Algemene voorwaarden in de geestelijke gezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Financiering van innovatieve zorg
Inschrijven - stroomdiagram
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?
Medico-legale status van richtlijnen
WMO Praat mee!.
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Veranderingen in rol Familieraden
Rechtshandelingen van de Unie
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Overeenkomsten en Algemene Voorwaarden 19 juni 2006 NMV Mediapark Hilversum Linda Eijpe.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Patientveiligheid: juridische aspecten
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Workshop Fondsen werven
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
Het Nederlandse ontslagrecht
De (T)OR en de bestuurder
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Nelleke Flick Directeur
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Vragenlijst antiwitwas 2015
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Aanbesteding IJssportcentrum Eindhoven Informatie-bijeenkomst 15 april 2016.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Juridische aspecten van een webshop
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Financiering van het zorgstelsel
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Algemene Implementatie
Inschrijven - stroomdiagram
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Financiering van het zorgstelsel
Transcript van de presentatie:

Algemene voorwaarden in de geestelijke gezondheidszorg Informatiebijeenkomst GGZ Nederland November 2012

Programma Inleiding algemene voorwaarden Achtergrond en wijze van totstandkoming Doelstelling en voordelen Bespreking algemene voorwaarden met een korte pauze Systematiek Inhoudelijk Inwerkingtreding, implementatie en evaluatie Beantwoording vragen Afsluiting

Inleiding algemene voorwaarden Achtergrond en wijze van totstandkoming Doelstelling en voordelen

Achtergrond Algemene voorwaarden: de “kleine lettertjes” Ontwikkeld in SER verband Tweezijdig Gezamenlijk ontwikkeld door GGZ Nederland, LPGGZ, NPCF en Consumentenbond Twee versies Langdurende zorg en verblijf AWBZ en WMO Kortdurende ambulante zorg en verblijf Zvw met één gecombineerde toelichting.

Doelstelling en voordelen Tweezijdige voorwaarden Helderheid over rechten, plichten en wederzijdse verwachtingen Vertrouwen van de patiënt/cliënt, ook doordat de voorwaarden door zijn belangenorganisatie in orde zijn bevonden. Voorwaarden gericht op de praktijk Invulling van en aanvulling op globale regelgeving.

Doelstelling en voordelen (2) Individueel afdwingbaar Verplichtingen van zorgaanbieder nu geformuleerd als recht van de patiënt Flexibiliteit Aanpassing van voorwaarden aan ontwikkelingen en ervaringen in gezamenlijk overleg tussen betrokken organisaties.

Bespreking van de algemene voorwaarden Systematiek Juridische status Reikwijdte Toepassing in de organisatie

Juridische status Relatie tot externe juridische documenten Overheidsregulering Andere zelfregulering Andere algemene voorwaarden Relatie tot interne juridische documenten Overeenkomst met patiënt Zorgplan/behandelingsplan

Relatie tot externe juridische documenten Overheidsregulering Wet, amvb, ministeriële regeling, beleidsregel, richtsnoer Gaan vóór deze algemene voorwaarden, tenzij aanvullend recht Let op: art. 23/24.2 strookt niet meer met Nza beleidsregel aan- en afwezigheidsdagen! Andere zelfregulering In AV wordt externe zelfregulering bekrachtigd. Modelregeling Relatie ggz-instelling – naastbetrokkenen Veiligheidsnormen in kader van VMS, medicatiebeleid CVZ brochure “Daar heeft u recht op…”

Relatie tot externe juridische documenten (2) Andere algemene voorwaarden Inkoopvoorwaarden voor verbandmiddelen, schoonmaakmiddelen etc. (vergelijk Intrakoop) Gelijkwaardig; geen overlap met deze AV Verkoopvoorwaarden van de zorgaanbieder  zorgverzekeraar Inkoopvoorwaarden van de zorgverzekeraar  zorgaanbieder Formeel gelijkwaardig; in de praktijk gaan ze vóór deze AV!

Relatie tot interne juridische documenten Algemene voorwaarden zijn voor alle patiënten Aanvullende AV zijn toegestaan, mits niet in strijd met deze AV en mits geldend voor alle patiënten Overeenkomst toegespitst op de individuele patiënt Afwijken van de AV mag, mits uitdrukkelijk overeengekomen en niet ten nadele van patiënt Behandelingsplan / zorgplan is nadere uitwerking van de overeenkomst met de individuele patiënt

Pauze

Reikwijdte wel van toepassing op niet van toepassing op ambulante zorg zorg met verblijf gedwongen opname (BOPZ) zorg verleend op basis van Zvw, AWBZ en WMO niet van toepassing op forensische zorg (WFZ)

Welke algemene voorwaarden? RIBW: altijd algemene voorwaarden AWBZ Andere zorgsoorten: eerste 365 dagen algemene voorwaarden ZVW na 365 dagen overheveling naar AWBZ en dan zijn de algemene voorwaarden AWBZ van toepassing

Toepassing in de organisatie ZVW zorg versus AWBZ Wat zijn de overeenkomsten tussen beide versies? Bij alle nieuwe patiënten: Hulpvraag Informatie algemeen: website , evt. schriftelijk zorgspecifiek: gesprek = intake Totstandkoming overeenkomst Schriftelijk niet vereist, maar wel aan te raden bij bijv. aanvullende diensten en bewijsfunctie; wel moet patiënt uitdrukkelijk de overeenkomst willen aangaan. AV maken onderdeel uit van de overeenkomst, mits de patiënt daarmee akkoord gaat. Daartoe moet hij er redelijkerwijs kennis van hebben kunnen nemen.  AV downloadbaar ter beschikking stellen op de website EN er in het gesprek op wijzen dat deze van toepassing zijn. En desgewenst schriftelijk aanbieden.

Toepassing in de organisatie ZVW zorg versus AWBZ (2) Bij bestaande patiënten Bij eerstvolgende contact met patiënt de AV overhandigen, toelichten en instemming door patiënt/vertegenwoordiger vragen.

Toepassing in de organisatie ZVW zorg versus AWBZ zorg (3) Wat zijn de verschillen tussen beide versies? Verschil met name bij zorgplan (art. 9) dan wel behandelingsplan (art. 8) AWBZ Besluit Zorgplanbespreking van toepassing bij AWBZ zorg; eist opstelling en bespreking en evaluatie zorgplan Zorgplan binnen 6 weken opgesteld, evaluatie zorgplan bij einde en tussentijds en Eventuele nazorg bij zorgplan

Toepassing in de organisatie ZVW versus AWBZ zorg (4) Voorstel voor behandelingsplan (art. 8) Meestal aan eind van intakegesprek; valt in tijd vaak samen met totstandkoming overeenkomst en geen periodieke evaluatie vereist.

Terhandstelling algemene voorwaarden Patiënt moet er kennis van hebben kunnen nemen voordat hij instemt met de behandeling en Patiënt moet de gelding ervan aanvaarden. Website alleen is niet genoeg In het eerstkomende gesprek wijzen op website en AV, evt. uitleg geven (publieksversie) en uitdrukkelijk aangeven dat de AV deel uitmaken van de overeenkomst. Of 2. In het eerstkomende gesprek een gedrukt exemplaar overhandigen, evt. met een publieksversie / mondelinge toelichting en uitdrukkelijk aangeven dat deze deel uitmaken van de overeenkomst.

Bespreking algemene voorwaarden (2) Inhoudelijk Goed patiëntschap Familiebeleid versus privacy Zorg op afspraak Beëindiging van de overeenkomst Klachten en geschillen

Familiebeleid vs. privacy Overleg met familie en naastbetrokkenen moet, tenzij patiënt dat niet wil Dus altijd vragen aan patiënt Afspraken over de mate van betrokkenheid bij de zorg Informatie over het zorgtraject Vastleggen welke ondersteuning zij zelf nodig hebben in de thuissituatie. Als GGZ instelling moet u een regeling hanteren waarin u het bovenstaande vastlegt (zie model regeling van GGZ Nederland: ggz-instelling en naastbetrokkenen) of Afspraken hierover meenemen in de overeenkomst met de patiënt.

Zorg op afspraak Houd rekening met wat de patiënt wil/kan Bij telefonisch of elektronisch gemaakte afspraken bevestig altijd schriftelijk/per mail: Datum, tijdstip en locatie van consult en tijdstip en locatie van melden Indien afzeggen noodzakelijk, uiterlijk 24 uur van tevoren

Beëindiging overeenkomst en nazorg Patiënt kan te allen tijde opzeggen Zorginstelling: beperkte opzeggingsgronden Geen financiering meer Uitzondering: zorg is noodzakelijk! Dan is opzeggen niet toegestaan Patiënt komt herhaaldelijk zijn verantwoordelijkheden niet na Eerst meer dan eens de patiënt tevergeefs hierop aanspreken Het moet zo ernstig zijn dat voortzetten van de zorg in redelijkheid niet kan worden verwacht. Ernstige strafbare feiten of ernstige spanningen tussen patiënt en zorgverleners  zorgvuldige zorg ernstig bemoeilijkt Opzegtermijn en nazorg

Klachten en geschillen Verplichte klachtenregeling op basis van WKCZ Klachtencommissie kan aanbevelingen doen Nu ook verplichte aansluiting bij de Geschillencommissie Zorginstellingen Alleen i.g.v. materiële (persoons- of zaak)schade Met een maximum van € 5000 Bindende uitspraak, evt. met schadevergoeding Procedure volgens reglement geschillencommissie Evenwichtig samengestelde commissie Wachten met aansluiting tot nadere bericht van GGZ Nederland.

Inwerkingtreding en implementatie Inwerkingtreding per 1 januari 2013 Per die datum verplicht de AV toepassen Wat te doen vóór die datum Processen aanpassen (intakeprocedure stroomlijnen met AV etc). Evt. modelovereenkomsten opstellen Aansluiten bij geschillencommissie AV toegankelijk maken Officiële tekst op website + publieksversie Cliëntenraad informeren AV meenemen in gesprekken met bestaande patiënten

Evaluatie Na circa 2 jaar Knelpunten / suggesties melden bij betrokken organisaties

Afsluiting Nog vragen? Indien vragen tijdens implementatieproces: Per mail / telefoon naar contactpersoon bij GGZ Nederland, de heer B. Gerzon Veel succes!