Ledenvergadering – presentatie studenten Marketing Engineering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

Trends in Dienstenmarketing
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Geld verdienen met trends
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Integrale opdrachten STW
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Vogelhuisjes project.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Structuur presentatie
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Informatie vaardigheden
Autisme en intelligentie
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Marketing presentatie
Inleiding tot marktonderzoek
Cultuurparticipatie bij jongeren
Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Academische vaardigheden - C1.5
Enquête.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
P&O Materiaalkunde deel 1B 25 zittingen van 2 uur Reverse Engineering Met medewerking van: Daimler-Chrysler.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Branche analyse Boekhandels 2014
Over het vermarkten van milieu bij vlees
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
TEAM TASTE Phillip Hannaart – Jesse Pesulima - Roy Osterholt - Jip van Zoest – Frans Jogchems – Anouck Steenken – Annieke den Boer.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Persoonsgerichte zorg
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Transcript van de presentatie:

Ledenvergadering – presentatie studenten Marketing Engineering Dr. Els Breugelmans KU Leuven Goede avond allemaal. Mijn naam is Els Breugelmans en ik ben associate professor aan de KU Leuven. In mijn opdracht daar ben ik o.a. verantwoordelijk voor het vak Marketing Engineering.

Marketing Engineering Handelsingenieur @ KU Leuven 3e jaar Bachelor 1e jaar Master Ik bespaar u de details van het vak, maar het vak kan gevolgd worden door studenten – geïnteresseerd in marketing – uit het 3e bachelorjaar of het 1e masterjaar. Deze cursus – en eigenlijk ook al mijn andere vakken – zijn een hands-on cursus waar studenten zelf een aantal theoretische concepten in de praktijk zullen moeten toepassen. Het is dus een “learning by doing cursus”. Ik vergelijk het graag met het leren van fiets rijden: ik kan mijn dochtertje uitleggen hoe ze het moet doen, ik kan het zelf voordoen, ik kan het haar op een video laten zien, etc. maar uiteindelijk leert ze het het best door het gewoon zelf te doen! Leren fiets rijden!

Marketing Engineering Het leren (doen van) marktonderzoek “Echt” bedrijf/”Echt probleem” Win-win Maar: beperkingen Veldwerk Na cursus 1 van de doelstelling van het vak is het leren (doen van) marktonderzoek. Aan het begin van de cursus zijn de studenten onbekend met het uitvoeren van een marktonderzoek, terwijl ze op het einde van de cursus zelf ervaren hebben wat het betekent om een marktonderzoek te doen. Mijn overtuiging is dat studenten veel meer leren door fouten te maken, te begrijpen waarom iets fout was/is en obv deze inzichten beter begrijpen hoe het wel moet. Om studenten inzicht te geven in wat het betekent om marktonderzoek te doen werk ik bij voorkeur samen met een ‘echt’ bedrijf, en dus een echt/reëel marktonderzoeksprobleem. Dit jaar was BAAV, m.n. Inge Buytaert & Jan De Man, bereid om mee te werken. Ik zou hen dan ook hartelijk willen bedanken voor deze samenwerking. M.i. creëert het werken (het uitvoeren van een marktonderzoek voor) een echte case een win-win situatie. Win voor studenten omdat ze aan iets “echt” werken en de kans hebben om hun kennis in te zetten voor de praktijk, en win voor het bedrijf omdat ze eerste inzichten krijgen. Betekent dit dat de marktonderzoeken perfect zijn, nee. Er zijn zeker beperkingen maar de teams die hier vandaag staan hebben beiden een accuraat werk geleverd, waar weliswaar beperkingen zijn maar waar resultaten betrouwbaar en valide zijn. De studenten doen een werkelijk veldonderzoek, met data en gegevens afkomstig van “echte” consumenten die tot jullie doelgroep behoren.

Marketing Engineering Eéndagsreizen Stijn Berkvens Joran Liessens Kim Vandendijk Klaas Wijnen Meerdaagse reizen Quinten Friederichs Mauro Ockerman Falco Troonbeeckx Jeff Wouters Concurrentie… winnende teams! Hoge graad van academische accuraatheid, hoge mate van managerial relevantie. Academisch accuraat Managerial relevant

Questions? Els.Breugelmans@kuleuven.be Always looking for collaborations with firms.

Marktonderzoek voor BAAV Management presentatie Groep 4: Stijn berkvens Joran liessens Kim Vandendijk Klaas wijnen

Introductie Probleem: autocars voor ééndagsreizen Deelproblemen: Imago Productkenmerken: comfort, reisduur, overkoepelende website, … Klantkenmerken: eigen auto, vervoerpreferentie, … Doelgroep: 18 jaar en ouder

Marktonderzoek 131 respondenten

Imago over de leeftijdscategorieën heen 1 = Zeer slecht 2 = Slecht 3 = Neutraal 4 = Goed 5 = Zeer goed

Invloed van de totale reisduur

Vergelijking tussen autobezitters en niet-autobezitters Ik ben geneigd de autocar te gebruiken

Vergelijking autocar met openbaar vervoer

Soorten ééndagsreizen

Belang van een overkoepelende website Het bestaan van een overkoepelende website is belangrijk

Belang van een overkoepelende website Het bestaan van een overkoepelende website is belangrijk

Consumer trend studie Google 51% van de Belgische populatie zoekt online voordat ze koopt. 57 % van de Belgen kocht in 2013 goederen of services online. 85 % van de Belgen zal eind 2014 online zijn. 90% zal volgend jaar online aankopen doen.

Verband tussen leeftijd en het belang van het bestaan van een overkoepelende website In alle categorieën ligt het gemiddelde aan de ‘belangrijke’ kant = gemiddeld gezien vind elke categorie een website belangrijk 25-<40 en 40-<55: Zeer veel ‘eerder mee eens’ en ‘helemaal mee eens’= dit zijn de twee categorieën die een overkoepelende website zeer belangrijk vinden

Conclusie Imago kan en moet nog verbeterd worden Reisduur wisselend relevant Voordelen autocar versus openbaar vervoer Sportevenementen & stadsbezoeken Website als gecentreerd medium gebruiken

Bedankt voor jullie aandacht Vragen?

Presentatie eindrapport meerdaagse autocarvakanties 3de Bach HIR KULeuven: Marketing Engineering Quinten Friederichs Falco Troonbeeckx Mauro Ockerman Jeff Wouters

Overzicht Inleiding: Wie, wat, waarom en hoe? Onderzoeksvragen, resultaten en praktische toepassingen Algemene conclusie Vragen

Jongeren en autocarvakanties Jongeren tussen 16 en 25 jaar Onderzoek naar servicecomponenten en consumentengerelateerde factoren die een rol spelen bij de beslissing (van 16-25 jarigen) om een meerdaagse autocarvakantie te boeken.

Waarom jongeren? Belangrijke consumentengroep Consumenten van de toekomst Wereld ontdekken Groepsgevoel

Onderzoeksmethode Online enquête Via facebook jongeren gecontacteerd Statische analyses (zijn terug te vinden in het rapport)

De prijs Bereidheid tot betalen

De prijs Gemiddelde= 97,76

De duurtijd Hoe lang mag een rit maximaal duren? Verandert dit met ervaring?

De getolereerde duurtijd Het hebben van ervaring met een meerdaagse autocarreis(rechter kolom), heeft een positieve invloed om de toegelaten duur van de rit. Gem geen ervaring: 12,6 Gem wel ervaring: 14,1

De duurtijd

Eco-Reizen? Willen mensen milieu-bewuster reizen?

Eco-Reizen? 1: Helemaal niet akkoord 2: Niet akkoord 3: Neutraal 5: Helemaal akkoord

Soort reis en comfort Heeft het soort reis dat men verkiest enige invloed op het belang dat men hecht aan een bepaald type comfort op de autocar?

Soort reis en comfort

Een auto en een autocarvakantie Heeft het hebben van een auto enige invloed op de overweging om een autocarvakantie te maken? NEEN

Een auto en een autocarvakantie In percentages

Een auto en een autocarvakantie Besluit: Jongeren met een auto niet uitsluiten in marketingcampagnes Verder onderzoek naar de achterliggende redenen

Activiteiten tijdens de reis Hechten jongeren belang aan de mogelijkheid om eigen activiteiten te kunnen kiezen tijdens hun reis of eerder aan het aanwezig zijn van vooraf georganiseerde activiteiten?

Activiteiten tijdens de reis heel veel belang 3,9 en 3 helemaal geen belang

Activiteiten tijdens de reis Besluit: Jongeren hechten veel belang aan de mogelijkheid tot eigen activiteiten Groepsactiviteiten niet negeren

Leeftijdsgenoten en autocarvakanties Gaan jongeren liever op meerdaagse autocarvakantie met leeftijdsgenoten? JA

Leeftijdsgenoten en autocarvakanties Gemiddelde: 3,83 (op een schaal van 5 met 1=helemaal geen belang en 5= heel veel belang)

Leeftijdsgenoten en autocarvakanties: Preferentie vs. geslacht Besluit: Jongens hebben een sterkere preferentie om met leeftijdsgenoten te reizen, dan meisjes heel veel belang helemaal geen belang

Leeftijdsgenoten en autocarvakanties Besluit: Bied reizen met enkel jongeren aan Communiceer deze optie duidelijk Verder onderzoek is zeker een aanrader!

Algemene conclusie Jongeren willen goedkoop en max. 14 uur reizen Auto=geen concurrent Environment: don’t bother! Vrijheid = blijheid: activiteiten Age matters