ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondersteuning van erfgoedgemeenschappen bij het borgen van hun ICE – voor én na een aanvraag tot opname op de Inventaris ICE Vlaanderen Rob Belemans Infosessie.
Advertisements

1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
Onderzoek erfgoed en erfgoedcollecties in Antwerpen
Een walvis in de stad Wetenschappelijke collecties en de publieke zichtbaarheid van de universiteit Geert Vanpaemel Commissie Academisch Erfgoed 15 mei.
* Niet-tastbaar * Over generaties heen: doorgeven * Deel van identiteit, cultuur * Gemeenschap! * Dynamisch WAARDE Immaterieel.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
De SAE: het Nederlandse platform voor academisch erfgoed Esther Boeles ‘Academisch erfgoed: van en voor wie?’ Werkconferentie / 4 mei 2012 – Antwerpen.
Een huisstijl voor het VIOE PRESENTATIE Agribex: studiedag ruraal erfgoed Kansen en knelpunten voor ruraal erfgoed vanuit Onroerend Erfgoed.
JCI Vlaanderen Toon je passie 2.Projecten 3.Groei 4.PR & Communicatie 5.Online Tools TOON JE PASSIE JCI Vlaanderen.
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Lancering Inhoud • Voortraject • Doelstellingen • Wat • Materiaal • Enkele voorwaarden • Hoe • Wie • Demo.
Archiefbank •databank privaat-rechtelijk archief •registratie op bestandsniveau •online: (april 2005)
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Basis van digitaal collectiemanagement
Ruraal erfgoed in het Waasland
academisch erfgoed 15 mei 2014
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Platform Duurzame Digitale Toegankelijkheid Vlaanderen Bart De Nil (FARO) Rony Vissers (PACKED) 16 november 2011 | Archipel eindevent.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Het innovatiemodel van IMEC
HET HAN-VALORISATIEGEN
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
E-cultuur Bouwstenen voor praktijk en beleid 4 december 2006 Dag van de Cultuurcommunicatie.
Over opstappende, virtuele en geleide vrijwilligers. Gregory Vercauteren (FARO)
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Het cultureel-erfgoedconvenant als hedendaags beleidsinstrument.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
De mogelijk ondersteunende rol van het VCV in het Netwerk Naamkunde.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Voorgeschiedenis Initiatief provincie Projectgroep met 12/13 deelnemers Stichting DCF (i.o.)
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Uitbouw van een kennisnetwerk EVC in Vlaanderen De ontwikkeling van een website voor het kennisnetwerk EVC Kathleen Hoefnagels Tempera Uitbouw van een.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Progressief universalisme
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Lokaal erfgoed in kaart brengen, deel 2
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Transcript van de presentatie:

ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012

• Stijgende interesse voor erfgoed • Crisis van academisch erfgoed (nieuwe vormen van onderwijs en onderzoek, universiteit als erfgoedbeheerder?) • Nieuwe modellen/standaarden voor academisch erfgoed (vb. SAE, UMAC, Universeum) • Belang van interuniversitaire samenwerking (registratie, ontsluiting, expertise) • Plaatsbepaling binnen Vlaamse erfgoedbeleid WAAROM EEN DOORLICHTING?

• Visibiliteit van academisch erfgoed vergroten (registratie, website) • Identificatie van sterktes en zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen • Onderzoek en vorming van een erfgoedgemeenschap (incl. Vlaamse overheid, academische instellingen,…) • Eerste stap naar een academisch erfgoedbeleid DOELSTELLINGEN

• Academisch erfgoed in dit onderzoek beperkt tot ‘museale’ collecties met directe link naar onderwijs en/of onderzoek (wat met archiefstukken, documenten, correspondentie, digitaal erfgoed,…?) • Nadruk op ‘historisch’ erfgoed (wat met ‘hedendaags’ erfgoed?) • Academisch erfgoed benaderd als collecties met historische of institutionele samenhang (wat met individuele stukken? Wat met collectiebeheer?) UITGANSPUNTEN

1.Analyse van de huidige toestand SWOT 2.Aanzet tot beleid VOORLOPIGE CONCLUSIES

• Grote diversiteit • Visueel attractief • Verankering in stabiele en grote instellingen • Gesitueerd in stedelijke omgeving met toeristische waarde • Potentieel grote erfgoedgemeenschap (universitaire gemeenschap, alumni, media, scholen, publiek) • Wat nog steeds bestaat, heeft al een geschiedenis (=selectie) doorgemaakt • Link met onroerend erfgoed STERKTES

• Weinig bekend • Thema is ‘moeilijk’ • Universiteiten zijn geen musea  beperkte toegankelijkheid, ontbreken van (centraal) erfgoedbeleid, weinig (virtuele) zichtbaarheid • Verlies van ‘academische’ functie • Presentatie weinig publieksgericht • Weinig visuele documentatie • Geen of verouderde inventaris • Publieksgerichte context ontbreekt vaak • Combinatie van inhoudelijke expertise met erfgoedbeheer en –ontsluiting • Afhankelijk van vrijwilligers • Geen gecoördineerd beleid (universiteit, Vlaamse overheid,…) • Weinig contact met doelgroepen buiten de universiteit ZWAKTES

• Groeiende interesse voor erfgoed • Internationale voorbeelden • Mogelijkheid voor universiteiten om meer zichtbaar te worden (o.a. bij rekrutering en alumni-netwerken) • Inzet bij wetenschapscommunicatie en wetenschapseducatie • Aansluiting bij erfgoedbeleid binnen bibliotheken en archieven • Ontwikkeling van digitale databanken (Move, Erfgoedplus, Europeana, Archiefbank Vlaanderen,…) • Interesse vanuit city-marketing • Erfgoeddag, herdenkingen, cultuurbeleid,… OPPORTUNITEITEN

• Nieuwbouw, verhuizingen • Ontbreken van depotruimte • Isolement t.o.v. andere universitaire opdrachten • Plaatsbepaling t.o.v. industrieel, technisch en wetenschappelijk erfgoed • Aandacht voor topstukken of topcollecties leidt tot verwaarlozing van andere (ook in vergelijking met buitenland) BEDREIGINGEN

Drie doelstellingen: • Structurele ondersteuning • Duurzame expertise-opbouw • Verankering in erfgoedgemeenschap Op te splitsen naar: • Vlaamse Overheid • Universiteiten/hogescholen • Erfgoedbeheerders Door • Vastleggen prioriteiten • Uitwisseling en coördinatie van expertise • Publieksgerichte context ontwikkelen AANZET TOT BELEID

• Bouwen aan een interuniversitair overleg • Website • Bijeenbrengen van expertise • Bevorderen van dialoog met overheid, universiteiten en erfgoedbeheerders IUPAE