dat door te voeren klantenmutaties worden doorgespeeld naar het secretariaat. Alleen de afdeling verkoop en het secretariaat kunnen nieuwe klanten invoeren.

SADT Diagram 1.5 Nieuwe klant Klanten gegevens zoeken Mutatie DB DB Klanten gegevens invoeren Klanten gegevens Klanten- gegevens Mutaties invoeren Mutaties Opgevraagde klantengegevens Gegevens naar bestemde bron

Systeemconcept 1.5 Uitsplitsen in: Besturingsinteracties. Grondstofinteracties. Productinteracties.

Vervolg: Systeemconcept 1.5 Grondstofinteracties: Formulier met klantengegevens, bestemd voor invoeren in database. Formulier met klantmutatie. Besturingsinteracties: Nieuwe klant. Gegevens wijziging klant Productinteracties: Overzicht klant gegevens in database. Klanten gegevens die kunnen worden gekoppeld aan bedrijfskundige acties.

Vervolg: Systeemconcept informatieanalyse 1.5 Het klantenbestand beschikt over de volgende hoofdfuncties: Klantnaam Klantnummer Adres Bankgegevens Kamer van koophandel nr.

Vervolg: Systeemconcept Objectrelaties 1.5 De volgende objectrelaties zijn van toepassing: Klant(klantnr)– heeft / van – klantnaam. Klant(klantnr) – heeft / van – Adres. Klant(klantnr) – heeft / van – Handelsinformatie. Adres – met / van Straat Adres – met / van Huisnr. Adres – met / van Postcode

Vervolg: Objectrelaties 1.5 Adres – met / van – woonplaats Adres – met / van – Tel. nr. Adres – met / van – Fax nr. Handelsinformatie – met / van - K. van K.nr Handelsinformatie – met / van – bank. Nr. Handelsinformatie – met / van – Debiteur Handelsinformatie – met / van – Crediteur

Het informatie-structuurdiagram van het klantenbestand Van / met Handelsinformatie K.v.K - nr. Van / met Bankrek.-nr Heeft / van Van / met Debiteur J/N Van / met Crediteur J/N Klant Klant-nr Met / van Klantnaam Heeft / van Met / van Straat Met / van Postcode Met / van Adres Postbus Met / van Woonplaats Met / van Tel. nr Met / van Fax nr