Postgraduaat C.R.E.A.-tainment
Samenwerking KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk INSPINAZIE Keski.e.space
Aanleiding ‘C.R.E.A.-tainment Vraag naar creativiteit vanuit diverse sectoren Voornaamste competenties van hulp/ zorgverleners, onderwijzers bestaat uit inventiviteit verbeeldingskracht het kunnen bedenken van onorthodoxe aanpakken voor dikwijls nieuwe problemen en situaties
Aanpassing postgraduaat Evaluatie van cursisten en lesgevers Procesbegeleiding Karen Goedhuys Inspelen op nieuwe tendensen
Uitgangspunt Creatieve vaardigheden zoals dans, muziek, theater en circus als middel aanbrengen om groepen te begeleiden Kennismaking met vernieuwende aspecten via een ervaringsgerichte benadering, al doende en reflecterend
Voor wie? Creatievelingen uit de: hulpverleningssector onderwijssector gezondheidssector socio-culturele sector … Minimaal houder van diploma professionele bachelor in het Onderwijs, Sociaal Agogisch Werk of Gezondheidszorg
Circus, Theater en dans kan als middel aangereikt worden …voor het ontwikkelen en stimuleren van persoonsgebonden eigenschappen: volharding en discipline, zelfvertrouwen, creativiteit, samenwerking, creativiteit, …
Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen C.R.E.A.-tainment is… Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen
Wat NIET verwachten van C.R.E.A-tainment! Kant en klare lessen in een uitgewerkte cursus met voorbeeld dansjes en ritmische oefeningen volledig uitgewerkte theaterlessen Getoetst of geëvalueerd worden op dé creatieve en ultieme waarheid! Waarom niet? Creatie staat centraal in het postgraduaat! Dé creativiteit bestaat niet!!!
C.R.E.A.-tainment is dus vooral… Samen en voor je zelf grenzen verleggen, je tonen, doen, reflecteren, durven, plezier beleven!
Algemene opbouw Creatief werken met kinderen, jongeren, volwassenen wordt opgebouwd vanuit een creativiteitskader. We streven naar een bruikbaar, multi-modaal kader zodat er zowel een verbreding én verdieping komt in het denken over creativiteit als over het (methodisch) handelen.
Opbouw Module 1 Onderdompeling (12 stpnt) Module 2 Aan de slag met de groep (5 stpnt) Module 3 Aan de slag met de doelgroep (5 stpnt) Module 4 Project (3 stpnt) 'Logica brengt je van A naar B, creativiteit brengt je overal!’(Albert Einstein)
Sessies en vrije oefenmomenten Module 1: Openingsweekend: Uitgangspunten: groepsvorming en kennismaking met verschillende media Dans en ritmiek Impro(theater) Circustechnieken en clownerie Sessies en vrije oefenmomenten NADRUK Focus op jezelf – bewustwording – verfijning Eigen kwaliteiten ontdekken, waarderen en inzetten Ervaringsgerichte benadering
Levend leren Creativiteitskader De groep als oefenruimte
Module 2: Aan de slag met de groep Op een methodisch en didactisch verantwoorde manier de expressieve vaardigheden aanleren aan anderen Aangename manier leiding nemen en de groep motiveren, stimuleren, sturen… d.m.v. creatieve sessies inzicht krijgen en zelf aan de slag gaan met groepsdynamische processen Behandelde thema’s: authenticiteit in connectie zijn met jezelf inspelen op een groep en hun eigenheden
Module 2: Competenties Creatieve technieken en methodieken gericht en gepast aanwenden in een sessie. Een begeleidende relatie hanteren, met oog voor de impact van de context van de groep, van de eigen begeleidershouding,… Reflecteren aan de hand van het creativiteitskader
Module 3: Aan de slag met de context Inzetten van de creatieve werkvormen bij verschillende doelgroepen: kleuters/lagere schoolkinderen Senioren personen met een beperking … Focus op de kracht van de groep en ontdekken en open staan voor de talenten van de groep
Module 3: Aan de slag met de doelgroep Kijken naar creativiteit vanuit een inclusief kader Hulpmiddelen bij doelgroepen ontdekken en hiermee aan de slag gaan Integratieve toepassing van de creatieve media
Module 3: Competenties initiële vaardigheden ontwikkelen in het werken met (doel)groepen
Module 4: Nadruk op de setting Organiseren, begeleiden, plannen, begeleiden en evalueren van een C.R.E.A. project in een setting
Module 4: Project en intervisie Integratie of keuze van een artistiek, creatief medium en toepassing in eigen werksituatie.
Evaluatie Portfolio per module eigen casus reflecties permanente evaluatie
Team Nathalie Van Renterghem Lieven Leemans Alexandra Meijer Maarten Janssen Gastdocenten in module 1 & 3 Coördinatie: Karen Goedhuys
Praktisch Data verschijnen op website vanaf 28 april lesavonden: voornamelijk donderdagavond startweekend 25 studiepunten – wisselend per module Prijs: 1100 euro Campus Diepenbeek, Health City Educatief verlof
Informatie Contactpersoon: Opleidingscheques Karen Goedhuys 011/28 82 70 quadri.saw@khlim.be Opleidingscheques
campus Diepenbeek, KHLim Inschrijvingen campus Diepenbeek, KHLim Vanaf maandag 27/6/2011-9/7/2011 weekdagen: 9-12u & 13-16u30. zaterdagen van 9-12u Sluiting vanaf zaterdag 11 juli tot en met maandag 15 augustus Inschrijvingen in Diepenbeek sluiten af op vrijdag 16 september !!! meebrengen: diploma en identiteitskaart