Van kwaliteit naar “commodity” Oorspronkelijk: hoog gekwalificeerde olie Eind 20 ste eeuw: grootschalige productie Kosten belangrijker dan kwaliteit Afnemende motivatie bij boeren Laag kwaliteitsbewustzijn consument
Wat is nodig voor kwaliteit? Stringente kwaliteitseisen Eigen olie: gehele proces, van oogst tot fles Gemotiveerde boeren Continu toezicht en controle Eigen distributie: detailhandel, sterren restaurants, geselecteerde verkooppunten
Het opbouwen van een “brand’: een multi disciplinaire aanpak Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit Consistentie in communicatie, design, presentatie “Endorsement” gezaghebbende professionals Beleving: “een verhaal” Bekendheid als onderscheidend in kwaliteit Een eigen website
Marktspecifieke aanpak Nederlandse markt: klein, maar bekend Belgische markt: klein, eigen verkoop en distributie Duitse markt: groot en onbekend: - werken met geselecteerde tussenpersonen - opbouwen naamsbekendheid in culinaire tijdschriften - werken met sterrenkoks
Hoe bepaal je kwaliteit? Meten is weten: - zuurgraad: hoe lager, hoe beter - peroxide gehalte - polifenolen (houdbaarheid) Door te proeven!!!