Postgraduaat C.R.E.A.-tainment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Postgraduaat “Handelingsgericht werken met gezinnen rond opvoeding en gedrag” toelichting 22 maart 2011.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Postgraduaat “Handelingsgericht werken met gezinnen rond opvoeding en gedrag” Toelichting 23 juni 2012.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
De Basiscursus van Cleansing Stream begint weer in september! Een praktische discipelschapscursus gericht op geestelijke groei, herstel en vrijheid.
Ludo Daems.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
CBE: Centra voor Basiseducatie
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Ik heb iets van autisme of zo
“A mind that is stretched by a new experience
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Competentieprofielen
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Infoavond maandag 19 januari
Overgang basis naar secundair
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Praktijkervaring en reflectie
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Kwaliteitshappening 2012 Voorstel concept 28 maart 2012.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
23 maart 2017 profilering.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Postgraduaat C.R.E.A.-tainment

Samenwerking KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk INSPINAZIE Keski.e.space

Aanleiding ‘C.R.E.A.-tainment Vraag naar creativiteit vanuit diverse sectoren Voornaamste competenties van hulp/ zorgverleners, onderwijzers bestaat uit inventiviteit verbeeldingskracht het kunnen bedenken van onorthodoxe aanpakken voor dikwijls nieuwe problemen en situaties

Aanpassing postgraduaat Evaluatie van cursisten en lesgevers Procesbegeleiding Karen Goedhuys Inspelen op nieuwe tendensen

Uitgangspunt Creatieve vaardigheden zoals dans, muziek, theater en circus als middel aanbrengen om groepen te begeleiden Kennismaking met vernieuwende aspecten via een ervaringsgerichte benadering, al doende en reflecterend

Voor wie? Creatievelingen uit de: hulpverleningssector onderwijssector gezondheidssector socio-culturele sector … Minimaal houder van diploma professionele bachelor in het Onderwijs, Sociaal Agogisch Werk of Gezondheidszorg

Circus, Theater en dans kan als middel aangereikt worden …voor het ontwikkelen en stimuleren van persoonsgebonden eigenschappen: volharding en discipline, zelfvertrouwen, creativiteit, samenwerking, creativiteit, …

Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen C.R.E.A.-tainment is… Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen

Wat NIET verwachten van C.R.E.A-tainment! Kant en klare lessen in een uitgewerkte cursus met voorbeeld dansjes en ritmische oefeningen volledig uitgewerkte theaterlessen Getoetst of geëvalueerd worden op dé creatieve en ultieme waarheid! Waarom niet? Creatie staat centraal in het postgraduaat! Dé creativiteit bestaat niet!!!

C.R.E.A.-tainment is dus vooral… Samen en voor je zelf grenzen verleggen, je tonen, doen, reflecteren, durven, plezier beleven!

Algemene opbouw Creatief werken met kinderen, jongeren, volwassenen wordt opgebouwd vanuit een creativiteitskader. We streven naar een bruikbaar, multi-modaal kader zodat er zowel een verbreding én verdieping komt in het denken over creativiteit als over het (methodisch) handelen.

Opbouw Module 1 Onderdompeling (12 stpnt) Module 2 Aan de slag met de groep (5 stpnt) Module 3 Aan de slag met de doelgroep (5 stpnt) Module 4 Project (3 stpnt) 'Logica brengt je van A naar B, creativiteit brengt je overal!’(Albert Einstein)

Sessies en vrije oefenmomenten Module 1: Openingsweekend: Uitgangspunten: groepsvorming en kennismaking met verschillende media Dans en ritmiek Impro(theater) Circustechnieken en clownerie Sessies en vrije oefenmomenten NADRUK Focus op jezelf – bewustwording – verfijning Eigen kwaliteiten ontdekken, waarderen en inzetten Ervaringsgerichte benadering

Levend leren Creativiteitskader De groep als oefenruimte

Module 2: Aan de slag met de groep Op een methodisch en didactisch verantwoorde manier de expressieve vaardigheden aanleren aan anderen Aangename manier leiding nemen en de groep motiveren, stimuleren, sturen… d.m.v. creatieve sessies inzicht krijgen en zelf aan de slag gaan met groepsdynamische processen Behandelde thema’s: authenticiteit in connectie zijn met jezelf inspelen op een groep en hun eigenheden

Module 2: Competenties Creatieve technieken en methodieken gericht en gepast aanwenden in een sessie. Een begeleidende relatie hanteren, met oog voor de impact van de context van de groep, van de eigen begeleidershouding,… Reflecteren aan de hand van het creativiteitskader

Module 3: Aan de slag met de context Inzetten van de creatieve werkvormen bij verschillende doelgroepen: kleuters/lagere schoolkinderen Senioren personen met een beperking … Focus op de kracht van de groep en ontdekken en open staan voor de talenten van de groep

Module 3: Aan de slag met de doelgroep Kijken naar creativiteit vanuit een inclusief kader Hulpmiddelen bij doelgroepen ontdekken en hiermee aan de slag gaan Integratieve toepassing van de creatieve media

Module 3: Competenties initiële vaardigheden ontwikkelen in het werken met (doel)groepen

Module 4: Nadruk op de setting Organiseren, begeleiden, plannen, begeleiden en evalueren van een C.R.E.A. project in een setting

Module 4: Project en intervisie Integratie of keuze van een artistiek, creatief medium en toepassing in eigen werksituatie.

Evaluatie Portfolio per module eigen casus reflecties permanente evaluatie

Team Nathalie Van Renterghem Lieven Leemans Alexandra Meijer Maarten Janssen Gastdocenten in module 1 & 3 Coördinatie: Karen Goedhuys

Praktisch Data verschijnen op website vanaf 28 april lesavonden: voornamelijk donderdagavond startweekend 25 studiepunten – wisselend per module Prijs: 1100 euro Campus Diepenbeek, Health City Educatief verlof

Informatie Contactpersoon: Opleidingscheques Karen Goedhuys 011/28 82 70 quadri.saw@khlim.be Opleidingscheques

campus Diepenbeek, KHLim Inschrijvingen campus Diepenbeek, KHLim Vanaf maandag 27/6/2011-9/7/2011 weekdagen: 9-12u & 13-16u30. zaterdagen van 9-12u Sluiting vanaf zaterdag 11 juli tot en met maandag 15 augustus Inschrijvingen in Diepenbeek sluiten af op vrijdag 16 september !!! meebrengen: diploma en identiteitskaart