Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Resultaatgericht Samenwerken
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Josje Frietman Manager Zilverpool Achmea Group Human Resources
De organisatie en processen
Zorgorganisaties & vastgoed
Maatschappelijk Aanbesteden
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Facility management en inkoop
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Utrecht, 11 juni
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Deel II Samenwerking in de watersector
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
EMVI in de digitale praktijk
De kern Core Competence Positionering
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
De ‘lust’ van aanbestedingen Aanbesteden bevordert goed opdrachtgeverschap
Implementeren met haken en ogen
Toekomst Financiële Functie
OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.
Business en IT Consulting
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Flexpool Kadaster 22 juni 2012 Marto Boes Wendy Teunissen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Resultaatgericht Samenwerken
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
SHEQ SHQ.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Bewust aanbesteden Inspelen op marktbewegingen door gebruik van data
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009 Meer professionele inkoop externe professionals Grootse gevolgen voor de (persoonlijke) verkoop Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009

Agenda Externe professionals: essenties en context vanuit oogpunt inkoop Inkopen van professionele zakelijke diensten: een ontwikkeling Tenslotte: de gevolgen voor verkoop

Bron: oratie Reijniers Externe professionals: essenties en context vanuit oogpunt inkoop Door professionaliseren inkoop kan de concurrentiekracht aanzienlijk versterkt worden: ook bij externe professionals … Bron: oratie Reijniers Visie, wilskracht, creativiteit, kennis en ervaring nodig

Een veelheid van vragen zoeken naar een antwoord …. Vraagstuk versnelling vernieuwingen kosten minimalisatie onzekere toekomst éénmalig project crisis situatie éénmalige expertise Oplossingsrichting vernieuwde competenties extra capaciteit flexibele capaciteit (team) deskundigen probleemoplosser deskundigheid Zelf doen of uitbesteden? Vanuit oogpunt inkoop: verscheidenheid externe hulp gevraagd! Bron: Reijniers

De organisatiestrategie en het organisatiebeleid vormen de basis voor de inkoopstrategie ... Private sector ‘time to market’ druk op kostenreductie versterken flexibiliteit vergroten klant-waarde Publieke sector vergroten transparantie toenemende (EU) regelgeving kostenbesparingen meerwaarde voor burger realiseren Concurrentievoorsprong ook door inkoop ! Voorkomen van imagoschade ook door inkoop !? Bekend?

Een drietal ‘tijdelijke’ categorieën zullen deze vragen kunnen beantwoorden: een voorbeeld van interim management... A. interim management crisis management project (verander)management B. management ad interim tijdelijk management functie-invulling C. interim professional functionele experts specialisten (team) adviseurs (management consultant, recruter, coach, opleider) Bron: Reijniers

Inkopen van professionele zakelijke diensten: een ontwikkeling Afdeling inkoop steeds meer participant tijdens inkoop van externe professionals. Nieuwe aandachtsgebieden ... rol opdrachtgever/behoeftesteller rol eventueel bureau rol interim manager, maar ook …. nieuwe rol van vertegenwoordiger vanuit inkoop-discipline niet alleen prijs: ook organisatie meerwaarde complexiteit stijgt bij ‘probleemoplossing’ inkopen aandacht bij e-veilingen faciliterende rol en bijdrage organisatiedoelen

Een succesbepalende voorwaarde is het inzicht in de inkoopportfolio: de plaats van ‘welke’ professional ‘waar’... Bron: Kraljic, 1983

Enkele ontwikkelingen binnen externe professionalsmarkt … grote toename aantal zzp’ers: schatting 750.000 toename aandacht voor ‘spend’ inhuur externen: strategisch belang grote diversiteit aanbod: zelfstandigen en distributiemodaliteiten clustering dienstverleningsvormen in aanbod (‘prefered suppliers’) door crisissituatie: toename prijsconcurrentie, zekerheid, ‘winst’…. wie is de juiste professional: onderscheidend? Wie is leidend in keten?

Gebruikte methoden voor kostenreductie in deze crisistijd.... Bron: onderzoek divers

Er bestaat een relatie tussen verkoop en inkoop: ‚Kraljic en Rackham‘ : welke tijd (willen) beide partijen investeren ... Investering verkoop ‘Problemsolving’ verkoop ‘Partnership’ ‘Transaction’ verkoop ‘Shopping’ Investering inkoop

Aantal leveranciers en hun inkoopvolume: meerwaarde voorbeeld voor externe professionals als bron …. Inkoopvolume = purchasing volume Leveranciers = suppliers Factuur- en proceskosten minimaliseren

Tenslotte: de gevolgen voor verkoop Veranderingen en vernieuwingen bij inkoop van externe zakelijke professionele diensten …. bijdrage door inkoop-professionals neemt toe randvoorwaarden en condities: raamcontracten, ‘prefered suppliers’, selectiekriteria, inkoopprocesinzicht, etc elektronisch veilen prestatiecontracten: beoordelen op uiteindelijk ‘rendement’ wet- en regelgeving: Europees aanbesteden, duurzaam inkopen leveranciersmanagement: onderscheidend vermogen

“Purchasing has changed ….. Verkoop zal zich meer moeten realiseren dat inkoop-vernieuwingen een andere marketing/verkoop-aanpak vragen …. “Purchasing has changed ….. and selling will never be the same again” Bron: Rackham ‘Rethinking the sales force’

Enkele stellingen voor discussie? Marketing en verkoop externe professionele zakelijke diensten zullen moeten vernieuwen doordat inkoop bij klant is veranderd. Ook voor deze diensten is het overgrote deel - vanuit inkoop gezien - een 'commoditiy‘. Externe professionals kennen de inkoopstrategie van hun klanten niet. Kwaliteit professional zal in crisissituaties sterker naar voren komen.